Overslaan en naar de inhoud gaan

Het EdHub CoRio-onderzoek is gericht op het ontwikkelen van een tool die leerlijnen en competenties van studenten binnen de hogeschool zichtbaar maakt voor alle stakeholders binnen de opleiding.

Het startpunt is de tool Naviskore, die in het kader van een eerder onderzoek werd ontwikkeld in cocreatie met een scholengroep op maat van het secundair onderwijs. De logica van deze tool is naadloos vertaalbaar naar andere onderwijsniveaus en andere scholen. De specificiteit van de hogeschoolcontext vraagt evenwel dat een aantal inhoudelijke elementen dienen aangepast te worden en de voorziene procedures dienen herwerkt worden om tot een efficiënte tool voor Howest te komen. Het vernieuwde curriculum BaSO dat gebouwd is op duidelijke leerlijnen, wordt gezien als de ideale omgeving om de tool te proefdraaien en meteen te voorzien van features die voor alle opleidingen binnen Howest belangrijk zijn.

Uit onderzoek blijkt dat in de onderwijspraktijk feedback en assessment for learning omarmd wordt als een middel om effectief, gedifferentieerd onderwijs vorm te geven (Tomlinson, 2014 in Van den Branden, Ko et al., 2013). Onderzoek stelt ook vast dat, ondanks de aanwezige data en de vele mogelijkheden om deze te verwerken, functioneel informatiegebruik (data-based decision-making) weinig ingeburgerd is in scholen (Van Gasse et al., 2015, Heitink et al., 2016).