Overslaan en naar de inhoud gaan

Dankzij subsidies van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) kan Howest zijn onderzoeksactiviteiten in 2025 nog verder uitbouwen. Er worden 1,7 miljoen euro Vlaamse middelen vrijgemaakt voor drie onderzoeks- en drie infrastructuurprojecten.

De onderzoekers van de gameopleiding Digital Arts & Entertainment, Mensenmaat, Energie Lab, Devine en het Human Interface Technology Lab (HITlab) krijgen het vertrouwen om hun expertise verder op te bouwen en zo innovaties voor bedrijven te versnellen.

Virtueel trainen van gesprekken

De Howest-onderzoeksgroepen Digital Arts & Entertainment Research en Mensenmaat mogen het project AvaTalk uitrollen. "We doen onderzoek naar gespreksvaardigheidstrainingen in een veilige virtuele omgeving", zegt Vicky Vermeulen van DAE Research. Uit onderzoek van de VDAB blijkt dat de vraag naar soft skills groeit bij werkgevers, maar deze zijn moeilijk te trainen wegens te tijdrovend en te duur. "Deze technologie is interessant voor verschillende sectoren”, vult Elia Wyverkens van onderzoeksgroep Mensenmaat aan. “HR kan op deze manier belangrijke gesprekken voorbereiden, of het nu slechtnieuws-, sollicitatie- of functioneringsgesprekken zijn, maar ook in de zorg willen professionals hun gespreksvaardigheden verfijnen. Tot slot liggen er ook veel kansen in de dienstensector, waar front-office medewerkers beter kunnen leren omgaan met moeilijke klanten.”

Music Future Hubs

Digital Arts & Entertainment (DAE) ontvangt daarnaast subsidies voor de opening van twee labs: in Future Music Hubs (in samenwerking met PXL Music) wordt onderzocht welke rol technologieën uit gaming en 360° audio kunnen spelen in toekomstige live-ervaringen, muziekproductie, distributie en marketing.

“We creëren ook drie fysieke Future Music Hubs waar artiesten kunnen experimenteren en ontdekken wat voor hen werkt en wat niet, zodat ze het binnen de komende vier jaar kunnen implementeren in hun eigen producties”, zegt Vicky Vermeulen van DAE Research.

“Op die manier willen we de Vlaamse muziek- en entertainmentsector versterken en concurrentieel houden ten opzichte van het buitenland om ook op technologisch vlak een leidende rol te kunnen blijven spelen.”

Verder zijn er ook subsidies voor de uitbouw van een MOCAP lab, wat staat voor Motion Capture ofwel het capteren van bewegingen voor een mens of object, om animatie data op een 2D of 3D-kopie te mappen. Dit is essentieel in bijna elk onderzoeksproject van Digital Arts & Entertainment.

Slimmer laden

De onderzoekers van Energie Lab ontvangen dan weer middelen voor SE-MoRE, een project om de laadinfrastructuur beter te laten integreren en communiceren met gebouwbeheersystemen.

“De elektrificatie van voertuigen kent een exponentiële groei, waarbij laadinfrastructuur een cruciale bouwsteen vormt in de energietransitie”, zegt onderzoeker Bjorn Delarue van Energie Lab.

“Niet alle infrastructuur is vandaag al voldoende slim en duurzaam. Willen we echt een impact hebben op het verlagen van de netbelasting, dan moeten we niet alleen laadpunten slim en duurzaam maken, maar via energiemanagementsystemen laten communiceren met gebouwbeheersystemen.”

Dit project zorgt dat technologie over slim laden verspreid wordt onder elektro-installateurs, studiebureaus, energieadviseurs, charge point operators, ...

“Het finale doel is dat de Vlaamse installateurs en gebouwbeheerders deze nieuwe groeiende markt oppikken”, besluit Delarue.

Het project SE-More is een samenwerking met Volta, UGent, VITO en KU Leuven.

Logistiek en productie

Ook het Human Interface Technology Lab (HITlab) - dat onderzoek doet naar de interactie tussen mens en XR-technologie - ontvangt subsidies voor VEooX, een project waarbij virtuele bedrijfsomgevingen worden gebouwd.

"Met VEooX, een samensmelting van virtual engineering en user experience, willen we digitale tools inzetten om productie- en logistieke omgevingen virtueel na te bootsen en ze te (her)ontwerpen, aan te sturen en te optimaliseren”, zegt Howest-onderzoeker Charlotte Larmuseau van HITlab. Het project richt zich op productiebedrijven, machinebouwers en systeemintegratoren.

“De focus ligt op kmo’s, en op technologieleveranciers en consultancybedrijven van simulatie- en emulatietools en AR/VR-applicaties.”

VeooX is een samenwerking met FlandersMake@UGent – ISyE.

SAIAR-lab

Tot slot investeert VLAIO ook in het SAIARlab (Devine), een mobiele projectinstallatie die de entertainment-, retail- en culturele sector toegang zal bieden tot interactieve en immersieve technologieën. "Door de hoge ontwikkelkosten en de beperkte toegang tot gespecialiseerde onderzoeksinfrastructuur zijn deze innovatieve technologieën voor veel organisaties en bedrijven onbereikbaar. Met het SAIARlab willen we daar verandering in brengen", zegt onderzoeker Giliam Ganzevles.

Het lab biedt interactieve en immersieve ervaringen waarbij beweging, geluid en andere
omgevingsfactoren in real-time worden vertaald naar dynamische visuele content door
generatieve AI. "Het wordt een mobiele installatie, met AI-computers die live beelden genereren. Het aanwezige publiek kan via sensoren de gegenereerde content beïnvloeden." Onderzoeksgroep Devine heeft heel wat ervaring met projectie. De onderzoekers leverden eerder ook de projecties in de Club of The Future van FTI Festival.

Vicky Vermeulen

Vicky Vermeulen

Elia Wyverkens

Elia Wyverkens

Bjorn Delarue

Bjorn Delarue

Charlotte Larmuseau

Charlotte Larmuseau

Giliam Ganzevles

Giliam Ganzevles