Overslaan en naar de inhoud gaan

Is er hier wifi? Het is vaak de eerste vraag die wordt gesteld als we ergens binnen stappen. "Het toont de drang om te verbinden, maar ondanks de vele virtuele connecties, lijkt menselijke verbinding verder weg dan ooit. Ook bij ondernemers", zegt Howest-onderzoeker Sarah Daniels. Bijna een op de vijf ondernemers voelde zich in het afgelopen jaar eenzaam. "Er is meer aandacht voor nodig, want eenzaamheid is een van de belangrijkste redenen waarom ondernemers er ook weer mee stoppen." Samen met Turbo, een ontmoetings- en werkplaats voor starters in Brugge, grijpt Howest De Warmste Week aan om het thema bespreekbaar te maken.

Ondernemers zijn ambitieus en werken vanuit hun passie, maar voelen zich tegelijk soms alleen, hoewel er heel wat verantwoordelijkheden op hun schouders rusten. Onderzoek wijst uit dat 17% van ondernemers zich het afgelopen jaar wel eens eenzaam voelde. Zoom je in op de afgelopen maand, dan loopt dit cijfer op tot 63%, en dat is mogelijk nog een onderschatting (onderzoek van Lambrecht, 2023). “Aandacht is dus nodig”, benadrukt Howest-onderzoeker Sarah Daniels. “Zeker omdat eenzaamheid een van de belangrijkste redenen is waarom ondernemers stoppen, zo blijkt uit gesprekken met ondernemerscoaches.”

Werkbaarheidsplan

Howest erkent het belang en voert daarom onderzoek naar het welzijn van beginnende ondernemers. “Als startend ondernemer riskeer je overal recht en voluit in te vliegen, het is daarom belangrijk om een omgeving te hebben die helpt om te vertragen, en die ook mee waakt over je welzijn en werkbaarheid. In ons onderzoeksproject StartUpWellbeing begeleiden en ondersteunen we starters bij het uitwerken van een werkbaarheidsplan, met onder meer prioriteiten.”

Oproep aan beleidsmakers

Met de flashmob brengen Howest en Turbo ondernemers letterlijk samen op een fysieke plaats, maar ook symbolisch, in de vorm van een wifi-signaal. “Een knipoog naar de verbinding die we dagelijks maken, maar dieper moeten aanpakken, weer op meer menselijk niveau”, zegt Howest-onderzoeker Jochen Delrue. Toch is deze flashmob meer dan een symbolische actie. "We willen hiermee ook de aandacht vestigen op de nood aan ondersteuning bij ondernemers. Zo is het een oproep aan beleidsmakers om in te zetten op meer ondersteuning op vlak van welzijn en ondernemen, naast louter het financiële plaatje", zegt Daniëls.

Ontmoetingsplaats

“Het is belangrijk om te blijven inzetten op verbinding bij ondernemers”, vult onderzoeker en gezondheidscoach Matthias Franchoo aan. “Het openen van hubs en ecosystemen zoals Turbo in Brugge, waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten, versterken en inspireren, blijft heel belangrijk."

Sarah Daniels

Sarah Daniels