Dit project zet 5G in op onbemande vaart op de binnenwateren en focust op semiautonome binnenvaart met ondersteuning via 5G-connectiviteit. Howest onderzoekt de mogelijkheden van een 360-gradencamera en VR-toepassingen op de boot en zal ook fieldtesten uitvoeren.
Na succesvolle proefvaarten in 2018 op de IJzer wil de partner Seafar dit concept verder uitwerken. Een grote uitdaging in onze landelijke regio is een stabiele netwerkconnectiviteit om de veiligheid van het op afstand aansturen te garanderen. 5G-connectiviteit kan de drie noodzakelijke elementen (dekking, bandbreedte en latency) versterken. Semiautonoom varen, kan het vrachtvervoer over de waterwegen stimuleren en efficiënter maken. Vooral in de Westhoek zijn er kleine vaarwegen die geschikt kunnen zijn voor semiautonome binnenvaart.
Het doel van dit onderzoek is de ontwikkeling van een betrouwbaar communicatiesysteem tussen het controlecentrum en het geautomatiseerde schip. Howest staat in voor het ontwikkelen en valideren van de VR-immersive experience van, voor en met de kapitein. Het onderzoekt wat de mogelijkheden zijn van een 360-gradencamera en VR-toepassingen op de boot. Tot slot onderzoekt Howest in real life of alles goed functioneert en gaat onder meer na wat de effecten zijn van een VR-bril op de kapitein.
Het gebruik van autonome vaartuigen biedt heel wat toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: lagere operationele kosten, hogere veiligheid, minder kans op menselijke fouten, lagere brandstofkosten, optimalisatie van onderhoud, oplossing voor de arbeidsmarktkrapte (tekort aan kapiteins en bemanning), ...Dankzij het project kan de binnenvaart in de Westhoek, en bij uitbreiding Vlaanderen, opnieuw een belangrijke economische speler worden.