Overslaan en naar de inhoud gaan

Een tijdje terug nam de (onafhankelijke) auditcommissie onze bacheloropleiding Biomedische Laboratoriumtechnologie en de advanced bachelor of bioinformatics onder de loep. Na afloop kregen we een zeer positief rapport en daar zijn we uiteraard heel blij mee.

Het betekent namelijk dat zowel de inhoud van de opleiding als de begeleiding door de lectoren en het onderzoek ook van buitenaf worden erkend.

bioinformatics

Vier kwaliteitscriteria met score ‘excellent’

De nieuwe audit bevestigt de resultaten van de vorige audit van acht jaar geleden. De opleidingen Biomedische Laboratoriumtechnologie (BLT) en de Engelstalige Advanced Bachelor of Bioinformatics van Howest blijven dus op hetzelfde hoge niveau. Voor vier criteria kende de auditcommissie zelfs de hoogste score toe:

  1. het opleidingsprogramma
  2. de leeromgeving
  3. de studentenbegeleiding
  4. het opleidingsteam

Opleidingsprogramma

Volgens de commissie scoorden beide opleidingsprogramma's uitstekend. Ze zijn doordacht uitgewerkt en samenhangend dankzij de competentietrajecten en de leerlijnen.

Ook positief is dat de BLT-studenten pas in het derde jaar hoeven te kiezen tussen de afstudeerrichtingen Farmaceutische en Biologische Laboratoriumtechnologie en Medische Laboratoriumtechnologie, dit zorgt ervoor dat ze een gefundeerde beslissing kunnen nemen.

Krachtige leeromgeving

De leeromgevingen binnen de cluster Life Sciences werden als krachtig, gevarieerd en stimulerend omschreven, met goed uitgewerkt en up-to-date leermateriaal. De curricula zijn praktijkgericht ingevuld en het werkveld wordt op verschillende manieren betrokken. De toetsing verloopt bovendien transparant en betrouwbaar, met een sterke feedbackcultuur.

Studentenbegeleiding

De persoonlijke begeleiding van de studenten is een absolute troef voor Howest in het algemeen. Dat erkennen ook de studenten Biomedische Laboratoriumtechnologie en Bioinformatics. Zij zijn zeer tevreden over het laagdrempelige contact met de lectoren en de wijze waarop ze begeleid worden. Het quadrimestriële systeem heeft bovendien positieve effecten op de studeerbaarheid van de curricula en het studierendement.

Opleidingsteam

De lectorenteams worden als dynamisch, enthousiast, zelfkritisch en competent omschreven. Tegelijk professionaliseren ze op regelmatige basis en houden ze voldoende voeling met wat leeft in het werkveld. Samen met de studenten vormen ze een community waarbinnen de Howest-waarden duidelijk voelbaar zijn. De open houding en de open communicatie van de studenten wordt door het werkveld ook geroemd als een gevolg van hoe de lectoren en studenten met elkaar omgaan.