Sep Verboom

"Liveable products: een positief verhaal met CEBU."

Sep Verboom

industrieel productontwerpen

Ik wilde op ontwikkelingsstage omdat ik geen zin had om een zoveelste trap of gadget te ontwerpen. In Cebu op de Filippijnen kreeg ik de kans om een project rond innovatief afvalbeleid te starten. Bij lokaal onderzoek viel op dat goedkope en daardoor populaire elektrische ventilatoren gauw op de vuilnisbelt belandden. Milieubewustzijn is in vele armere wijken helaas niet doordrongen, hierrond werken vond ik dus enorm interessant. Samen met de lokale bevolking ontwierp ik lampen uit de beschermkappen van die oude ventilatoren. Ik merkte al gauw dat de mensen daar veel creatiever zijn, ze worden ertoe gedwongen door de verschillende uitdagingen waarmee ze te maken krijgen.

Na mijn afstuderen wilde ik het project professionaliseren om duurzaamheid te garanderen. Door lokale ambacht te betrekken, blijven we de tewerkstelling in de wijken stimuleren.

Nu, drie jaar later, loopt de productie op volle toeren en schijnen de lampen hun plaatsje op de markt te hebben ingenomen. Daarnaast ging het nieuwe project “ROPE hope” van start. Hiervoor werken we samen met arme havengemeenschappen. Zij overleven door oude scheepstouwen te ontmantelen en tot nieuw touw te spinnen. Door deze gewonnen touwen te verwerken tot meubilair steunen we deze communities.

Met “Livable products” werk ik aan mijn droom: een familie of platform bieden voor ontwerpers die streven naar meer ontwerp met herbruikte materialen. Ik merk dat er een ruimere interesse is rond verantwoord materiaalgebruik, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Herbruikte materialen hebben nog vaak te kampen met een slecht imago, alsof ze onaantrekkelijk of van inferieure kwaliteit zouden zijn. We moeten af van dat woord “gerecycleerd” en herbruikbare materialen zien als een volwaardige grondstof. 

Een ontwerper heeft veel verantwoordelijkheid in de keuze van zijn grondstoffen bij het creëren van een product. Enkel rekening houden met de vormgeving of verkoopbaarheid is niet meer van deze tijd. Ik heb het uiteraard niet alleen over ontwikkelingslanden, ook bij ons hebben we nog veel te leren. Ik blijf hierop inzetten en hoop dat de industrie volgt.

Wist je dat ...

Sep is 25 jaar en runt zijn eigen studio Boomin Sep. Hij studeerde af in 2012 en legt zich sindsdien toe op zijn sociaal geïnspireerde ‘Livable Products’.

Ruth Decorte & Matthias Willockx

"Van masterclasser naar innovator in de onderneming. Over product ontwerpen tot een design proces aansturen."

Ruth Decorte & Matthias Willockx

industrieel productontwerpen

Ruth

Waarschijnlijk heeft iedere Belg weleens aan een tafel van Metafox gezeten of gestaan, zonder het te beseffen. Metafox maakt functioneel meubilair: kantoortafels, receptietafels, dat soort dingen. Heel kwalitatief materiaal, alleen: de nadruk lag altijd op functioneel, met als gevolg dat Metafoxmeubels meestal onder een tafelkleed verborgen werden. Mijn taak die ik via de masterclass bij Metafox kreeg, was onderzoek doen naar vernieuwing van dat projectmeubilair. Om het een nieuw elan te geven.

Of dat gelukt is? Wel, ik mocht na de masterclass vast in dienst treden, het zal dus wel niet zo slecht zijn geweest zeker? (lacht)

Wat ik bij de masterclass geleerd heb, maar wat ook wel in mijn persoonlijkheid zit, zijn goede people-skills. Ik denk dat ik mijn successen daar voor een groot deel aan te danken heb. Bij Metafox maken we alles nog zelf, van ontwerp tot afwerking. Je kunt dus niet zomaar met een ashy ontwerp komen aanzetten en er van uit gaan dat het wel los zal lopen. Nee, als productontwerper in een KMO moet je constant schakelen tussen productie en verkoop. Je moet echt langsgaan bij arbeiders die het product zullen maken, de productievoorbereiding, planning,... én je moet de vertegenwoordigers zover krijgen om eens dat andere product uit het gamma voor te stellen bij klanten, enzovoort.

