Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale transformatie verandert de manier waarop onderzoek en dataverzameling worden uitgevoerd. Enquête-methodologie, een cruciaal instrument in sociale wetenschappen, business en beleidsonderzoek, blijft echter vaak theoretisch en weinig interactief. Studenten en professionals missen vaak praktijkervaring met het ontwerpen, uitvoeren en analyseren van enquêtes. Traditionele onderwijsmethoden slagen er onvoldoende in om deze essentiële vaardigheden op een boeiende en effectieve manier aan te leren.

Het SHERLOCK-project onderzoekt en ontwikkelt een innovatieve, digitale leeromgeving waarin enquête-methodologie wordt aangeleerd via een serious game. Dit platform integreert AI-ondersteunde feedback en real-world casestudy’s om studenten en jonge professionals praktijkgerichte vaardigheden bij te brengen. Het project creëert een interactieve leeromgeving waarin gebruikers in internationale teams werken aan realistische enquête-opdrachten. Hiervoor zullen verschillende onderzoeksmethoden gebruikt worden zoals bijvoorbeeld diepteinterviews met experten in surveyonderzoek. Een consortium van zes Europese universiteiten uit Frankrijk, Polen, België, Roemenië, Zwitserland en Spanje, en Sphinx, een toonaangevend enquête softwarebedrijf zorgen voor de ontwikkeling en implementatie.

Het SHERLOCK-project zal studenten en professionals beter voorbereiden op datagedreven besluitvorming en kritische analyse van enquêteresultaten. Het project draagt bij aan innovatieve onderwijspraktijken en internationale samenwerking in hoger onderwijs. Na afloop zal het platform verder beheerd worden binnen academische netwerken en de industrie, waardoor de impact duurzaam is.