Skip to main content

Waarover?

Het postgraduaat Renovatietechnieken en Monumentenzorg biedt inzicht in de belangrijkste aspecten van een verantwoorde aanpak en herbestemming van ons bouwkundig patrimonium: pathologisch, geschiedkundig, bouwtechnisch, esthetisch, administratief en juridisch. De praktijkgerichte en interdisciplinaire aanpak van het postgraduaat garandeert een onmiddellijk toepasbare verruiming van de kennis. De interactie tussen cursisten die actief zijn in de sector en de contacten met lesgevers uit verschillende disciplines bieden kansen voor verrijkende discussies en ontmoetingen.

Voor wie?

Dit postgraduaat richt zich tot iedereen die professioneel te maken heeft met technische en esthetische beslissingen in de renovatie- en restauratiesector: (medewerkers van) architecten, interieurarchitecten, bouwkundig ingenieurs en aannemers. Voorkennis over monumentenzorg is niet vereist. Enige ervaring met renovatie is een pluspunt. Je beschikt minimum over een bachelordiploma.

Waarom?

De renovatie- en restauratiesector neemt een steeds groter deel in van de bouwactiviteiten in Vlaanderen. Het aantal bouwgronden wordt schaars, terwijl anderzijds de hoge bebouwingsgraad een groot potentieel heeft aan bestaande interessante bouwwerken. Het opnieuw gebruiken en herbestemmen van die gebouwen vormt een ware uitdaging. Historisch waardevolle gebouwen vormen hierin de meest gevoelige component, omdat een misplaatste ingreep kan leiden tot het onherroepelijk verlies van historische informatie en de onomkeerbare verminking van waardevol erfgoed.

Wat zal je leren?

Dit postgraduaat is opgevat als deeltijds modulair onderwijs. Door de relatief beperkte tijdsbesteding is de opleiding prima te combineren met een beroepspraktijk of job.

Gerenommeerde specialisten uit het werkveld brengen hun expertise en knowhow op een boeiende en allesbehalve schoolse manier over door middel van hoorcolleges, workshops, casestudies, werf- en atelierbezoeken.

Volgende topics komen aan bod:

BOUWGESCHIEDENIS & RESTAURATIEFILOSOFIE:

Via een overzicht van tijdlijnen en stromingen krijg je inzicht in de historische waarde van panden , gekoppeld aan hun tijdsgeest. Je leert meer over de bouwgeschiedenis en krijgt inzicht in hoe je er mee kan omgaan vanuit de filosofie van de restauratie.

OPMETINGEN & METHODOLOGIE

De courante begrippen binnen de restauratie worden aangereikt. A.d.h.v. een stappenplan leer je hoe je de verschillende fases van een restauratieproject, van bouwhistorisch onderzoek en technisch gebouwenonderzoek tot opmeting en voorstel tot herbestemming met de bijhorende restauratietechnieken en kosteninschatting. In een overkoepelende geïntegreerde oefening werk je in groep aan een reëel project en maak je onder begeleiding van een vak expert een voorstel tot herbestemming, met een bijhorend restauratiedossier.

BOUWPATHOLOGIE

De staat van een gebouw en het schadebeeld van de gebouwonderdelen zijn bepalend om de haalbaarheid van een restauratie of reconstructie juist in te schatten. Het vergt materialenkennis en inzicht in de schadepatronen en de oorzaken om een haalbaar ontwerpvoorstel te kunnen maken. Via cases en gedeelde praktijkkennis krijg je inzicht in dit schadebeeld.

WET- en REGELGEVING

Ons waardevol gebouwenpatrimonium wordt beschermd door regelgeving. Het is belangrijk inzicht te hebben in de verschillende instanties, procedures, het premiestelsel en de regelgeving om de mogelijkheden, timing en financiële impact bij een project juist in te schatten.

RESTAURATIETECHNIEKEN

Je krijgt een overzicht van verschillende specifieke restauratietechnieken per materiaalsoort (hout, beton, baksteen, metaal, interieurelementen, … enz…). Verschillende vak experten lichten hun ervaring en expertise toe a.d.h.v. reële cases in wekelijkse gastlezingen. Zowel exterieur als interieur komt aan bod.

Van wie krijg je les?

De lessen worden gegeven door o.a. restauratie-architecten, erfgoedconsulenten, bouwhistorici, experten en uitvoerders, allen werkzaam in diverse disciplines in de sector van restauratie en monumentenzorg. . Op deze manier worden theorie, visie en praktijkgerichtheid gecombineerd.