Analytisch nadenken is ook belangrijk. Je niet neerleggen bij de instructies van de klant, maar verder denken: waarom wil die klant dat? En is er geen betere oplossing? Vaak blijkt dan dat het alternatief dat je kunt bieden, veel beter klopt. We kregen ooit de vraag voor een superingewikkelde constructie om de klaptafels op te heffen. Daar hadden we in mee kunnen gaan, en dan hadden we dat gigantische geval laten lassen. Met wat extra denkwerk kon ik een lichte, eenvoudige constructie bedenken, waar de klant heel tevreden over was.

Dat voortdurende in vraag stellen is de ontwerpersmentaliteit die je nodig hebt. Maar zonder de skills om het aan de man te brengen, kom je niet ver. Ik denk dat ik daarom goed op mijn plaats zit bij Metafox. Hier zijn nog veel mogelijkheden.’

 

Matthias

Nadat ik IPO gestudeerd had, wilde ik me echt verdiepen in hoe de cyclus van een product van concept tot industrialisering eruit ziet. Dankzij de masterclass kon ik dat proces meteen echt volgen bij de Belgische multinational Recticel, de Europese marktleider in ontwikkelingen en toepassingen van polyurethaan.

Eén dag per week volgde ik de lessen project management, de rest van de week stond ik op de werkvloer. De masterclass geeft je de gelegenheid om jezelf te kunnen proleren binnen het bedrijf, wat een aardige voorsprong geeft tegenover pas afgestudeerden zonder ervaring.

Ik kwam terecht in het International Development Center van Recticel in Wetteren, waar ik nu drie jaar werk. In een team van honderd mensen gaan we op zoek naar innovatieve applicaties en doen we research naar nieuwe materialen. Intussen heb ik de leiding gekregen over twee projecten, wat heel boeiend en uitdagend is. Als jongste medewerker binnen het team voelt het goed veel vertrouwen en kansen te krijgen.

Bij de opstart van een nieuw innovatieproject beginnen we soms echt vanaf nul: van de chemische ontwikkeling van een nieuw materiaal in functie van het nieuwe concept tot het industrialiseren en productieklaar maken van het product.

Het vertrouwelijk behandelen van informatie tijdens zo’n ontwikkelingsproject is daarbij van heel groot belang om de competitieve voorsprong te behouden. Daarom kan ik niet al te veel prijsgeven over de projecten waar ik momenteel aan bezig ben.

Ik vind werken in zo’n groot bedrijf heel leerrijk en het geeft me veel voldoening. Voor mij is het niet belangrijk dat mijn naam bij het product staat. Een project succesvol uitvoeren levert intern veel appreciatie en erkenning op. Als wij iets produceren gaat het niet over kleine aantallen, maar spreken we vaak over grote hoeveelheden. Vooral de gedachte dat zo’n nieuw product waaraan ik mee ontwikkeld heb, soms heel wijd gecommercialiseerd wordt, geeft me een trots gevoel.

Wist je dat ...

Ruth is 29 jaar en product designer bij Metafox. Ze studeerde af in 2012.

Matthias is 25 jaar en R&D engineer bij Recticel. Hij studeerde af in 2011. Ze ontwerpen producten en managen het design proces in een bedrijf.

Pieter Stichelbaut

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

industrieel productontwerpen

Creativiteit is maar zoveel waard als je er zelf mee wil doen. Voor mij betekent dat dat ik moet ondernemen én dat ik zelf producten wil bedenken. Mijn ouders, grootouders, tantes en nonkels, in mijn familie is iedereen altijd al ondernemer geweest. Ik heb het dus met de paplepel meegekregen en wellicht dat ik er daarom ook geen angst voor heb. Wordt het niks, probeer ik het morgen opnieuw, in een andere markt. 

Met Innodux zijn mijn partner en ik heel low-profile begonnen. Het idee voor de Aesteem, een frameless lichtschakelaar met schuifmechanisme, was er al, maar terwijl het ontwikkeld werd, moest er ook wel geld in het laatje komen. Dus ben ik daarnaast begonnen met een freelance engineeringbureau waarvoor ik door bedrijven ingeschakeld word voor consultancy, second opinions, enzovoort. Als je IPO gestudeerd hebt, ben je een allrounder, je hebt zoveel mogelijkheden. 

