Skip to main content

Leer deals sluiten als een digitaal meesterbrein

No sales? No business! Digital Marketing & Sales Managers zijn specialisten in (potentiële) klanten overtuigen van hun producten; zowel online als face-to-face.

‘Yes I Can’ dat zeggen ze elke ochtend in de spiegel, daarna sluiten ze deals af. Digital Marketing & Sales Managers zijn de commerciële zielen van elke organisatie. Klanten tot een aankoop laten overgaan vergt een systematische aanpak. SEO, SEA, Google Analytics, realtimemarketing, multichannel marketing, lead nurturing... Daar staan ze mee op en gaan ze mee slapen.

De Marketing & Sales Managers gebruiken CRM-systemen en volgen persoonlijk op of laten Automation het werk doen volgens een door hen vernuft en uitgekiend plan. Workflows, real-time marketing, multi-channel marketing, lead nurturing … ze goochelen het weliswaar bijeen.

Vriendengroep studenten communicatie die samen hangen in een vintage roze zetel en allemaal bezig zijn op hun smartphone

Jouw lesrooster

Elke week heb je 20 tot 24 uur les. De lesuren sluiten daarbij zo goed mogelijk op elkaar aan. Het lesrooster kan per academiejaar afwijken en communiceren we in september.

In de opleidingsbrochure vind je alvast een voorbeeld van de vakken en modules die je per semester krijgt.

Foto van bachelor studenten communicatie aan howest tijdens een hoorcollege

Eerste jaar

In het eerste jaar zie je de nodige theorie om al snel over te schakelen naar oefeningen en zelfs content creation voor échte opdrachtgevers (think: Rodenbach, Les Tartes Françoises, Dovy, Colora, Foodbag… #yeswelikefood).

De verschillende media met hun eigenschappen komen aan bod. Je kruipt in het hoofd van ‘de consument’ om te ontdekken hoe die zich gedraagt en waarom dat zo is. Diversiteit, duurzaamheid, AI, maar ook andere trends staan op de topiclist. En wat is nu precies Marketing en wat is PR?

Check ons opleidingsprogramma

Tweede jaar

Creëren is het werkwoord van je tweede jaar: van een communicatieplan tot een aftermovie, van je eigen website tot een eventconcept. Zo kan je in mei aan je eerste stage van 4 weken beginnen.

Derde jaar

Het jaar van jouw passie! Alles staat in het teken van Digital Marketing & Sales. Je loopt 13 weken stage als Marketeer bij een bedrijf of organisatie waar je altijd al van gedroomd hebt.

Course unit descriptions for this study programme

Iedereen communiceert

Elke stad, gemeente, culturele instelling, ngo, commerciële organisatie of mediaspeler heeft communicatieprofessionals nodig.

Specialist of allround?

Er wacht jou een heel brede waaier aan jobs. Wat dacht je van account manager, sales representative, SEO of SEA marketeer? Als digital marketeer kan je uiteraard ook aan de slag in een communicatiebureau of op de communicatieafdeling van een bedrijf. Met je diploma Communicatie én specialisatie Digital Marketing & Sales op zak ben je er helemaal klaar voor!

Docent Dirk Laverge en studenten communicatie zwaaien naar de camera

Kwaliteitsvolle opleiding

Kwaliteitszorg zit ingebed in de dagelijkse werking van onze opleidingen. We verbeteren continu en systematisch de kwaliteit van onze opleidingen. De betrokkenheid van studenten, werkveld en alumni is hierbij cruciaal. Lees meer over de kwaliteitszorg van onze opleidingen.

In 2018 werd de bacheloropleiding Communicatie beoordeeld door een onafhankelijke en externe commissie. De opleidingsvisitatie werd uitgevoerd door Vluhr KZ. De kwaliteit van de opleiding werd positief beoordeeld. Het volledige rapport van de commissie met sterke punten en ontwikkelpunten kun je hier lezen.

Recent afgestudeerden van de bacheloropleiding Communicatie zijn tevreden over de kwaliteit van de gevolgde opleiding. Consulteer hier enkele kerncijfers over de tevredenheid.

Lector en student praten met elkaar.
Info day
Saturday 31 August
FROM 10h TILL 16h
Read more

Come and visit us

These are the next info days in Kortrijk:

All info days

Meer info?

Ontvang de brochure per post
Schrijf je in op de nieuwsbrief van deze opleiding.

Student met brochure van Howest

Troeven van de opleiding

Trendgevoelig

Je maakt een roadtrip doorheen een landschap van nieuwe trends en kan ze al snel zelf detecteren. Je werkt in ons eigen Gen Z Lab mee aan de producten, campagnes en concepten van morgen.

