General Class schedule Programme Job opportunities Quality Creatieve content creator Verhalen brengen die aan de ribben blijven kleven: alleen een rasechte storyteller kan dat. Met geluid, video, foto's en coole graphics laat de content creator zien wat er zich afspeelt achter de schermen van jouw favo merken. Stuur je altijd als eerste die nieuwe Snap filter door naar je vrienden? Of voorspel je steeds welke TikTok sound de volgende hype? Navigeer je als een vis in het water door de digitale wereld? Maak je graag tot in de puntjes uitgewerkte content: foto's? video's? podcasts? stories? (of zou je dat graag kunnen?) 4 x yes?! Use what you know en leer die perfecte match creëren tussen merk en publiek én jouw content! Jouw lesrooster Elke week heb je 20 tot 24 uur les. De lesuren sluiten daarbij zo goed mogelijk op elkaar aan. Het lesrooster kan per academiejaar afwijken en communiceren we in september. In de opleidingsbrochure vind je alvast een voorbeeld van de vakken en modules die je per semester krijgt. Eerste jaar In het eerste jaar zie je de nodige theorie om al snel over te schakelen naar oefeningen en zelfs content creation voor échte opdrachtgevers (think: Rodenbach, Les Tartes Françoises, Dovy, Colora, Foodbag… #yeswelikefood). De verschillende media met hun eigenschappen komen aan bod. Je kruipt in het hoofd van ‘de consument’ om te ontdekken hoe die zich gedraagt en waarom dat zo is. Diversiteit, duurzaamheid, AI, maar ook andere trends staan op de topiclist. En wat is nu precies Marketing en wat is PR? Check ons opleidingsprogramma Tweede jaar Creëren is het werkwoord van je tweede jaar: van een communicatieplan tot een aftermovie, van je eigen website tot een eventconcept. Zo kan je in mei aan je eerste stage van 4 weken beginnen. Derde jaar Het jaar van jouw passie! Alles staat in het teken van Content Creation. Je loopt 13 weken stage als Content Creator bij een bedrijf of organisatie waar je altijd al van gedroomd hebt. Course unit descriptions for this study programme Iedereen communiceert Elke stad, gemeente, culturele instelling, ngo, commerciële organisatie of mediaspeler heeft content creators nodig. Specialist of allround? Er wacht jou een heel brede waaier aan jobs. Wat dacht je van copywriter, digital creative, video marketeer of social media expert? Als content creator kan je uiteraard ook aan de slag in een communicatiebureau of op de communicatieafdeling van een bedrijf of organisatie. Met je diploma Communicatie en specialisatie in Content Creation op zak ben je er helemaal klaar voor! Kwaliteitsvolle opleiding Kwaliteitszorg zit ingebed in de dagelijkse werking van onze opleidingen. We verbeteren continu en systematisch de kwaliteit van onze opleidingen. De betrokkenheid van studenten, werkveld en alumni is hierbij cruciaal. Lees meer over de kwaliteitszorg van onze opleidingen. In 2018 werd de bacheloropleiding Communicatie beoordeeld door een onafhankelijke en externe commissie. De opleidingsvisitatie werd uitgevoerd door Vluhr KZ. De kwaliteit van de opleiding werd positief beoordeeld. Het volledige rapport van de commissie met sterke punten en ontwikkelpunten kun je hier lezen. Recent afgestudeerden van de bacheloropleiding Communicatie zijn tevreden over de kwaliteit van de gevolgde opleiding. Consulteer hier enkele kerncijfers over de tevredenheid. Info day Saturday 15 March 2025 FROM 10h TILL 16h Read more Come and visit us These are the next info days in Kortrijk: Sat15March 2025 Sat10May 2025 Sat28June 2025 All info days Meer info? Ontvang de brochure per post Schrijf je in op de nieuwsbrief van deze opleiding. First name Last name E-mail Leave this field blank Opleiding in beeld Troeven van de opleiding Trendgevoelig Je maakt een roadtrip doorheen een landschap van nieuwe trends en kan ze al snel zelf detecteren. Je werkt in ons eigen Gen Z Lab mee aan de producten, campagnes en concepten van morgen. Nauwe banden met het werkveld Dankzij ons netwerk kan je nauw – en ook heel vaak – samenwerken met mooie organisaties en partners. Je leert aan de hand van échte cases voor échte opdrachtgevers. De creatiefste communicatieopleiding Het moeilijkste aan content creation is opvallen. Vanaf jaar 1 dagen we je brein uit met verschillende creativiteitstechnieken om zo unieke communicatiecampagnes te creëren. De juiste tools voor het werkveld Content Creation evolueert constant. Van AR over VR, AI en voice. We leren je dan ook werken met alle trending tools uit het werkveld. Samenwerken Onderzoeksprojecten Stages en bachelorproeven Infrastructuur Howest heeft een breed aanbod van samenwerkingsmogelijkheden met studenten. Samen met onze studenten zoeken we naar oplossingen voor reële cases aangebracht door onze partners. Tijdens die samenwerking zie je de studenten aan het werk, beoordeel je mee hun werk en indien het klikt, kan je hen aanwerven na afstuderen. Howest anticipeert via onderzoek ook op de behoeften van de maatschappij in het algemeen en het brede socio-economische werkveld in het bijzonder. De hogeschool kiest bewust voor nieuwe profielen en innovatieve niches. Op die manier werkt de onderwijsorganisatie mee aan het ombuigen van de fameuze West-Vlaamse braindrain in een braingain. Bekijk onze onderzoeksprojecten Een bachelorproef, een brainstorm, een