Intussen is onze lichtschakelaar klaar, we hebben hem op Interieur 2014 gepresenteerd en hebben er een Henry Van de Velde-award mee gewonnen. Een leuke erkenning van de vernieuwing en afwerking van ons product. Wat er zo vernieuwend is aan de schakelaar? In de eerste plaats de vormgeving, daarmee onderscheidt hij zich van alle concurrenten. We mikken op een hoger marksegment, dat oog heeft voor details als een schakelaar. Verder zijn we ook ingegaan tegen de trend van touchscreens en van swipen en kozen voor een terugkeer naar het authentieke: een ouderwetse klik als je de schakelaar indrukt. Iets dat een gevoel van degelijkheid geeft.

We vragen 200 euro voor deze schakelaar, dan moet je ook een perfect product afleveren waarover je alle controle hebt. Daarom produceren we alles lokaal. Belgisch design wordt immers tot ver buiten onze landsgrenzen als een zeer hoogwaardig kwaliteitskenmerk gezien. Of 200 euro duur is voor zo’n product? Uiteindelijk zijn we in dit segment maar met z’n vijven op de Belgische markt, wij zijn nog geeneens de duurste. Als je weet dat er een markt bestaat voor schakelaars van 400 euro, stelt dat enigszins gerust.

Wist je dat ...

Pieter is 29 jaar en zaakvoerder van Innodux. Hij studeerde af in 2007 en oogstte in 2014 zijn eerste Henry van de Velde label met Aesteem.

Lukas Costeur & Gaetan Kerckhove

"Aan de slag voor 100 klanten binnen een ontwerpbureau."

Lukas Costeur & Gaetan Kerckhove

industrieel productontwerpen

Pilipili is een industrieel ontwerpbureau dat steeds in opdracht van de klant werkt. De klant komt bij ons met de vraag om ofwel een volledig nieuw product te ontwikkelen, ofwel om een bestaand product te verbeteren en te vernieuwen. Vaak gaat het om technologische verbeteringen, maar steeds vaker worden de “look and feel” en het innovatieve karakter van alle producten, zelfs van industriële machines, belangrijker.

Onze job binnen Pilipili is om een product emotioneel en gebruiksvriendelijk te maken. Dat betekent niet louter opwaarderen of aantrekkelijk maken, ook al is dat wat de klant verlangt. We kijken verder en vragen ons steeds af wat er beter kan aan dat product. Het is onze taak om de klant te laten inzien dat een beetje verder gaan meer oplevert. Een beter product blijft op lange termijn boven water, daar worden zowel wij als de klant beter van. 

De variatie in deze job is één van de grootste troeven van ons werk. Soms zijn we met twintig verschillende opdrachten bezig, gaande van hele kleine redesigns tot opdrachten die meerdere jaren in beslag nemen. Het fijne is ook dat we voortdurend met verschillende mensen samenwerken: de mensen van CAD, de ingenieurs, diegenen die de elektronica uitwerken of de mechaniek. We hebben elk onze specialiteit. Bij iedere opdracht staan we weer versteld van de inventiviteit van het team, het is alle dagen bijleren. Onze werkomgeving zorgt ervoor dat we ook in ons persoonlijk leven creatiever worden.

Het enige wat soms een beetje wringt, is het feit dat zodra een product klaar is, we het uit handen moeten geven. Vaak hebben we geen controle over de verpakking en de marketing van het product. Het kan pijn doen je kindje in een lelijke verpakking of onder een minder geslaagd logo te zien (lachen). Toch is dat snel vergeten, want zodra een project afgerond is, zitten we toch alweer met ons hoofd bij het volgende. Dat is de vloek van de ontwerper, maar het is ook een zegen.

Wist je dat ...

Lukas is 29 jaar en studeerde af in 2007. Gaetan is 27 jaar en studeerde af in 2010. Samen ontwierpen ze bij PiliPili al een divers gamma award-winning producten.

Koen Van Extergem

"Als ik opnieuw zou moeten beginnen, zou ik net hetzelfde doen."

