Overslaan en naar de inhoud gaan

Howest werkt mee aan Vlaamse XR-inspiratiegids

In het kader van het XR-actieplan is in opdracht van Onderwijs Vlaanderen de 'XR-Feedback- & Inspiratiegids' gepubliceerd. Dat is een handleiding voor Vlaamse scholen over de implementatie van Extended Reality (XR) in het onderwijs. Het onderzoek werd gevoerd door de Universiteit Gent, in samenwerking met diverse hogescholen. Vanuit Howest deelden zowel HITlab als Edhub hun kennis en expertise.

De gids richt zich op directies, ICT-coördinatoren en leerkrachten en biedt een overzicht van de mogelijkheden, voordelen en uitdagingen van XR-technologieën zoals Virtual Reality, Augmented Reality, Mixed Reality en 360° video. Daarin staan voorbeelden van XR-toepassingen voor leraren en ICT-coördinatoren die op zoek zijn naar concrete implementatie-ideeën. Vanuit Howest namen zowel HITlab als Edhub deel aan dit onderzoek.

Cocreatie

De onderzoekers van HITlab deelden hun expertise op het vlak van XR, terwijl Edhub de focus legde op hoe de technologieën toepassen in de lespraktijk. "Een succesvolle integratie van XR in het onderwijs hangt samen met een gemotiveerde trekker binnen de school, goeie IT-ondersteuning en een draagvlak vanuit het directieteam", zegt Charlotte Larmuseau, onderzoeksmanager van Smart Tech Howest. "Het blijft zoeken naar kwaliteitsvolle XR-trainingen die aansluiten bij de leerdoelen, cocreatie tussen XR-ontwikkelaars en leerkrachten is hier heel belangrijk."

Concrete voorbeelden

Het document bespreekt hoe XR kan bijdragen aan betere leerervaringen, meer motivatie en praktische toepassingen binnen het beroepsgericht en technisch onderwijs. Daarnaast bevat het concrete voorbeelden van XR-gebruik, richtlijnen voor beleid en professionalisering, en een stappenplan om XR op school te integreren. Verder is er ook aandacht voor uitdagingen zoals kosten, infrastructuur en weerstand bij leerkrachten.

Gids downloaden

Andere vragen?

Howest zet in op innovatieve onderzoeksprojecten als antwoord op maatschappelijke uitdagingen, toegespitst op vijf strategische transitiedomeinen.

Onderzoek aan Howest