projectweek of een semester lang samenwerken met een groep studenten? Contacteer onze opleidingen voor een samenwerking op maat. Wil je een stageproject indienen en zo in contact komen met vers Howest talent? Gebruik hiervoor het Howest stageplatform. Kruisbestuiving is belangrijk voor nieuwe ideeën! Daar zijn we ons volledig van bewust. Daarom investeert Howest in incubatoren op de verschillende campussen. Studenten, onderzoekers, maar ook externe starters werken er onder één dak aan de uitbouw van hun eigen project. Bovendien organiseren we onze incubatoren thematisch. Dat zorgt voor zeer veel specialistische kennis op één centrale plaats. Combineer dit met de nabijheid van andere starters en er ontstaat een frisse dynamiek, een open vizier en kruisbestuiving. Studenten aan Howest die werken aan hun eigen bedrijf kunnen een gratis werkplek krijgen in één van de incubatoren. Nieuws Nieuws Exceptionally Positive Quality Report for Howest We are still in full exam season, but Howest has already received its review this week. Colleges and universities undergo an institutional assessment every six years, and in 2024 Howest got a review. And we scored exceptionally well! Nieuws Gold for Industrial Product Design and Digital Arts & Entertainment Our bachelor's programmes in Industrial Product Design (IPO) and Digital Arts & Entertainment (DAE) have once again taken gold at the prestigious The Rookies Awards 2024! Nieuws Frederik D’hulster Named New President of Howest Frederik D'hulster, current vice president for Education and International Affairs at Howest University of Applied Sciences, has been appointed by the board of directors to succeed Lode De Geyter as president. In de opleiding Communicatie word je helemaal klaargestoomd voor het “werkleven”. Er is een aangename mix van lessen en de inspirerende gastcolleges en uitdagende opdrachten vormen je in drie jaren stapsgewijs tot een gedreven communicatieprofessional. Bovendien leer je kritisch kijken naar de actualiteit, wat vandaag enorm helpt in mijn job als PR-consultant bij Bepublic Group. Van copywriter over online marketeer tot public relations consultant, de opties na de opleiding zijn eindeloos! Jules Fremaut Howest Alumnus Overtuigd? Schrijf je in! Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. Schrijf je in FAQ Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op. Jan Dauwe Opleidingscoördinator Stel je vraag What laptop and other hardware do I need? In the case you buy a laptop through Howest, you can look here which laptop is recommended by your course. In the case you already own a laptop or wish to buy a new one yourself, it needs to qualify to the same specifications. Can I study abroad in this program? Would you like to study abroad for a semester? Or are you interested in an international internship? You can! You will discover all the opportunities to go abroad within Howest on this page. During your studies, we will work together to make your international adventure a reality! I didn't have a lot of languages and general subjects in secondary school. Will I be able to communicate well? The communication and creative subjects are new to all students. So you don't need any prior knowledge. As far as languages are concerned, we aim to get everyone to the same level for French, Dutch and English in the first year. Our language teachers closely monitor both strong and less strong students. Strong students are also given additional challenges. We work according to the needs of the student, but the exams are the same for everyone. My French/English is not very good. What should I expect in regard to the level of those languages in the Communication programme? Students who invest enough time and energy in French and/or English can succeed. We know from experience that commitment and motivation play a major role. As a study programme, we are therefore always looking for methods to motivate and support each student as well as possible. We aim for all students to graduate with the necessary level B2 for oral and written skills. What is the difference with communication courses at other universities of applied sciences? At Howest we focus on integration between different module contents and a lot of project work. And this from the start of the training. In this way you will have built up a nice portfolio at the end of your studies. You will end up in a school where students and teachers know each other, where we can really work one-on-one, guide you personally and offer more diversified education. Not a fan of large auditoriums and crowds, but like it a little smaller? Then the Communication course at Howest is a very good choice. Which personal choices can I make during the course? You can often make choices based on your interests. This can be done, for example, at the level of the theme of your podcast or your blogs and vlogs. In the third year you choose a workshop: Content Creator, Digital Marketing & Sales Manager, PR & Media Specialist, Creative Business Developer or Event Creator. In The Collective module, you work together with specialists from other courses, and you choose your own client. But you can also choose your specialization domain for the two internships. In this way you give a personal touch to your education.