Koen Van Extergem

industrieel productontwerpen

Ik wist al heel vroeg dat ik wilde ontwerpen. Thuis aan de tekentafel en in de werkplaats zat ik als kind veel te tekenen en te knutselen. Op mijn zestiende ben ik naar Hasselt gegaan om Industriële Kunst (IK) te studeren, dat bleek de perfecte voorbereiding voor IPO in Kortrijk. Tijdens mijn studies heb ik stage gelopen bij Durlet, een bedrijf dat kwalitatief hoogstaand binnenmeubilair maakt. Doorheen die jaren heb ik heel wat materiaalkennis vergaard. Gaandeweg wist ik steeds beter dat ik in de meubelsector verder wilde gaan en werd ik geselecteerd voor de Voortgezette Opleiding Meubel Ontwerp (VOMO) in Mechelen, een echte verruiming voor mijn verfijnde en gedetailleerde ontwerpstijl.

Ik ben heel tevreden over de opeenvolging van mijn parcours. Als ik opnieuw zou moeten beginnen, zou ik net hetzelfde doen. 

Aan de opleiding in Kortrijk heb ik goede contacten met bedrijven overgehouden, omdat je door reële opdrachten een goede voorbereiding op het professionele leven krijgt. Het productiegericht ontwerpen, omgaan met kritiek, zelf ook kritisch zijn, werken met deadlines en je werk moeten presenteren, waren een goede leerschool.

Nu werk ik bij Manutti, Belgische fabrikant van exclusief buitenmeubilair. Binnen de firma sta ik in voor Research, Development & Design. We werken voornamelijk voor de residentiële markt, wat ons ruimte geeft om innovatief te werk te gaan. Het leukste aan mijn job is natuurlijk als de schets, waarmee ik ooit begon, in productie gaat en het meubel effectief op de markt komt. Ontwerpen is meer dan de vormgeving alleen, ook het comfort, het gevoel en de sfeer die het product of object creëert zijn minstens even belangrijk. Dat mijn ontwerpen gepresenteerd worden onder mijn naam vind ik een vorm van waardering. Vooral de ervaring die ik opdoe en het doorlopen van een volledig ontwerpproces zijn enorm leerrijk. 

Mijn droom is om ooit als jonge ondernemer te starten, daarom volg ik in avondonderwijs al enkele jaren houtbewerking en meubelmaker. Tijdens de lessen werk ik aan mijn eigen ontwerpen, maar op een heel andere manier dan op kantoor. Experimenteren met verschillende houtsoorten, elk met hun specifieke eigenschappen, daar kan ik me echt creatief mee uitleven. Soms ben ik na een drukke werkdag nog enkele uren actief in mijn atelier, het ontspant me. Doordat ik alles manueel maak kan ik er details insteken die voor productie op grotere schaal onbetaalbaar zouden zijn, maar ik haal er persoonlijk veel voldoening uit.

Wist je dat ...

Koen is 26 jaar en R&D en Design engineer bij Manutti. Hij studeerde af in 2011 en ontwikkelde in 2013 o.a. de buitensofa van de collectie Air.

Kevin Durant

"Mijn eerste ontwerp in productie."

Kevin Durant

industrieel productontwerpen

Veel pas afgestudeerde productontwerpers beginnen als technisch tekenaar, maar ik wilde absoluut iets maken dat meteen voor de markt bestemd was. Bij mijn sollicitatie heb ik de lat hoog gelegd en Novy is een Belgisch topmerk dat hoog op mijn lijstje stond. 

Bij Novy moet een ontwerp er meteen pal op zitten. Veel tijd om dingen uit te proberen is er niet en voor een pas afgestudeerde is die druk best hoog. Bovendien zat het bedrijf op een kantelmoment toen ik er begon: er werd toen hard gewerkt om een nieuwe stijl te ontwikkelen die voor een lange tijd nog uitgebreid zou kunnen worden naar nieuwe producten. Het nieuwe ontwerp moest echt heel innovatief zijn. Dat ik de opdracht kreeg om deze nieuwe stijl uit te werken was erg spannend, maar dankzij de opleiding, waar we geleerden omgaan met stress en deadlines, heb ik me toch niet laten overdonderen. Ik was vooral blij dat ik niet de jonge gast was die alleen maar een klein detail mocht uitwerken. 

Ik heb anderhalf jaar gewerkt aan het productierijp maken van de nieuwe dampkap. In de opleiding hebben we uiteraard nooit zo’n groot product gemaakt, dus het was bizar om ineens over zo’n heel grote puzzel van wel honderd onderdelen te moeten denken. 

