Skip to main content

De komst van ChatGPT, Midjourney en andere artificiële intelligentie (AI) tools verandert in razendsnel tempo de communicatiesector. Elke dag verschijnen immers nieuwe AI-toepassingen voor tekst-, beeld- en audioproductie, zogenaamde generatieve AI. Howest bracht op 24 mei 300 communicatiespecialisten samen in Kortrijk om hen te inspireren. 7 sprekers deelden hun expertise rond nuttige AI-tools en toepassingen, de AI-(r)evolutie en AI-gerelateerde regelgeving.

Organisator Evelien Martens en lector in de bachelor Communicatie: Communicatieprofessionals en agencies experimenteren volop met de technologie en innovators verkennen use cases. Tegelijkertijd zijn de uitdagingen enorm. Eén ding staat vast: communicatie zal anders georganiseerd worden, maar hoe dan? Met Let’s Talk AI trachtten we een open gesprek te faciliteren over hoe AI de communicatie- en marketingindustrie zal veranderen.

Techstrateeg en AI-expert Deevid De Meyer beet de spits af in een keynote over de ontwikkeling van AI en de invloed van de nieuwe generatie ‘generatieve’ AI op onze menselijke creativiteit en communicatie. Met een semi-wiskundige formule Tool + Expert > Tool + Noob benadrukte hij het belang van experimentatie met AI-tools om relevant te blijven in de veranderende communicatiesector.

Jens Krijgsman is specialist in de implementatie van de innovatieve IT-technologie. De Howest-alumnus deelde een resem tekst-, beeld- en audioproducerende AI-tools met het publiek. Zo kan de tool Whisper, aan de hand van opgenomen stemfragmenten, zichzelf leren om voor te lezen met een identieke stem. Jens wees de communicatieprofessionals bovendien op de opportuniteiten om tools aan elkaar te koppelen om zo nog effectiever te werken.

Jan Dauwe: “Dat het event uitverkocht was, toont hoeveel interesse er in de communicatiewereld is voor AI-toepassingen. De meeste communicatieprofessionals hebben hier en daar al geëxperimenteerd met ChatGPT, maar de tools en applicaties die parallel ontwikkeld worden of die er nu op verder bouwen, bieden heel wat bijkomende opportuniteiten. En dat is wat ons publiek interesseert.”

Advocaat Jents Debruyne stelde dan weer dat de digitale revolutie - naast mogelijkheden - ook risico’s biedt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van gevoelige of persoonlijke data in AI-tools of aan het vastleggen van auteursrechten op een beeld gecreëerd via AI. In haar talk schetste Jents de ethische, juridische en veiligheidsgerelateerde implicaties van werken met AI en de aankomende regulering daarrond voor marketing- en communicatieorganisaties.

Na de pauze gaven Charlotte Vansteenkiste van ConXion, Mark Venter van Once Storytelling, Alexis Safarikas van Campfire AI en Jelle Demeulemeester van Mynd een aantal inspirerende best practices om de communicatieprofessionals aan het denken én aan de slag te zetten.

Met de on-the-spot AI gegenereerde Pixar-portretten maakte Let's Talk AI de beleving compleet.

Ontdek onze AI opleidingen

Gebeten door artifiële intelligentie? Op basis van ons onderzoek en onze expertise op het vlak van AI bieden we je drie opleidingen aan met een uitgesproken focus op Artificial Intelligence. Elk van deze drie opleidingen zorgt ervoor dat jij met jouw toegepaste profiel toegevoegde waarde creëert, de efficiëntie van bedrijven verhoogt en ze relevant houdt in een wereld van razendsnelle digitalisering.

Ontdek onze AI opleidingen

Artificial Intelligence (AI) studeren