Interpersoonlijke vaardigheden zijn voor vele beroepen cruciaal, maar de transfer van rollenspelen naar de praktijk is beperkt. Howest onderzoekt hoe gametechnologie en AI ingezet kunnen worden om een virtuele leeromgeving met realistische avatars te bouwen.
De doelstelling van het TETRA-project AvaTalk is om de training van gespreksvaardigheden en interpersoonlijke vaardigheden te digitaliseren, zodat upskilling en reskilling plaatsonafhankelijk, locatieonafhankelijk en op maat mogelijk gemaakt wordt. Binnen dit onderzoeksproject experimenteren we met state-of-the-art technologie (gametechnologie en AI, om digital humans ofwel realistische avatars te bouwen, aangedreven door natuurlijke taalverwerking), doen we onderzoek naar de didactische onderbouw, implementeren we diverse werkstromen en zetten we theoretische modellen om in de praktijk om tot een gevalideerde aanpak voor gespreks- en feedbacktools te komen. Dat doen we vanuit casussen die aansluiten bij de behoeften van specifieke sectoren. We betrekken de doelgroep via gebruikersonderzoek en bieden een helder overzicht van de mogelijkheden en kostprijzen.
Nieuwe trainingstools
De resultaten van dit project kunnen als nieuwe trainingstools aangeboden worden aan Vlaamse kmo's actief binnen HR, zorg, sales en dienstverleningen. We uit het vooronderzoek van het pwo-sprint SPACE project, waarin al een werkende demo getest werd met studenten en lectoren van Howest.