Skip to main content

Word een impactvolle salesmanager

Als sales ben je het gezicht van je bedrijf.

In de specialisatie Marketing & Sales van de afstudeerrichting Bedrijfsmanagement - Marketing leer je klanten zoeken, benaderen en onderhouden.

Aan de hand van een echte case pas je de geleerde verkooptechnieken toe en krijg je een stevige salestraining. Je volgt verkoopresultaten op, leert omgaan met uitdagende verkoopsituaties en gebruikt aangepaste ICT-programma’s.

Zo leiden we je op tot een salesmanager die de strategische keuzes van een salesteam helpt sturen en de resultaten kan rapporteren aan de verkoopdirecteur.

Mensen aan het werk

Jouw lesrooster

Elke week heb je 20 tot 24 uur les. De lesuren sluiten daarbij zo goed mogelijk op elkaar aan.

Hieronder kan je een voorbeeld van een lesrooster bekijken. Dit kan per academiejaar uiteraard afwijken. Het definitieve lesrooster communiceren we in september.

Voorbeeldlesrooster

BST5

Eerste jaar

In je eerste jaar krijg je veel modules die voor elke student Bedrijfsmanagement essentieel zijn.

Deze algemene managementmodules worden aangevuld met een aantal specifieke modules uit de afstudeerrichting Marketing.

Tegelijk maak je in het eerste jaar al kennis met het werkveld.

Tweede jaar

Vanaf het tweede jaar gaat de focus meer naar de specifieke modules uit de afstudeerrichting Marketing. Hierdoor word je een specialist in jouw domein.

Bovendien zet je in het tweede opleidingsjaar je eerste stappen in het werkveld.

Derde jaar

In het derde jaar stomen we je helemaal klaar voor het werkveld!

Stages, projecten en de bachelorproef zorgen ervoor dat je met en voor het werkveld werkt. Daar ligt dan ook de nadruk op in het laatste jaar.

De voorbereiding op het werkveld vullen we aan met specifieke modules uit de afstudeerrichting Marketing.

Course unit descriptions for this study programme
Student met het werkveld

Jouw toekomst

Diploma op zak?

Met je diploma ‘Bedrijfsmanagement - Marketing’ kan je veel kanten uit. Denk aan de marketingafdeling van een bedrijf, marketingbureaus, communicatiebureaus, digital manager, social media manager, sales manager, business developer, consultant…

Marketing zit in de lift, jobs en aanbod genoeg!

Bovendien vormt deze opleiding de ideale basis om je eigen onderneming op te starten.

Verder studeren?

Door de stevige basis aan bedrijfsmanagementvakken kan je in een zeer korte periode (1 tot 1,5 jaar) een tweede bachelordiploma Bedrijfsmanagement behalen. Enkele afgestudeerden Marketing hebben een extra jaar HR Management, Chinese Business Management, Sport Business Management, Real Estate, Communicatiemanagement... gevolgd en telkens met succes.

Concreet zou dit kunnen betekenen dat je in 4 jaar 2 diploma’s haalt!

Uiteraard hoef je niet binnen de richting Bedrijfsmanagement te blijven. Op de website van Howest Academy kan je ons actuele aanbod aan bijscholingen vinden.

Kostenraming

We geven je een raming van de studiekost van de opleiding Marketing & Sales aan Howest. We maken daarbij een onderscheid tussen de algemene studiekost en de opleidingsgebonden studiekosten.

Lees meer

Study financing

Together with a social service staff member, you can check your eligibility for study financing.

Read more

Inschrijven

You can already register online for 2023-24. After completing registration, you will receive an email with all the info needed to complete your enrolment. Book your place at Howest now!

Read more

Info day
Saturday 29 June
FROM 10h TILL 16h
Read more

Come and visit us

These are the next info days in Bruges:

All info days

Meer info?

Ontvang de brochure per post
Schrijf je in op de nieuwsbrief van deze opleiding.

