Howest-opleiding DAE scoort op Grads in Games Awards 2020

Howest-opleiding DAE scoort op Grads in Games Awards 2020

Howest-opleiding DAE scoort op Grads in Games Awards 2020

Twee studenten van Digital Arts & Entertainment (DAE) hebben de internationale reputatie van de opleiding nog eens alle eer aan gedaan: Elie Van Ravels en Milan De Laet pakten prijzen op de Britse Grads in Games Awards 2020.

De Grads in Games Awards 2020 zijn een initiatief van Aardvark Swift, een Brits rekruteringsagentschap gespecialiseerd in de sector van games en visual effects. Met de wedstrijd, die intussen al aan de tiende editie toe is, willen ze nieuw talent spotten, dat op vrijwillige basis zijn of haar project indient. Op basis van eventuele feedback kunnen ze hun project nog verbeteren, waarna de jury de finalisten en definitieve winnaars in de verschillende categorieën bepaalt. Die jury is samengesteld uit medewerkers van prestigieuze bedrijven als Sumo Digital, Boss Alien en Guerrilla Games. Bij winst kan een laureaat niet zelden aan de slag in één daarvan. 

Best educational institution

“We doen het eigenlijk al een aantal jaar heel goed op de Grads in Games Awards”, aldus Kristel Balcaen, bij DAE verantwoordelijk voor Internships & Industry Relations. “Tijdens de allereerste editie werden we zelfs uitgeroepen tot best educational institution, hoewel we toen de enige deelnemende organisatie waren die niét uit de UK kwam. Normaal hebben we elk jaar wel een winnaar, maar nu dus twee: Elie Van Ravels won de Rising Star VFX Award, Milan De Laet de Search for a Star - Environment Art Award.” 

Naast twee overwinningen waren er ook nog drie One to watch-vermeldingen voor Howest-studenten, meer bepaald voor Luna Wullaert, Sarah Druyts en Glen Bourgonjon, en staat Howest-DAE opnieuw in de lijst van ‘Leading Games Universities’.

Scènecompositie

De jury was in elk geval vol lof over de laureaten. Over Milan: “Wij waren onder de indruk van Milans scènecompositie en zijn technisch vermogen om dit op zo’n korte tijd te doen.” Van Elie werd dan weer gezegd “dat hij zijn werk tot in de kleinste technische details haarfijn wist uit te leggen, en dat hij aan de slag ging met de feedback van de jury om zijn VX-project te herwerken en zo nog beter te maken.” Over Milan werd trouwens al door een gerenommeerd gamesbedrijf gepolst wanneer hij op de markt komt. “Dus deze awards openen echt wel deuren”, besluit Kristel Balcaen.