De voornaamste gastprofessoren en gastsprekers zijn (onder voorbehoud):

  • Benoît Delaey: restauratiearchitect
  • Dries Vanhove: restauratiearchitect
  • Sophie Anseeuw: consulent bouwkundig erfgoed
  • Cyril Carton: erfgoedconsulent bouwkunde en industrieel erfgoed
  • Griet Emonts-Gast: projectleider uitvoerder
  • Johny Werkbrouck: steenhouwer-restaurateur

Data en locatie

Het academiejaar loopt telkens van oktober tot en met juni, op dinsdagavond van 18u tot 21u en op vrijdagnamiddag van 14u00 tot 18u00. Af en toe worden studiebezoeken georganiseerd op een ander moment van de week, dit steeds in samenspraak met de cursisten.

De normale schoolvakanties worden gevolgd, dat wil zeggen dat er geen lessen zijn in juli, augustus en september, en evenmin tijdens herfst-, winter- en lentevakantie.

Het totale aantal lestijden (= contacturen) bedraagt 180 uren per academiejaar. In totaal 360 contacturen. De studiebelasting vergt bijkomende uren studie, afhankelijk van de vooropleiding en werkervaring.

Examens en andere evaluatiemomenten worden voorzien in januari en/of juni.

De colleges vinden plaats in Howest campus Brugge Station - BST1 (vlakbij het station, aan de balkonrotonde)

Tijdsinvestering

Deze opleiding duurt 2 jaar en omvat 60 studiepunten. 1 studiepunt staat gelijk met 25 uren studietijd.

Evaluatiemethode

Aan de hand van een geïntegreerde oefening en enkele schriftelijke en mondelinge examens wordt de opgedane kennis van elke individuele cursist geëvalueerd door de gastprofessoren. De examenmodaliteiten worden vastgelegd door het inrichtende team. Cursisten die een positieve evaluatie bekomen voor de examens, ontvangen een decretaal erkend getuigschrift ‘Postgraduaat Renovatietechnieken en monumentenzorg’.

Resultaat

Het succesvol volgen van een postgraduaat leidt tot een getuigschrift indien je beschikt over een graduaats-, bachelor- of masterdiploma. Voldoe je niet aan deze voorwaarden dan krijg je een bewijs van deelname.

Toelatingsvoorwaarden

Dit postgraduaat richt zich tot iedereen die professioneel te maken heeft met technische en esthetische beslissingen in de renovatie- en restauratiesector:

  • (medewerkers van) architecten
  • interieurarchitecten
  • bouwkundig ingenieurs
  • aannemers

Voorkennis over monumentenzorg is niet vereist. Enige ervaring met renovatie is een pluspunt. Je beschikt minimum over een bachelordiploma. Bij het ontbreken van een bachelordiploma kan je mits een motivatiebrief en referentie die aantoont dat je voldoende basiskennis en/ of ervaring hebt toch deelnemen.

Extra info

Het aantal inschrijvingen is beperkt tot 25. De inschrijvingen worden geregistreerd in volgorde van ontvangst.

De uiterste datum van inschrijving is 1 september 2025.

In geval van annulering wordt 10% van de inschrijvingsprijs in rekening gebracht voor de gemaakte administratiekosten. Bij annulering na 30 september 2023 blijft het volledige cursusbedrag verschuldigd.

Vlaams opleidingsverlof & KMO-portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof met de volgende code ODB-1000148.

Deze opleiding komt in aanmerking voor steun via de kmo-portefeuille onder het thema beroepsspecifieke competenties (erkenningsnummer: DV.O241438). De steunaanvraag moet gebeuren binnen de veertien dagen na de start van de opleiding. Meer informatie vind je op www.kmo-portefeuille.be.

Kostprijs

De inschrijvingsprijs bedraagt:

  • € 1.195 voor het eerste jaar: ‘theoretische achtergronden’ en ‘technische basisvorming’
  • € 1.195 voor het tweede jaar: ‘organisatie en administratie’ en ‘technische specialisatie’

Inschrijven per module kan en is volgtijdelijk.

  • De inschrijvingsprijs voor een module van 3 SP bedraagt € 150.
  • De inschrijvingsprijs voor een module van 6 SP bedraagt € 300.
  • De inschrijvingsprijs voor een module van 9 SP bedraagt € 450.

In dit bedrag is begrepen: deelname aan de lessen, examengeld, en gebruik van het digitale leerplatform.