Student met brochure van Howest

Troeven van de opleiding

Heel veel praktijk

De lijst aan praktijkonderdelen is eindeloos:

  • een blik achter de schermen tijdens tal van bedrijfsbezoeken
  • detailanalyse van bedrijfsprocessen
  • cases met echte bedrijfsdata
  • Google- en socialmediacampagnes opzetten en echte advertentiebudgetten spenderen
  • verkoopprocessen doorgronden en optimaliseren
  • meerdaagse studiereizen, al dan niet internationaal
  • gastdocenten
  • consultancy-opdrachten voor een bedrijf met jou als externe marketing manager
  • tal van stagemogelijkheden

Sales & Marketing, onze passie en onze expertise

De docenten zijn stuk voor stuk gepassioneerd door marketing. Die passie geven we graag door zodat je een stevige basis hebt om jouw sales- en marketingcarrière uit te bouwen.

Aangezien we zelf doeners zijn, bevat elke les ook een stevige portie praktijk:

  • theorie onderbouwd met echte voorbeelden
  • real-life consultancy opdrachten
  • een ruim netwerk aan werkveldcontacten
  • achter de schermen duiken van een bedrijf

We brengen het echte bedrijfsleven graag naar jou toe.

Not an ordinary school trip

We trekken er graag op uit!

Het eerste jaar verkennen we een aantal bedrijven in West-Vlaanderen.

In jaar 2 en jaar 3 trekken we wat verder: zo ontdek je in drie dagen de marketingscène in Brussel of Antwerpen. Of je kijkt mee achter de schermen bij bedrijven als Nestlé, DPG Media, Publicis…

We reizen ook naar een Europese stad. Zo trokken we dit jaar naar Amsterdam, dé sustainability hotspot bij uitstek!

Future of marketing Event

De derdejaarsstudenten Marketing van Howest organiseren elk jaar een seminarie rond de nieuwste trends in de boeiende wereld van marketing. Het ideale netwerkevent voor onze alumni, studenten en lectoren.

You can already register online for 2023-24. After completing registration, you will receive an email with all the info needed to complete your enrolment. Book your place at Howest now!

Read more

Samenwerken

Howest heeft een breed aanbod van samenwerkingsmogelijkheden met studenten. Samen met onze studenten zoeken we naar oplossingen voor reële cases aangebracht door onze partners. Tijdens die samenwerking zie je de studenten aan het werk, beoordeel je mee hun werk en indien het klikt, kan je hen aanwerven na afstuderen. 

Howest anticipeert via onderzoek ook op de behoeften van de maatschappij in het algemeen en het brede socio-economische werkveld in het bijzonder. De hogeschool kiest bewust voor nieuwe profielen en innovatieve niches. Op die manier werkt de onderwijsorganisatie mee aan het ombuigen van de fameuze West-Vlaamse braindrain in een braingain.

Bekijk onze onderzoeksprojecten

Een bachelorproef, een brainstorm, een projectweek of een semester lang samenwerken met een groep studenten? Contacteer onze opleidingen voor een samenwerking op maat. ​ ​

Wil je een stageproject indienen en zo in contact komen met vers Howest talent? Gebruik hiervoor het Howest stageplatform.

Kruisbestuiving is belangrijk voor nieuwe ideeën! Daar zijn we ons volledig van bewust. Daarom investeert Howest in incubatoren op de verschillende campussen. Studenten, onderzoekers, maar ook externe starters werken er onder één dak aan de uitbouw van hun eigen project.

Bovendien organiseren we onze incubatoren thematisch. Dat zorgt voor zeer veel specialistische kennis op één centrale plaats. Combineer dit met de nabijheid van andere starters en er ontstaat een frisse dynamiek, een open vizier en kruisbestuiving. Studenten aan Howest die werken aan hun eigen bedrijf kunnen een gratis werkplek krijgen in één van de incubatoren.

Laptops
The Level

Hét grote pluspunt bij Howest is de persoonlijke aanpak. De lectoren kennen elke student en volgen je nauw op. De gebouwen van Howest hebben bovendien een ziel. Op de bruisende campussen heerst een gemoedelijke sfeer onder studenten en lectoren. Ook bij het administratief personeel en Stuvo staat de deur altijd open.

Aan deze hogeschool leer je niet enkel in boeken, je stapt ook de wereld in en oefent in de praktijk. De uitgebreide stages bereiden je voor op de arbeidsmarkt. Na de opleiding ben je klaar voor het echte werk of kan je verder studeren als je dat wil.

Evy Schacht
Howest Alumna 2021

Overtuigd? Schrijf je in!

Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

Schrijf je in

Studenten in pauze met koffie op de campus

FAQ

Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op.

