Overslaan en naar de inhoud gaan

Tweedaagse FILS-bijeenkomst

Op 26 en 27 mei organiseerde Howest University of Applied Sciences in Brugge de officiële aftrap van het internationale netwerk van Future Innovation Labs (FILS), onderdeel van de RUN-EU alliantie. Dit netwerk verbindt inspirerende leer- en maakplekken bij elke partneruniversiteit, met als gezamenlijk doel om kinderen en jongeren tussen 6 en 17 jaar op een creatieve en toegankelijke manier kennis te laten maken met de wereld van STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics).

The RUN-European Stakeholder Engagement Centre (ESEC)

Binnen de RUN-EU alliantie speelt het European Stakeholder Engagement Centre (ESEC) een centrale rol in het verbinden van onderwijs, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid. Als dynamisch coördinatiepunt stimuleert ESEC initiatieven die jongeren versterken met de competenties, creativiteit en mindset die nodig zijn om zich te bewegen in — én actief vorm te geven aan — een snel veranderende wereld. Deze transformatieve vaardigheden stellen hen in staat om niet alleen te reageren op verandering, maar om ook positieve impact te creëren, zowel lokaal als mondiaal.

Elke partner ontwikkelt een eigen programma op maat, gericht op het helpen ontwikkelen van cruciale toekomstvaardigheden: technologie begrijpen, problemen oplossen, kritisch denken, samenwerken en initiatief nemen. Ook ondernemerschap en sociale innovatie zijn sleutelcomponenten binnen deze aanpak. Op deze manier draagt het netwerk bij aan de Europese ambitie om de volgende generatie burgers voor te bereiden op de digitale en groene transitie, volledig in lijn met de European Union’s Pact for Skills.

Quintuple helix MaM RUN-EU

Bij Howest is het European Stakeholder Engagement Centre (ESEC) stevig verankerd in de lokale context. Het fungeert als een ecosysteem dat actief verbinding zoekt met alle actoren binnen de quintuple helix — van onderwijs en industrie tot het maatschappelijk middenveld, overheden en de natuurlijke omgeving.

Binnen dit ecosysteem vervult de Mind- and Makerspace de rol van Future Innovation Lab van Howest — een dynamische en inclusieve plek om te leren en te innoveren. Hier worden scholen, jongeren en leerkrachten uitgenodigd om op een hands-on manier aan de slag te gaan met technologie, creativiteit en probleemoplossend denken, steeds in relatie tot actuele maatschappelijke uitdagingen.

De Mind- and Makerspace zet sterk in op het ontwikkelen van transformatieve vaardigheden die jongeren in staat stellen om zowel kleine als grote veranderingen in gang te zetten — in hun eigen leefomgeving en daarbuiten.

Dit Future Innovation Lab vormt samen met RETOS en Entrepreneurship de basis van het European Stakeholder Engagement Centre (ESEC) van Howest (WP4).

RUN-EU Future Innovation Labs

Future Innovation Labs (FILS) richten zich op jongeren van 6 tot 17 jaar en bieden boeiende, hands-on activiteiten die STEAM-vakken (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics) tot leven brengen. FILS ondersteunt de ambitie van de EU om het aantal STEM-afgestudeerden te verhogen, gendergelijkheid in STEM te bevorderen en jongeren beter voor te bereiden op de groene en digitale transities.

Elke RUN-EU-partner ontwikkelt zijn eigen lokaal ingebed initiatief, zoals Science and Technology Station (UBU), Taste – Food and Tourism Education (TUS), het Alviela Center for Living Science – Casoscópio (IPLeiria), het Future Innovation Lab (IPCA), de Design Factory (HAMK), het Challenge Lab (NHL Stenden), de MINKT, Inatura Networks (FHV) and de Mind- and Makerspace (Howest).

Met dit grensoverschrijdende initiatief bevestigt RUN-EU haar overtuiging dat onderwijs en samenwerking krachtige motoren zijn voor duurzame vooruitgang en vernieuwing in de Europese regio’s van morgen.

Lees meer

SAP Designing STEAM Activities (Tweede editie)

The Short Advanced Programme (SAP) ‘Designing and implementing STEAM-activities in the future innovation lab of your university (in an extracurricular context) – second edition’ wordt gecoördineerd door Howest University of Applied Sciences en NHL Stenden University of Applied Sciences.

Dit programma is bedoeld om toekomstige begeleiders — waaronder studenten, onderzoekers, docenten en externe professionals — op te leiden in het ontwerpen en uitvoeren van kwalitatieve STEAM-activiteiten voor kinderen en jongeren van 6 tot 18 jaar, binnen de buitenschoolse context van het Future Innovation Lab van hun instelling.
Er is geen voorkennis vereist van STEAM-onderwijs of activiteitontwerp, wél de motivatie om actief bij te dragen aan de ontwikkeling en uitvoering van jongerenprogramma’s binnen de Mind- and Makerspace.

Schrijf je in voor deze SAP en help zo mee aan een duurzamere en inclusievere toekomst.

Schrijf je in

SAP STEAMPRO
Katrijn Bulckens

Katrijn Bulckens