Onze bachelor Industrieel Productontwerpen (IPO) viert haar twintigste verjaardag in stijl, want de opleiding werd op de prestigieuze Rookie Awards uitgeroepen tot de tweede beste designschool ter wereld. Dit toont opnieuw aan dat Howest niet alleen een pionier is in het Vlaamse landschap, maar ook op internationaal niveau hoge ogen gooit.
De Rookie Awards bekroonden Howest al drie keer als beste gameopleiding ter wereld. Dat er nu ook een mooie erkenning voor IPO komt, bewijst dat we niet enkel scoren op het vlak van gaming, maar ook bouwen aan een stevige reputatie als designschool.
"Deze erkenning is een buitengewone prestatie en een getuigenis van het harde werk en de creativiteit die onze studenten en medewerkers elke dag opnieuw tonen.”, zegt opleidingsdirecteur Ronald Bastiaens. “In een tijd waarin design een steeds crucialere rol speelt in het vormgeven van de toekomst, zijn wij heel trots om deze internationale erkenning te ontvangen."
Het is geen toeval dat deze mijlpaal samenvalt met het twintigjarig jubileum van de opleiding. Sinds de oprichting heeft IPO een vooruitstrevende aanpak gehanteerd die studenten aanmoedigt om innovatief en ondernemend te denken. Door een nauwe samenwerking met de industrie en een focus op duurzaam ontwerp, slaagt de opleiding erin om jonge ontwerpers op te leiden die klaar zijn voor de uitdagingen van de 21e eeuw.
De komende maanden zullen er verschillende evenementen worden georganiseerd om zowel het twintigjarig bestaan als deze recente erkenning te vieren. In de Budafabriek loopt bijvoorbeeld nog tot 5 november de expo ‘IPO INSIDE OUT - 20 years of industrial product design in het kader van het Wonder-festival. Tijdens deze expo worden in totaal 25 producten van bedrijven tentoongesteld waar IPO-alumni aan hebben meegewerkt.
Nog meer evenementen gepland
Naast de expo wordt de verjaardag van IPO het komende jaar gevierd op nog vier andere INSIDE OUT-momenten.
- In januari wordt een podcastreeks gelanceerd waarin alumni van de opleiding aan het woord komen.
- In februari geeft het jaarlijkse Shaping Matter-netwerkevent in het Industrial Design Center de partners van het jubileumjaar een platform om hun visie op ontwerppraktijk en ontwerponderwijs voor de komende twintig jaar te duiden.
- Derde belangrijke afspraak wordt de beurs Design to Manufacturing (27 en 28 maart 2024 in Kortrijk Xpo).
- Eind juni volgend jaar wordt tot slot de permanente opstelling IPO INSIDE OUT geopend, waarop het werk van alumni een vaste plek krijgt in het IDC.
Belfort uitgelicht tijdens WONDER
Naast IPO staat nog een creatieve Howest-opleiding (letterlijk) in de schijnwerpers tijdens WONDER. Elke avond van het festival zullen namelijk beelden geprojecteerd worden op het belfort op de Grote Markt. De visuals hiervoor werden gemaakt door de laatstejaarsstudenten van de bachelor Digital Design & Development (Devine).
Voor dit ‘urban mapping’ project werkte het jonge creatieve talent van Howest samen met een school uit Geelong (Australië). Deze grensoverschrijdende samenwerking past binnen de titel van Kortrijk als deel van het UNESCO creative cities netwerk. Figuurlijke grenzen verleggen – van de verbeelding – is dan weer het hele opzet van het Kortrijkse creatieve stadsfestival WONDER.