We studeren af als een Zwitsers mes, we kunnen van alles, maar misschien niet even goed als een goeie schroevendraaier. Bij Novy heb ik in korte tijd heel veel heel specifieke kennis opgedaan, kennis die altijd van pas zal komen, wat de toekomst mij ook brengt.

Pas anderhalf jaar aan de slag bij een gerenommeerd bedrijf en al meteen een eigen product op de markt. Mijn vroegere docenten vragen zich af wat de volgende stap is. Dit nieuw ontwerp is vooral visueel innovatief, technisch zijn er nog veel mogelijkheden. Het kan altijd nog stiller, zuiniger en efficiënter. Ik kan wel duizend manieren bedenken waarop ik het nog beter zou kunnen maken. Daarom bestaan er ook generaties van producten, om telkens verder te streven naar een verbeterde versie (te kunnen presenteren). De initiatiefase ben ik door, ik ken de flow, ik ken mijn plaats, het lijkt alsof ik nu pas echt kan beginnen.

Wist je dat ...

Kevin is 27 jaar en R&D engineer bij Novy. Hij studeerde af in 2013. De dampkap ‘Mood’, zijn eerste ontwerp, komt in het najaar van 2015 op de markt.

Julie Wyseur & Jeff Stubbe

"Waarom en hoe ontwerpers ondernemers zijn."

Julie Wyseur & Jeff Stubbe

industrieel productontwerpen

Julie

Toen ik afgestudeerd was, was ik bang dat ik voor de rest van mijn dagen achter een computer zou zitten. Zelf tekenen, met mijn handen werken, dat wilde ik. Mijn handtassen en schoenen maak ik helemaal zelf, van a tot z. Samen met de klant teken ik een ontwerp dat binnen mijn eigen stijl past. Dat geeft voldoening, want veel vrouwen zitten met een specifieke handtas in hun hoofd, maar kunnen hem nergens vinden. 

Ieder stuk is exclusief en uniek. Geen massaproductie voor mij. Natuurlijk kruipen daar ontzettend veel werkuren in, zelfs mijn leer ga ik zelf aankopen, ik wil het eerst kunnen voelen voordat ik het koop. Maar dat is nu eenmaal hoe ik het liefste werk.

Momenteel zie ik het niet zitten om voor een groot merk te werken, ik wil vooral mijn eigen stijl blijven ontwikkelen. Bovendien trekken veel grote merken naar lageloonlanden, maar blijven wel astronomische bedragen vragen. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik zou ook nooit met leer van dieren willen werken dat niet uit de vleesindustrie komt, zoals slangenleer of lizard.

Ik vind het leuk dat mijn producten dicht bij mij staan, dat mijn naam eraan verbonden is. Mensen met mijn merk op straat zien lopen, maakt me ontzettend blij. Begin toch een webshop, krijg ik vaak te horen, maar ook dat wil ik niet. Het contact met de klant, het samen ontwerpen van een uniek, op maat gemaakt stuk, vind ik zo belangrijk. 

En ja, misschien past deze manier van werken bij mij omdat ik redelijk perfectionistisch ben ingesteld. Als er iets fout loopt, is het ten minste mijn eigen schuld. Ik wil graag alles zelf in de hand hebben.

 

Jeff

Ventilatieroosters, dat klinkt heel saai, ik weet het. Tijdens mijn studies had ik nooit gedacht dat ik een rooster interessant zou kunnen vinden, nu sta ik er mee op en ga ik ermee slapen. Samen met een partner heeft mijn vader het bedrijf Grada overgenomen, ik heb er de leiding over het R&D-team. Het is een bedrijf met een goede reputatie, dat al vijftig jaar ventilatieroosters maakt. Grada telt 130 werknemers en alles wordt op de site zelf geproduceerd. Een grote troef, dat zie je niet vaak meer in België. Alleen was het gamma een beetje gestagneerd, waardoor het bedrijf in moeilijkheden was gekomen. Wij zagen daar een opportuniteit in.

