Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat zijn informatievaardigheden en waarom zijn die belangrijk?

Als je informatie zoekt voor een opdracht of project weet je soms niet waar je moet beginnen. Er is zoveel informatie beschikbaar op verschillende plekken dat je makkelijk kan verdwalen. Daarom kan het helpen gestructureerd aan de slag te gaan volgens een vast stappenplan. Dit bespaart tijd en levert vaak betere zoekresultaten op.

Het stappenplan

Het zoekproces is onderverdeeld in verschillende stappen. Per stap krijg je ook tips over (AI-)tools die je kan inzetten.

1. Oriëntatie: definieer je informatieprobleem

Verken wat je al weet, wat je nog wilt weten en in welke context je informatie nodig hebt.

Lees meer

2. Formuleer een goede zoekvraag

Leer hoe je een duidelijke, afgebakende en doelgerichte vraag formuleert die je zoektocht stuurt.

Lees meer

3. Bedenk zoektermen

Ontdek hoe je vanuit je zoekvraag de juiste termen, synoniemen en variaties bepaalt.

Lees meer

4. Kies informatiebronnen 

Ontdek welke soorten informatiebronnen er zijn, hoe je ze herkent en wanneer je welke gebruikt.

Lees meer

5. Zoek informatie: zoektechnieken en zoekmethoden

Leer enkele technieken om effectiever en efficiënter te zoeken.

Lees meer

6. Maak je selectie: kritisch beoordelen

Het is belangrijk dat de gevonden informatie correct en objectief is. Leer de betrouwbaarheid van informatie op verschillende manieren te beoordelen.

Lees meer

7. Verwerk je resultaten 

Wanneer je informatie gebruikt uit boeken, artikels, websites of andere bronnen, is het belangrijk om die correct te vermelden. Zo toon je respect voor het werk van anderen, voorkom je plagiaat en kan de lezer je bronnen zelf terugvinden en controleren. In dit stappenplan leer je hoe je dat op een juiste manier doet.

Lees meer

Dit stappenplan maakt gebruik van inhoud die beschikbaar werd gesteld door NHL Stenden Hogeschool, Universiteit van Amsterdam, HAN Hogeschool en Scribbr.