Vier op de vijf jongeren tussen 16 en 23 jaar – de zogenaamde GEN Z - beweegt te weinig, zo blijkt uit de cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie. Howest voerde daarom het afgelopen anderhalf jaar een onderzoek naar hoe influencers jongeren kunnen aanzetten tot meer bewegen. “We hebben een toolbox ontwikkeld voor het werkveld”, klinkt het.
GEN Z leeft digitaal. De jongeren volgen influencers op sociale media zoals Instagram en TikTok. Tegelijk beweegt GEN Z te weinig. Een onderzoeksteam van Howest heeft daarom in februari 2021 het praktijkgericht wetenschappelijk project FitFluencers opgestart. Daarin werd onderzocht hoe influencers jongeren aan het bewegen kunnen krijgen en houden. “Influencers worden steeds vaker ingezet voor gedragsverandering op vlak van sport, bewegen en preventieve gezondheid, alleen was er over de effectiviteit met het oog op gedragsverandering nog maar weinig geweten”, zegt Caroline Baert - onderzoeker aan Howest - die het project heeft geleid samen met collega’s Lies Vanhaelemeesch en Charlotte Van Tuyckom. “Wij hebben onderzocht hoe je er als organisatie voor kunt zorgen dat dit écht werkt. We bekeken welke stappen nodig zijn om het beweeggedrag van jongeren te veranderen.”
Match
De onderzoeksgroep deed onder meer een literatuuronderzoek, interviews met influencers en marketeers en ook meerdere bevragingen van jongeren tussen 16 en 23 jaar. “Als je denkt dat vooral topsporters en afgetrainde fitnessgoeroes jongeren aan het bewegen zullen krijgen, think again. We kwamen tot een andere conclusie en bundelden onze kennis in een toolbox, een leidraad met 7 jongerensportpersona’s (van de afkerige sporter over de sociale sporter tot de fervente sporter) die gematcht kunnen worden aan verschillende soorten fitfluencers (van de topsporter over de health coach tot de mindful fitfluencer). Op die manier kan de juiste influencer aan de juiste doelgroep worden gekoppeld,. De toolbox moet partners uit de sport- en beweegsector inspiratie geven en een houvast bieden bij het opstarten van influencercampagnes gericht op jongeren”, besluit Baert.