Gameopleiding Howest en Conservatorium Antwerpen organiseren samen multimediaal concert

Deze week ging op maandag in de Antwerpse Singel en op donderdag in het Kortrijkse muziekcentrum Track het concert ‘DAE in Symphony’ door. Dit multimediale concert kwam tot stand door een samenwerking van de opleiding Digital Arts and Entertainment van Howest met het Koninklijk Conservatorium Antwerpen van de Artesis Plantijn Hogeschool.

DAE eindprojecten op muziek

Tijdens het concert werden verschillende animatiekortfilms, cut-scene passages en trailers van DAE eindprojecten (zowel game als film) getoond en live door een 15-koppig orkest begeleid. De werken die tijdens het concert werden uitgevoerd, werden door de studenten specifiek voor deze games en films gecomponeerd.

Primeur 

“Het is uitzonderlijk om binnen de opleiding zo dicht bij de echte praktijk van het componeren voor film te komen”, zegt Mathias Coppens van het Conservatorium Antwerpen. “Ook het feit dat de studenten van beide opleidingen elkaar moesten aanvoelen en vinden met betrekking tot de sfeer die ze uiteindelijk wilden creëren in beeld en klank, is uniek.” Dirk Lambrecht, opleidingscoördinator van de 3D-animatieopleiding binnen Digital Arts and Entertainment vult aan: “De relatie tussen beeld en geluid moet kloppen. In een perfecte situatie nemen ze elk 50% voor hun rekening, en overstijgt de eindsom dan die 100%. Binnen dit project hebben we de gelegenheid gehad om ideeën te pingpongen, en bij te sturen waar nodig als de sfeer niet helemaal juist zat. Die manier van samenwerken is wat ons betreft een primeur.”

Wederzijds waardevol

Beide scholen ervaren de samenwerking als constructief en erkennen de meerwaarde ervan. “Deze manier van werken komt erg dicht bij hoe we in een normale gamecontext te werk zouden gaan”, verduidelijkt Alex Vanden Abeele, coördinator van de laatstejaars groepsprojecten in DAE. “Het kernteam van een gamestudio zoekt ook in de industrie een componist om de muzikale passages aan te leveren.” Alexander Deweppe, opleidingscoördinator van het Interactive Sound Production curriculum van DAE vult aan: “Dat klopt! Hoewel wij in onze eigen opleiding sound effects en dialogen creëren en in games leren implementeren, is het belangrijk te beseffen dat het componeren van muziek een andere skill is. Het feit dat onze studenten met componisten kunnen samenwerken, en anderzijds dat de studenten uit het conservatorium de gelegenheid krijgen om in een échte production pipeline terecht te komen, is wat ons betreft wederzijds waardevol.”

Star Wars en League of Legends

De samenwerking tussen beide scholen startte vorig academiejaar al. “Het is indrukwekkend dat we, na anderhalf jaar in volle corona, nota bene, hier kunnen staan”, zegt Rik Leenknegt, opleidingsmanager van Digital Arts and Entertainment. “Hoewel we ons (nog) niet kunnen meten met opvoeringen van Star Wars of Harry Potter met liveorkest, zit de vibe al goed en klopt ook het kader alvast. Een van de grootste gamefranchises op aarde, League of Legends, pakt intussen ook uit met grootse orkestrale opvoeringen. Geef ons nog een jaar of twee, wie weet!”