Overslaan en naar de inhoud gaan

Tope Sterk 4

De projecten van Tope Sterk hebben als doel de kansen voor jongeren in kwetsbare situaties te vergroten. Dat gebeurt aan de hand van student tutoring.

Studenten uit het hoger onderwijs treden op als begeleider om leerlingen uit het basis- of secundair onderwijs te ondersteunen bij het leerproces. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat tutoringprogramma’s positieve effecten hebben op de leerresultaten in basis- en secundair onderwijs. In een grootschalige meta-analyse (Nickow, A., Oreopoulos, P. & Quan, V. (2020) - The Impressive Effects of Tutoring on PreK-12 Learning: A Systematic Review and Meta-Analysis of the Experimental Evidence - NBER Working Paper No. 27476 July 2020 JEL No. 12, J24) werd een aantal tendenzen aangetoond: positieve effecten zijn gelijk voor rekenen als voor taal, positieve effecten zijn sterker in basisonderwijs.

Howest bouwt tijdens Tope Sterk 4 de structurele samenwerking met de volgende organisaties verder uit:
- vzw De Katrol organiseert studie- en gezinsondersteuning in Oostende en elders in West- en Oost-Vlaanderen.
- 't Scharnier organiseert studieondersteuning aan huis in Brugge en Blankenberge.
- Komerbi wil een veilige plek bieden voor maatschappelijk kwetsbare jongeren, met zowel een leerplatform als vrijetijdsaanbod.

Howest zet in het schooljaar 2023-2024 het lerend netwerk op met deze organisaties en zal onderzoek doen naar, én expertise uitwisselen rond de thema’s: kwaliteitsvolle coaching van studenten (tutoren), uitwerken methodieken voor intervisie met studenten, impactmeting bij de betrokken leerlingen (tutees) en hun gezinnen.