Skip to main content

Bouw aan je start-up met kennis op maat

Wil je studeren en ondernemen?

Kom dan naar de Start-Up School! Howest biedt omkadering om startende ondernemers vleugels te geven.

Aan Howest weten we wat een start-up nodig heeft. Jaren ervaring in het begeleiden, coachen en valoriseren van jonge bedrijven zorgt voor een schat aan expertise. We weten hoe belangrijk de juiste omkadering is voor het uitbouwen van een succesvolle start-up. En dat is wat we bieden met de Start-Up School: kennis, expertise, een netwerk, werkruimte, … om startende ondernemers vleugels te geven.

Deelnemen aan de Start-Up School betekent parttime studeren (min. 27 ECTS) en parttime ondernemen. Helemaal in functie van jouw start-up.

Iedereen volgt een coachingvak (6ECTS) om wekelijks af te stemmen over je vooruitgang en om problemen weg te werken. Met de overige 21 studiepunten stellen we een traject op maat op. Een traject à la carte dus! Je kunt hiervoor kiezen uit quasi alle vakken die aan Howest worden aangeboden, zowel in Brugge, Kortrijk of uit de @Home vakken.

Buiten de lesmomenten werk je aan de uitbouw van jouw bedrijf. Dit met alle ondersteuning die je maar kunt dromen: 1-op-1 coaching, gratis werkruimte in een incubator van Howest, toegang tot externe expertise en een ruim netwerk, …

Je kunt trouwens al tijdens de studie van start met je bedrijf!

Wat zijn de voordelen?

  • Persoonlijke begeleiding bij de uitbouw van je start-up
  • Verzamel alle kennis waar je naar op zoek bent
  • Direct van start met je eigen bedrijf
  • Toegang tot het juiste netwerk, diverse events en beurzen
  • Voordelig statuut voor ondernemers jonger dan 25 jaar

Eerste kennismaking

Ben je benieuwd welke mogelijkheden er zijn voor jouw casus? We luisteren graag naar je verhaal tijdens een eerste verkennende gesprek.

Maak een afspraak

BI meeting Starten in het hoger onderwijs in februari

Een greep uit de thema’s:

  • businessplan
  • financiering
  • marketing
  • go-to-market strategie
  • minimum viable product
  • organisatievorm
  • netwerk
  • ideation
  • marktonderzoek
  • brutomarge
  • break-even punt
  • fiscaliteit
  • klantensegmenten
  • subsidies
  • wetgeving
  • taxshelter

Datum en locatie

Je kunt deze opleiding enkel volgen als je reeds beschikt over een graduaat-, bachelor- of masterdiploma.

Deze opleiding bestaat uit een aantal vakken die je kiest uit het reguliere opleidingsaanbod van Howest. Dat wil zeggen dat de lessen starten in september en je nog examens hebt in juni. De lessen gaan door op de diverse campussen in Brugge en Kortrijk, afhankelijk van de opleiding waar je een keuzevak volgt.

Kom je in aanmerking voor het statuut van student-ondernemer dan kun je er wel nog gebruik van maken tot en met september van het jaar volgend op de start van de opleiding.

Starten in januari is niet mogelijk.

De opleiding aan de Start-Up School leidt tot een postgraduaatgetuigschrift en een creditbewijs per opleidingsonderdeel.

Duurtijd

De opleiding duurt 1 jaar.

Aantal studiepunten

Minstens 27, meer studiepunten opnemen is mogelijk.

Kostprijs

De kostprijs wordt bepaald op basis van het aantal opgenomen studiepunten. Het studiegeld bedraagt 288,00 euro (vast gedeelte) en 13,80 euro per ingeschreven studiepunt.

De extra studiekost wordt bepaald conform het softwarepakket nodig voor het inschrijvingsprogramma van de student. Bekijk het overzicht van de opleidingsspecifieke software. De extra studiekost dient slechts éénmaal betaald te worden (het hoogste bedrag).

Vlaams opleidingsverlof & kmo-portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof met de volgende code: ODB-X09832.

Deze opleiding komt in aanmerking voor steun via de kmo-portefeuille onder het thema beroepsspecifieke competenties (erkenningsnummer: DV.O241438). De steunaanvraag moet gebeuren binnen de veertien dagen na de start van de opleiding. Meer informatie vind je op www.kmo-portefeuille.be.

