Overslaan en naar de inhoud gaan

De European Social Innovation & Democratic Education (EU-SIDE) Teacher Academy richt zich op de ontwikkeling van een competentiekader en leermethoden om sociale innovatie en democratische waarden te integreren in het onderwijs.

Sociale innovatie biedt oplossingen voor complexe maatschappelijke uitdagingen zoals inclusie, duurzaamheid en digitalisering. Dit project pakt een tekort aan kennis en training in sociale innovatie binnen het onderwijs aan en versterkt de rol van leraren als drijvende kracht voor verandering.

De doelstelling is om een Europees netwerk van onderwijsinstellingen op te bouwen dat innovatieve onderwijsmethoden ontwikkelt en test, waaronder blended learning en internationale mobiliteitsprogramma's. Met behulp van Design-Based Research wordt wetenschappelijke validatie gegarandeerd. Verwachte resultaten omvatten een competentiekader, pedagogische richtlijnen en nieuwe opleidingsvormen, waaronder MOOCs en Short Advanced Programmes.

Het project bevordert inclusiviteit, duurzaam leren en samenwerking op Europees niveau, met als langetermijndoel de vorming van een generatie die effectief bijdraagt aan maatschappelijke vooruitgang.