Nu heb ik de leiding over het team dat inzet op de vernieuwing van de producten en dat onderzoek doet naar de werking van de roosters. Roosters zijn als mini-vliegtuigvleugels, veel complexer dan je zou denken. Het doel is om lucht binnen te brengen zonder dat je er iets van merkt, afhankelijk van de ruimte heb je verschillende inblaasstrategieën. Technisch gezien is het een grote uitdaging, maar ook vormgeeflijk biedt het heel wat perspectieven. Wij willen ventilatie naar een architecturaal niveau brengen, waarbij we anticiperen op een evolutie zoals we die ook gehad hebben bij verlichting. Als ons dat lukt, is onze missie geslaagd.

Van een ontwerper wordt er verwacht vooruit te kijken en out of the box te denken, hetzelfde geldt voor een ondernemer. In die zin sluiten ontwerpen en ondernemen heel goed bij elkaar aan. Hoe je dat dan doet? Vooruitdenken doe je door je daar heel bewust op te focussen. Out-of-the-box denken zit er bij ons gewoon ingebakken. Ik heb een hekel aan routine en aan alles wat te vertrouwd is. Ik neem nooit dezelfde weg naar het werk, ook al moet ik twee kilometer omrijden, ik kan er niet tegen als iets ingesleten raakt. Wellicht is dat de basishouding van een goede ontwerper-ondernemer.

 

Wist je dat ...

Julie is 22 jaar en startte haar eigen studio als ontwerpster en leerbewerker. Ze bracht in 2015 haar eerste collectie schoenen en handtassen op de markt.

Jef is 29 jaar en product manager bij Grada International. Hij studeerde af in 2011 en trad in 2013 het universum binnen van ventilatie en airconditioning.

Giel Dedeurwaerder

"Je eigen plek zoeken in designlandschap Vlaanderen en daarbuiten."

Giel Dedeurwaerder

industrieel productontwerpen

Op de middelbare school studeerde ik elektronica en ik ging ook naar de kunstacademie. Ik heb lang niet geweten hoe ik die twee liefdes kon combineren. In IPO viel de puzzel in elkaar. Sindsdien is ontwerpen alles voor mij. Ik sta ermee op en ik ga ermee slapen. 

Voor mijn eindwerk heb ik samen met drie klasgenoten een eigen ontwerpbureau opgericht, we wilden vooral zelf creëren, van a tot z. Vandaar uit startte ik mijn eigen ontwerpbureau, maar ik werk ook in dienst als ontwerper bij de houtgroep CRAS. In 2011 zocht ik zelf contact met productdesigner en fabrikant Sebastien Talpe. Sindsdien werk ik mee aan de collecties van zijn merk bastalpe®. 

Bij die bedrijven leer ik veel bij, ook al qua teamwerk. Hoe krijg je de mensen van een technische dienst, van de productie, van de verkoop en de managers warm voor je ontwerp, hoe creëer je betrokkenheid voor jouw schetsen? Dat proces vind ik heel interessant, het is kennis die je nodig hebt om een idee te kunnen omzetten tot iets wat echt gerealiseerd wordt. 

Of ik het belangrijk vind dat mijn naam aan een bepaald product verbonden is? Het product moet vooral heel goed zijn. Veel mensen die het aanschaffen zullen nooit weten dat ik de ontwerper ben, het zal een leven buiten mij om leiden en dat is goed.

Wat ik tot hier toe bereikt heb, verloopt erg vlot, maar ik weet dat ik de komende jaren nog sterk ga evolueren. Het leerproces stopt wellicht nooit. Momenteel ben ik erg bezig met het constructivisme en bestudeer ik het werk van de avant-gardistische kunstenaars die evolueerden naar ontwerpers in de periode van de Sovjet-Unie. Ik vind die periode erg inspirerend om 2D-illustraties en collagewerk om te zetten naar een 3D-ontwerp. Lezen, kijken, schetsen, denken. Ontwerpen is een continu onderzoek. De balans tussen ontwerp en kunst vind ik heel interessant, die grens is heel dun. Kijk naar Ray en Charles Eames, le Corbusier,…. Samen met mijn vriendin, die plastisch kunstenares is, speel ik met die grens in ons gezamenlijk project studioruben. Dat is naast mijn freelance ontwerpen een creatieve speeltuin waarin we onze beide disciplines samen brengen. Vanwaar de naam Ruben? Dat is de naam van onze kat.

Wist je dat ...

Giel is 25 jaar en zaakvoerder van studioruben. Hij studeerde af in 2011 en werkte samen met Brems Doors en Bastalpe.

Arthur Limpens

"Een verhaal van internationalisering en ondernemerschap."