Contact: vic.vansevenant [at] howest.be (Vic Vansevenant)

Steun­maatregelen

Inschrijven

Je inschrijving afronden voor het academiejaar 2024-2025 kan vanaf 1 juli 2024 op de infodagen op de campus, online en elke werkdag op afspraak in het studentensecretariaat van de Howest-campus waar jouw opleiding doorgaat. Je inschrijving verloopt online via de online registratie.

Which documents will you need?

  • A copy of your ID (front and back) will be requested during online enrolment.
  • You will also need to upload a copy of your (higher education) diploma.

Online enrolment

After you've registered

  • After completing the online application, you will receive an e-mail with all the information needed to complete your enrolment.
  • Once your file has been checked and processed by Howest, you will receive your contract and the request for payment of tuition fees and extra study costs electronically.
Info days
Read more

Meet Howest Academy

Troeven van de opleiding

Link met de bedrijfswereld

Tijdens een opleiding aan Howest Academy ga je aan de slag met cases en uitdagingen uit jouw werkveld. Het docententeam van Howest wordt bovendien aangevuld met toonaangevende gastsprekers en experten ter zake. Op die manier garanderen we je een praktische vertaling van de aangeboden leerinhoud.

Straffe docenten

Als je kiest voor een opleiding aan Howest Academy, dan kies je voor kwaliteit. Onze docenten zijn niet alleen inhoudelijke experten in hun domein, ze zijn ook didactisch sterk om de lesinhoud te vertalen naar haalbare leerervaringen. Op die manier kan jij je vooropgestelde doelstellingen halen in combinatie met je werk en je gezin.

Altijd up-to-date

Deze opleiding speelt niet alleen in op de actuele veranderingen, ze is ook een stapje voor door de link met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek dat aan Howest wordt gevoerd.

Officieel diploma van de hogeschool

Je ontvangt een officieel erkend diploma van de Hogeschool West-Vlaanderen, dat je helpt om een duurzame loopbaan uit te stippelen.

Overtuigd? Schrijf je in!

Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

Schrijf je in

Studenten in pauze met koffie op de campus

FAQ

Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op.

Vic Vansevenant

Vic Vansevenant

Ondernemerscoach

Completing the online registration implies that you are officially enrolled and commits you to paying the registration fee. After your file is processed, you will receive an email with an invoice for payment of the registration fee.

Most advanced programmes (such as micro degrees and post-graduate programmes) are not eligible for scholarships or reduced fees. That type of financial assistance is reserved for students within the standard programmes (bachelor's). However, there are other possibilities offered by the Flemish government such as Flemish educational allowance, KMO-portefeuille and study vouchers.

Yes, it is possible. Please send your account number and billing details to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be). The refund for the originally paid registration fee will only be made after registration of payment with the SME-wallet. You will therefore temporarily have a double payment pending.

If your training is partially or fully funded through financial assistance (SME, Flemish training leave, Flemish educational allowance, Flemish training vouchers), it is important to check the terms of the financial assistance programme concerning compulsory attendance. Students are responsible for having their attendance formally registered by the lecturers.

The coordinator of your course will indicate which platform will be used for short-term courses. For long-term programmes, your course material can be found on leho.howest.be. You can log in with the details you received from the registrar’s office after enrolment.

Send an e-mail to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) and you will get a quick reply.

For short-term postgraduate courses, direct registration via the webpage is final and binding. For diploma and credit courses such as bachelor’s, associates and microdegrees, pre-registration is not binding, but it assures you a place in the programme.

  • For associates degree:
    You are officially enrolled once you have completed your pre-registration online and signed it digitally. After processing and approval of your online registration by the registrar’s office, you will receive login details and an invoice for payment of the registration fee.
  • For microdegrees:
    You are officially enrolled after your pre-registration has been processed by the student registrar and after you have signed your programme contract. This can be done manually or digitally via the digital student learning platform: https://leho.howest.be/ (shortcut at the bottom -> ibamaflex -> important information).

Payment of the registration fee must be made no later than 1 October or - if the course starts at another time - within 15 days of registration. For payments made by invoice, the latest payment date mentioned on the invoice applies. Only in exceptional cases will instalment payments be allowed and only if an instalment plan has been submitted and agreed to by Howest's financial officer. Please contact us at howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) for more information.