Overslaan en naar de inhoud gaan

UrbanXRlab werkt volgens de principes van design thinking, opgebouwd uit 5 stappen. Elke fase wordt ondersteund door een selectie van methodieken en tools die je naar eigen inzicht kunt inzetten, afgestemd op de doelgroep en context. Deze roadmap geeft je een helder beeld van de stappen binnen het traject.

STAP 1: Kennismaking

Een sterk traject start met een sterke groep. In deze eerste fase draait alles om verbinding, veiligheid en een gedeelde basis. We zorgen ervoor dat jongeren elkaar op een speelse, laagdrempelige manier leren kennen en zich vrij voelen om hun stem te laten horen.

We creëren een open leerklimaat waarin samenwerking en creativiteit centraal staan. Tegelijkertijd maken we jongeren vertrouwd met het projectkader en de kernprincipes van UrbanXRlab: cocreatie, duurzaamheid en inclusie.

Met interactieve werkvormen en speelse methodieken zoals Buzzerbattle of Dilemma Dash introduceren we de basisprincipes van ruimtelijk ontwerp, de ontwerpbouwstenen. Jongeren ontdekken hoe je ruimte bewust kunt vormgeven en verbeteren, aan de hand van ontwerpprincipes gebaseerd op co-design en jongerenparticipatie, ontwikkeld binnen het praktijkonderzoek van Howest-onderzoeksgroep Vital Cities.

Wat we doen in deze fase:

  • Groepsvormende kennismakingsactiviteiten
  • Een veilig en open leerklimaat opbouwen
  • Introductie van het projectkader en ontwerpprincipes
  • Actieve bevraging van de context:
    Wat ervaren jongeren als ruimtelijke uitdagingen of sterktes?
  • Verkenning van ontwerpbouwstenen via creatieve en interactieve werkvormen
UrbanXRlab - Poperinge - Kennismakingsactiviteit UrbanXRlab - Kuurne - Kennismaking

STAP 2: Brainstorm

Met een gedeeld vertrekpunt en een stevige basiskennis op zak, is het tijd om de creativiteit van jongeren volop te laten stromen. In deze fase draait alles om ideeëngeneratie en het maken van keuzes.

We begeleiden een krachtige brainstorm met behulp van de GenZLab toolbox: een interactieve methodiek vol visuele prikkels, persona’s en denktechnieken die jongeren helpt om hun ideeën te verdiepen én te vertalen naar concrete ontwerpconcepten.

Samen doorlopen we vier heldere stappen:

  1. Criterialadder opstellen – Wat vinden jongeren belangrijk? We benoemen gezamenlijke waarden, noden en randvoorwaarden waar elk ontwerp aan moet voldoen.
  2. Ideeëngeneratie – Met behulp van toekomstscenario’s, persona’s en speelse werkvormen stimuleren we breed en out-of-the-box denken.
  3. Clusteren en selecteren – We beoordelen en bundelen de ideeën op basis van de zelfopgestelde criteria, de GEN-Z persona’s en de eerder geïntroduceerde ontwerpbouwstenen.
  4. Conceptvorming – De meest beloftevolle ideeën worden gegroepeerd per ontwerpbouwsteen en vormen zo een eerste richtinggevend concept voor het vervolgtraject.

Wat we doen in deze fase:

  • Brainstormsessie op basis van de GenZlab toolbox en persona’s
  • Toepassen van creatieve denktechnieken
  • Selecteren en evalueren van ideeën met behulp van ontwerpbouwstenen (Vital Cities) en eigen criteria
  • Per bouwsteen drie richtinggevende ideeën bundelen voor verdere uitwerking
UrbanXRlab - Kuurne - Brainstorm UrbanXRlab - Kuurne - Brainstorm

STAP 3: Ontwerpvisie

Een goed ontwerp is meer dan een verzameling losse ideeën: het vertrekt vanuit een sterke en samenhangende identiteit. In deze fase bundelen we de geselecteerde concepten en vertalen die naar een duidelijke ontwerpvisie en missie. We verkennen samen de kernwaarden, ambities en doelstellingen die richting geven aan het herontwerp van de ruimte.