Nauwe banden met het werkveld

Dankzij ons netwerk kan je nauw – en ook heel vaak – samenwerken met mooie organisaties en partners. Je leert aan de hand van échte cases voor échte opdrachtgevers.

De creatiefste communicatieopleiding

Het moeilijkste aan communicatie is opvallen. Vanaf jaar 1 dagen we je brein uit met verschillende creativiteitstechnieken om zo unieke communicatiecampagnes te creëren.

De juiste tools voor het werkveld

Communicatie evolueert constant. Van AR over VR, AI en voice. We leren je dan ook werken met alle trending tools uit het werkveld.

Samenwerken

Howest heeft een breed aanbod van samenwerkingsmogelijkheden met studenten. Samen met onze studenten zoeken we naar oplossingen voor reële cases aangebracht door onze partners. Tijdens die samenwerking zie je de studenten aan het werk, beoordeel je mee hun werk en indien het klikt, kan je hen aanwerven na afstuderen. 

Howest anticipeert via onderzoek ook op de behoeften van de maatschappij in het algemeen en het brede socio-economische werkveld in het bijzonder. De hogeschool kiest bewust voor nieuwe profielen en innovatieve niches. Op die manier werkt de onderwijsorganisatie mee aan het ombuigen van de fameuze West-Vlaamse braindrain in een braingain.

Bekijk onze onderzoeksprojecten

Een bachelorproef, een brainstorm, een projectweek of een semester lang samenwerken met een groep studenten? Contacteer onze opleidingen voor een samenwerking op maat. ​ ​

Wil je een stageproject indienen en zo in contact komen met vers Howest talent? Gebruik hiervoor het Howest stageplatform.

Kruisbestuiving is belangrijk voor nieuwe ideeën! Daar zijn we ons volledig van bewust. Daarom investeert Howest in incubatoren op de verschillende campussen. Studenten, onderzoekers, maar ook externe starters werken er onder één dak aan de uitbouw van hun eigen project.

Bovendien organiseren we onze incubatoren thematisch. Dat zorgt voor zeer veel specialistische kennis op één centrale plaats. Combineer dit met de nabijheid van andere starters en er ontstaat een frisse dynamiek, een open vizier en kruisbestuiving. Studenten aan Howest die werken aan hun eigen bedrijf kunnen een gratis werkplek krijgen in één van de incubatoren.

Laptops
Foto van bachelor studenten communicatie aan howest tijdens een hoorcollege

In de opleiding Communicatie word je helemaal klaargestoomd voor het “werkleven”. Er is een aangename mix van lessen en de inspirerende gastcolleges en uitdagende opdrachten vormen je in drie jaren stapsgewijs tot een gedreven communicatieprofessional. Bovendien leer je kritisch kijken naar de actualiteit, wat vandaag enorm helpt in mijn job als PR-consultant bij Bepublic Group. Van copywriter over online marketeer tot public relations consultant, de opties na de opleiding zijn eindeloos!

Jules Fremaut
Howest alumnus

Overtuigd? Schrijf je in!

Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

Schrijf je in

Studenten in pauze met koffie op de campus

FAQ

Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op.

Jan Dauwe

Jan Dauwe

Opleidingscoördinator

In the case you buy a laptop through Howest, you can look here which laptop is recommended by your course. In the case you already own a laptop or wish to buy a new one yourself, it needs to qualify to the same specifications.

Would you like to study abroad for a semester? Or are you interested in an international internship? You can! You will discover all the opportunities to go abroad within Howest on this page. During your studies, we will work together to make your international adventure a reality!

The communication and creative subjects are new to all students. So you don't need any prior knowledge. As far as languages are concerned, we aim to get everyone to the same level for French, Dutch and English in the first year. Our language teachers closely monitor both strong and less strong students. Strong students are also given additional challenges. We work according to the needs of the student, but the exams are the same for everyone.

Students who invest enough time and energy in French and/or English can succeed. We know from experience that commitment and motivation play a major role. As a study programme, we are therefore always looking for methods to motivate and support each student as well as possible. We aim for all students to graduate with the necessary level B2 for oral and written skills.

At Howest we focus on integration between different module contents and a lot of project work. And this from the start of the training. In this way you will have built up a nice portfolio at the end of your studies. You will end up in a school where students and teachers know each other, where we can really work one-on-one, guide you personally and offer more diversified education. Not a fan of large auditoriums and crowds, but like it a little smaller? Then the Communication course at Howest is a very good choice.

You can often make choices based on your interests. This can be done, for example, at the level of the theme of your podcast or your blogs and vlogs. In the third year you choose a workshop: Content Creator, Digital Marketing & Sales Manager, PR & Media Specialist, Creative Business Developer or Event Creator. In The Collective module, you work together with specialists from other courses, and you choose your own client. But you can also choose your specialization domain for the two internships. In this way you give a personal touch to your education.