De aanleiding
Een jeugdhuis op een kruispunt
Jeugdhuis ’t Molentje in Kuurne voelt de aansluiting met Gen Z stilaan verzwakken. Ondanks de inzet van de huidige trekkers, blijkt het moeilijk om nieuwe jongeren aan te trekken én te engageren om het jeugdhuis verder te dragen. De verbindende rol van het jeugdhuis staat onder druk.
De uitdaging
Opnieuw verbinden met jongeren
Samen met jongeren van KSA Ambroos, Chiro Sint-Michiel en het bestuur van het jeugdhuis gingen we op zoek naar een gedeelde uitdaging.
"Hoe kunnen we het jeugdhuis in Kuurne herontwerpen zodat het aantrekkelijk wordt voor alle jongeren uit de gemeente?"
Uitwerking
Identiteit als basis
Kernwaarden
Verbinding – Plezier – Respect – Laagdrempeligheid
Visie
Ons jeugdhuis is een veilige en plezante plek, georganiseerd voor en door jongeren, waar men op een laagdrempelige en respectvolle manier diverse groepen verbindt.
Missie
In 2034 bereikt ons jeugdhuis alle jongeren in Kuurne en omstreken die we kunnen ontvangen in een inspirerende ruimte op een strategische locatie, waarbij we met onze werking inspraak hebben in het gemeentebeleid.
Inspiratie en ontwerp
Jongeren maakten samen een gezamenlijk moodboard om sfeer, kleuren en materialen vast te leggen. Daarna werkten ze hun ideeën uit in meerdere 3D-ontwerpen:
Moodboard 1
Moodboard 2
Wat we leerden
Inzichten en aanpassingen
Belang van Identiteit
De samenwerking met jongeren uit Kuurne toonde het belang van gedeelde waarden en een gedragen visie bij het ontwerpen voor en door jongeren. Al tijdens de brainstormsessie merkten we dat de jongeren niet enkel nadachten over de fysieke invulling van de ruimte, maar ook spontaan dieper doken in de kernwaarden en visie van hun werking. Voor hen is een wervend jeugdhuis meer dan een aantrekkelijke plek, het is een verbindende plek waar een open en betrokken sfeer essentieel zijn.
We speelden hier actief op in door een extra stap toe te voegen aan het traject: vanuit de brainstorm werkten we samen met de jongeren gedeelde kernwaarden, een ontwerpvisie en een missie uit. Deze vormden de inhoudelijke ruggengraat van het ruimtelijk ontwerp.
Digitale tools in de vingers krijgen
SketchUp en Twinmotion zijn krachtige tools, maar vragen ook tijd om te leren. We ontdekten dat het essentieel is om als begeleider voldoende voorbereid te zijn, én jongeren de ruimte te geven om zelf te experimenteren met deze programma’s.
Daarom rekenden we meer tijd om met de programma's te leren werken en ontwikkelden we duidelijke, stap-voor-stap instructievideo’s. Zo kunnen zowel begeleiders als jongeren op hun eigen tempo en niveau aan de slag en wordt de drempel tot ruimtelijk ontwerpen een stuk lager.