Charlotte Vanhove

Charlotte Vanhove

Lector

In the case you buy a laptop through Howest, you can look here which laptop is recommended by your course. In the case you already own a laptop or wish to buy a new one yourself, it needs to qualify to the same specifications.

Would you like to study abroad for a semester? Or are you interested in an international internship? You can! You will discover all the opportunities to go abroad within Howest on this page. During your studies, we will work together to make your international adventure a reality!

Marketing is de verzamelnaam van alle activiteiten die ervoor zorgen dat een product of een dienst bij zoveel mogelijk mensen bekend wordt, zodat zoveel mogelijk mensen het product of de dienst aankopen en er zoveel mogelijk omzet wordt gegenereerd. Kortom, het gaat over de juiste prijs zetten, op de juiste plaats aanwezig zijn, met het juiste product en een goede promotie daarbij. En nog belangrijker, de vijfde P, die van ‘people’, maakt het af.
Vanaf jouw tweede jaar kies je dan voor een specialisatie.

Wat is Digital Marketing?

Leer alles over adverteren met Google Ads en Facebook & Instagram Advertising. Daarnaast krijg je ook een grondige opleiding Google Analytics, SEO en zorgen we voor een goede kennis van zaken over alle aspecten van Digitale Marketing.

Wat is Sales?

Als sales ben je het gezicht van je bedrijf. Leer klanten zoeken, benaderen en onderhouden. Volg verkoopresultaten op, leer omgaan met moeilijke situaties en gebruik aangepast salestools in verschillende situaties.

Wij geloven dat er bij elke school een bepaald profiel van studenten past. Je kiest voor Howest als je kiest voor praktijkgericht onderwijs. In ons curriculum vertaalt dit zich in de uren werkveld. 1/3 van ons lessenrooster is werkplekleren waar je de theorie toepast in de praktijk in samenwerking met bedrijven

Daarnaast is Howest zeer persoonlijk. We coachen elke student in het zoeken naar zijn of haar eigen plekje binnen het bedrijfsleven. Ook dit zie je in de uren ‘personal & professional development,’ waar je de kans krijgt jouw eigen interesses en passies te ontdekken.

In het tweede jaar marketing zal je een keuze moeten maken tussen 2 afstudeertrajecten: Digital Marketing of Sales. Vanaf dan krijg je de basisvakken samen met de andere marketingstudenten, maar worden de specialisatietrajecten afzonderlijk gegeven, met een stevige diepgang.

Je hoeft geen creatieve duizendpoot te zijn om marketing te studeren. Als ‘marketeer’ ben je niet per se de persoon die de creaties maakt, maar wel diegene die de juiste briefings geeft aan de creatievelingen. Je bent dus eerder een creatief denker, geen zotte designer. Er zijn uiteraard creatieve marketeers, maar er zijn evengoed analytische en strategische marketeers. Er is dus een brede waaier aan mogelijkheden om de job als marketeer in te vullen.

 Wij zijn op zoek naar doeners met een stevige hands-on mentaliteit.

Met beide voeten op de werkvloer, dat is werkplekleren voor ons.

Ons netwerk strekt zich uit over heel België. Zowel voor stages als gastdocenten of projecten met bedrijven kunnen we bij ontzettend veel partners terecht. Dat is niet alleen boeiend voor ons, maar ook voor de studenten.

Door onze samenwerking met het werkveld blijven we mee met de noden van het werkveld en kunnen we innovatief onderwijs aanbieden. Je leert zoveel meer dan leerstof: de juiste attitudes op de werkvloer, meedraaien in de dagelijkse praktijk en een flinke dosis zelfredzaamheid zijn even noodzakelijk als kennis.

Bij Howest studeer je af met alvast een stevig netwerk op jouw LinkedIn profiel.

We bereiden ons voor op een wereld die constant in verandering is. Door ons nauw contact met het werkveld kunnen we inspelen op de vele maatschappelijke veranderingen en kunnen we vóór blijven op de trends en uitdagingen van de toekomst.

Door onze samenwerking met tal van bedrijven kunnen onze studenten regelmatig kennis opsteken bij specialisten die dag in, dag uit in het werkveld staan. Ze presenteren casestudies, wijden je in in nieuwe tools en leren je de knepen van het vak.

Ook de docenten binnen de opleiding hebben een flinke dosis aan bedrijfservaring.