We stellen vragen als:

  • Wat willen we écht betekenen voor de gebruikers van deze plek?
  • Welke waarden en gevoelens willen we oproepen?
  • Welke problemen willen we aanpakken en hoe?

Via een gezamenlijk moodboard en inspirerende referentiebeelden concretiseren we de sfeer, functies en beleving die we met het ontwerp willen neerzetten. Zo ontstaat er een gedeeld kompas dat het verdere ontwerpproces stuurt.

Wat we doen:

  • Gezamenlijk vastleggen van kernwaarden en ontwerpdoelen
  • Formuleren van een duidelijke ontwerpvisie en missie
  • Creatie van een moodboard (digitaal of analoog) met focus op sfeer, materiaalgebruik, functies en beleving
UrbanXRlab - Poperinge - Ontwerpvisie UrbanXRlab - Kuurne - Ontwerpvisie

STAP 4: Ontwerpen

Nu komt alles samen. De jongeren zetten hun ideeën, visie en missie om tot een tastbaar ontwerp. Wat begon als een idee op papier, krijgt vorm als een ruimtelijke beleving.

We starten met 2D-schetsen en een grondplan, waarin ruimte-indeling en functies worden vastgelegd. Deze plannen vormen de basis voor een 3D-ontwerp in SketchUp, waarin ze leren ruimtelijk denken in volume.

Daarna brengen we het ontwerp tot leven in Twinmotion: materialen, licht en sfeer worden toegevoegd voor een realistische visualisatie. Als kers op de taart beleven jongeren hun ontwerp in Virtual Reality, een krachtige tool om vanuit het perspectief van de gebruiker te evalueren, verfijnen en verbeteren.

Wat we doen:

  • Uitwerken van 2D-grondplannen en schetsen
  • 3D-modelleren in SketchUp
  • Toevoegen van sfeer, licht en materialen in Twinmotion
  • Interactieve beleving in Virtual Reality met ruimte voor feedback en iteratie
UrbanXRlab - Poperinge - Ontwerpen UrbanXRlab - Kuurne - VR

STAP 5: Pitch

Een sterk ontwerp komt pas écht tot leven wanneer je het deelt. In deze afsluitende fase leren jongeren hun ontwerp krachtig en overtuigend te presenteren aan een jury, medeleerlingen of externe partners.

We werken aan een duidelijke pitch waarin jongeren hun keuzes onderbouwen, hun visie toelichten en leren hoe je een boodschap helder overbrengt. Daarbij is er ruimte voor interactie en feedback, waardoor ze hun presentatievaardigheden versterken en hun ontwerp eventueel kunnen bijschaven.

Tot slot nemen we de tijd voor reflectie: wat hebben ze geleerd, wat verraste hen, en hoe kijken ze terug op het proces? Deze terugblik biedt waardevolle inzichten, zowel voor de deelnemers als voor de organisatie.

Wat we doen:

  • Opstellen en oefenen van een heldere pitch
  • Presenteren voor peers, coaches of externen
  • Feedback ontvangen én integreren
  • Reflectiemoment rond leerproces, samenwerking en projectervaring
UrbanXRlab - Kuurne - Pitch UrbanXRlab - Poperinge - Presentatie

Zelf aan de slag

Wil je dit traject uitrollen binnen jouw school, organisatie of stad?

Vanuit de Howest ontwikkelden we het UrbanXRlab-traject zodat jullie als organisaties zelf aan de slag kunnen met behulp van de roadmap, handleiding en instructievideo's. Met de roadmap krijg je een helder beeld van het volledige traject, terwijl het draaiboek je begeleidt met praktische formats, tips en inspirerende cases. Zo krijg je als organisatie de nodige structuur én ruimte om samen met jongeren te bouwen aan creatieve, toekomstgerichte oplossingen.

Download hier ons uitgewerkt materiaal vanaf januari 2026.

Get Inspired
9 oktober

Wil je al eerder het UrbanXRlab-traject opstarten binnen jouw organisatie? Schrijf je dan in voor onze Get Inspired-dag voor begeleiders en krijg naast de training meteen toegang tot alle materialen.

Inschrijven

Vorige pagina

UrbanXRlab