Arthur Limpens

industrieel productontwerpen

Vlak na mijn afstuderen besloot ik samen met een medestudent meteen een bedrijf op te richten. Als student waren we toch al gewend aan een leven zonder veel inkomen, we konden dan maar beter nog even doorzetten. Van in het begin hebben we het groots en internationaal aangepakt en onze ambities zijn niet min: we willen een nieuwe standaard introduceren. Dat wil zeggen dat over vijf, maximaal tien jaar, onze producten in huishoudens van Malawi tot New York zouden moeten liggen. Vandaar onze naam ook: Allocacoc geeft letterlijk een twist aan één van de bekendste merken ter wereld: Coca Cola, maar dan achterstevoren. Het is typisch voor wat wij doen: bestaande producten met een twist lanceren. Ons eerste product was de PowerCube, een modulaire stroomoplossing. Een innovatieve stekkerdoos eigenlijk. 

De enige manier om een nieuwe standaard te worden, is door meerwaarde te bieden tegenover wat er momenteel al op de markt is. Een doordacht ontwerp én niet duurder zijn dan huidige oplossingen zijn onze twee belangrijkste eisen. Daarom verkopen we liever een product honderd keer met slechts 1 euro winst, dan één product met honderd euro winst. 

Momenteel woon ik in Shanghai, waar we pas ons derde kantoor geopend hebben, dichtbij de assemblagelijn die we zelf opgericht hebben. We begonnen met zeven werknemers aan die lijn, nu geven we werk aan 150 lokale mensen. Verder hebben we nog kantoren in Nederland, in de VS en zijn we bezig er één te openen in Tokio. Als je internationaal handel wil drijven, is het belangrijk dat je je klanten in hun eigen tijdzone onmiddellijk kunt bedienen. 

De kern van ons bedrijf moet wel ontwerp blijven. Daarom geven we jonge ontwerpers de kans om hun product via ons op de markt te brengen. Dat is goed voor die ontwerpers en ook goed voor ons, want hoe het groter het gamma dat we kunnen aanbieden, hoe sterker we onze stempel op de markt kunnen drukken.

We zijn goed bezig, want er zijn nu al een tiental bedrijven die onze producten namaken (lacht). Dat is een grote eer, nagemaakt worden, en het heeft geen zin daar tegen te vechten. Als je een goed product hebt, hoef je er niet bang voor te zijn, integendeel: dit is enkel een bewijs dat je écht een nieuwe standaard introduceert.

Wist je dat ...

Arthur is 29 jaar en oprichter van Allocacoc, met een kantoor en fabriek in Shanghai. Hij studeerde af in 2007 en brengt nu het gamma PowerCube, een compacte 4-tot 5-stekkerdoos wereldwijd op de markt.

Annelies Sierens

"Een atypisch product met boeiende ontwerpuitdagingen."

Annelies Sierens

industrieel productontwerpen

Als materiaalingenieur bij lingerieproducent Van de Velde behoor ik tot het ontwerpteam. De pasvorm en de technische uitwerking van een beha zijn immers net zo belangrijk als het visuele ontwerp. Als materiaalingenieur onderzoek ik of de visuele ontwerpen wel haalbaar zijn, welke materialen geschikt zijn voor de concepten, wat de beste print- en productietechniek is van de materialen, of de tekening van het kant luxueus en sterk genoeg is, of het niet zal prikken, of je er geen allergische reacties aan kunt overhouden, of het kleurvast is en of het allemaal betaalbaar geproduceerd kan worden. We werken samen in een team waarbij ieder vanuit de eigen specialiteit kijkt naar het product. Het geeft een boost om te werken met deadlines. Elk seizoen moet er opnieuw een collectie liggen die productieklaar is, een hele uitdaging. 

Misschien is het een ietwat atypische richting die ik ben ingeslagen, ik denk dat de meeste afgestudeerde productontwikkelaars eerder bij een ontwerpbureau terechtkomen. Tijdens mijn stage dacht ik dat het leuk zou zijn om voortdurend andere soorten van producten te ontwerpen, maar ik hou ervan me te verdiepen in één specifiek product. 