Contactpersoon

Delphine Vercruysse - delphine.vercruysse [at] howest.be (delphine[dot]vercruysse[at]howest[dot]be)

Steun­maatregelen

Inschrijven

Je inschrijving verloopt online via de online registratie. Bij het beëindigen van de inschrijvingsprocedure betaal je het inschrijvingsgeld van dit postgraduaat. Vroegtijdig uitschrijven -voor de feitelijke start van het postgraduaat- resulteert in een gedeeltelijk terugbetaling van het studiegeld. 20% van het studiegeld wordt niet terugbetaald en aangerekend als een administratieve kost. Eenmaal de opleiding van start is gegaan wordt er geen terugbetaling meer gedaan, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of tweede semester worden aangeboden.

What documents should you have in hand?

  • A copy of your ID (front and back) will be requested during online registration.
  • You will also need to upload a copy of your higher education diploma.

Online registration

After registering

  • After completing your online registration, you will receive an e-mail with all the information needed to complete your enrolment.
  • After your file has been checked and processed by Howest, you will receive your contract and a request for payment of tuition fees and extra study costs, delivered electronically.
Info days
Read more

Meet Howest Academy

Troeven van de opleiding

Link met de bedrijfswereld

Tijdens een opleiding aan Howest Academy ga je aan de slag met cases en uitdagingen uit jouw werkveld. Het docententeam van Howest wordt bovendien aangevuld met toonaangevende gastsprekers en experten ter zake. Op die manier garanderen we je een praktische vertaling van de aangeboden leerinhoud.

Straffe docenten

Als je kiest voor een opleiding aan Howest Academy, dan kies je voor kwaliteit. Onze docenten zijn niet alleen inhoudelijke experten in hun domein, ze zijn ook didactisch sterk om de lesinhoud te vertalen naar haalbare leerervaringen. Op die manier kan jij je vooropgestelde doelstellingen halen in combinatie met je werk en je gezin.

Altijd up-to-date

Deze opleiding speelt niet alleen in op de actuele veranderingen, ze is ook een stapje voor door de link met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek dat aan Howest wordt gevoerd.

Officieel diploma van de hogeschool

Je ontvangt een officieel erkend diploma van de Hogeschool West-Vlaanderen, dat je helpt om een duurzame loopbaan uit te stippelen.

Overtuigd? Schrijf je in!

Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

Schrijf je in

Studenten in pauze met koffie op de campus

FAQ

Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op.

Delphine Vercruysse

Delphine Vercruysse

Aanspreekpunt Postgraduaat

Completing the online registration implies that you are officially enrolled and commits you to paying the registration fee. After your file is processed, you will receive an email with an invoice for payment of the registration fee.

Most advanced programmes (such as micro degrees and post-graduate programmes) are not eligible for scholarships or reduced fees. That type of financial assistance is reserved for students within the standard programmes (bachelor's). However, there are other possibilities offered by the Flemish government such as Flemish educational allowance, KMO-portefeuille and study vouchers.

Yes, it is possible. Please send your account number and billing details to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be). The refund for the originally paid registration fee will only be made after registration of payment with the SME-wallet. You will therefore temporarily have a double payment pending.

If your training is partially or fully funded through financial assistance (SME, Flemish training leave, Flemish educational allowance, Flemish training vouchers), it is important to check the terms of the financial assistance programme concerning compulsory attendance. Students are responsible for having their attendance formally registered by the lecturers.

The coordinator of your course will indicate which platform will be used for short-term courses. For long-term programmes, your course material can be found on leho.howest.be. You can log in with the details you received from the registrar’s office after enrolment.

Send an e-mail to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) and you will get a quick reply.

For short-term postgraduate courses, direct registration via the webpage is final and binding. For diploma and credit courses such as bachelor’s, associates and microdegrees, pre-registration is not binding, but it assures you a place in the programme.

  • For associates degree:
    You are officially enrolled once you have completed your pre-registration online and signed it digitally. After processing and approval of your online registration by the registrar’s office, you will receive login details and an invoice for payment of the registration fee.
  • For microdegrees:
    You are officially enrolled after your pre-registration has been processed by the student registrar and after you have signed your programme contract. This can be done manually or digitally via the digital student learning platform: https://leho.howest.be/ (shortcut at the bottom -> ibamaflex -> important information).

Payment of the registration fee must be made no later than 1 October or - if the course starts at another time - within 15 days of registration. For payments made by invoice, the latest payment date mentioned on the invoice applies. Only in exceptional cases will instalment payments be allowed and only if an instalment plan has been submitted and agreed to by Howest's financial officer. Please contact us at howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) for more information.

Ben je ingeschreven voor een bachelor-na-bachelor, een postgraduaat, een micro degree en/of een navorming? Dan kom je niet in aanmerking voor financiële ondersteuning in je studiekosten.

Heb je hier toch vragen rond? Neem contact op met de sociale dienst van Stuvo