Wat ik bij IPO geleerd heb, is dat het niet zo moeilijk is om mooie dingen te maken, maar dat om iets te kunnen verkopen er nog zoveel andere dingen spelen: de prijs, de kwaliteit, technologie en ergonomie, het komt allemaal samen. In Kortrijk hebben we altijd geleerd een uitvoerbaar product te ontwerpen, niet zomaar een fancy schets. Voorbij het concept denken dus. Ik herinner me nog één van onze eerste, echt uitgevoerde opdrachten: een pepermolen (lacht). Ik kwam uit een ASO-richting en had nog nooit iets met mijn handen gemaakt. Dat gaf echt wel een kick. 

Waar ik het meest trots op ben? De swim-collectie die ik mee heb opgestart, daar ben ik wel heel tevreden over. Het was een schot in de roos voor Van de Velde en voor ons was het extra leuk omdat de collectie eens niet onder kledij zou verdwijnen. Als ik iemand in onze collectie op het strand zie, krijg ik een glimlach op mijn gezicht. Om je goed te voelen in je job denk ik dat het heel belangrijk is dat je affiniteit hebt met het product dat je maakt. Anders kun je je hart er niet in leggen, of er meerwaarde aan geven. En ja, uiteraard draag ik zelf ook lingerie uit onze collectie (lacht).

Wist je dat ...

Annelies is 27 jaar en materiaalexpert bij Van de Velde voor Marie-Jo. Ze studeerde af in 2009 en werkt mee aan de collectie “Alessandra” voor het najaar 2015.

Laura Willems

"Ter voorbereiding trek ik in de zomer op stage naar Shanghai en dat maakt IPO zo leuk om te doen!"

Laura Willems

industrieel productontwerpen

Na 6 jaar studeren in de richting Moderne Talen-Wetenschappen in het secundair onderwijs, wilde ik een totaal andere richting uitgaan. Ik zocht iets praktisch met toch een goede basis van theorie. Zo kwam ik terecht bij IPO.

Het hele jaar door maken we hier prototypes in de werkplaats, dokteren we problemen uit, ontwerpen we nieuwe dingen, ... Het is te veel om op te noemen.
We verkennen het volledige ontwerpproces: van de eerste ideeschetsen tot het prototype of soms nog een stap verder tot aan de productie.

Ik hou ook van de leuke sfeer op school. Volgend jaar mag ik samen met enkele collega's een speciaal eindwerk uitvoeren, we starten samen ons eigen ontwerpbureau.
Ter voorbereiding trek ik in de zomer op stage naar Shanghai en dat maakt IPO zo leuk om te doen!

Wist je dat ...

Laura won 'De Nieuwe Lichting 2015' van StuBru met 'I Will I Swear'.

Eckhart Cossey

"Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving; efficiëntie, ..."

Eckhart Cossey

industrieel productontwerpen

Na mijn studies Economie-Talen in het secundair onderwijs, volgde ik een specialisatiejaar Ruimtelijke Vormgeving. Na schooltijd hield ik me creatief bezig: reparaties, basic uitvindingen, ...
Voor elk probleem vond ik een oplossing. Maar ik wilde de meest juiste en doordachte oplossing leren vinden. Iets voor de hand liggend is soms niet genoeg.

Dit is exact wat ik leerde in Industrieel Productontwerpen. Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving, efficiëntie, ...
Gefascineerd verdiepte ik me in boeken, websites, noem maar op.

In het eerste jaar staat tekenwerk centraler dan de oplossing. Je komt ook in contact met materiaalsoorten om toe te passen in de opdrachten die volgen.
Maar wat mij echt boeide aan deze studie? Elke opdracht is een nieuwe uitdaging en als je deze tot een goed einde brengt, maakt het je sterker voor later!

Wist je dat ...

Eckhart haalde met zijn projectteam Futurized de finale van de Vlajo ondernemerschapswedstrijd 2015.

Sara Devos

"Het is de variatie van vakken en leerstof die mij aanspreekt: een goede combinatie van theoretische en praktische lessen."

Sara Devos

industrieel productontwerpen

Tijdens mijn hogere studies grafische en digitale media had ik al een passie voor vormgeving en ontwerp. Ik wilde mijn kennis verder uitbreiden en besloot te starten aan de opleiding Industrieel Productontwerpen.
Het is de variatie van vakken en leerstof die mij aanspreekt: een goede combinatie van theoretische en praktische lessen.

De opleiding is een echte persoonlijke en inhoudelijke meerwaarde!