Skip to main content

Vanaf komend academiejaar biedt de bacheloropleiding Netwerkeconomie aan Howest een gloednieuw en innovatief keuzetraject aan: ‘Business Innovation in Esports’. Howest pakt zo als eerste in Vlaanderen uit met een volwaardige bacheloropleiding die studenten voorbereidt op een carrière in de booming business van esports.

In 2020 was de Belgische gamingindustrie goed voor een omzet van bijna 700 miljoen euro, zo blijkt uit een rapport van Deloitte. De Belgische esportsmarkt haalt weliswaar nog niet dezelfde (vaak internationale) exposure, maar hetzelfde rapport ziet wel een groeiende interesse in esports en een snel toenemend marketingpotentieel. “Esports zit volop in de lift en de verwachting is dat deze sector gaat boomen”, aldus Jan Dauwe, opleidingsmanager Cluster Business & Media van Howest. “Tel daarbij onze expertise als dé gameschool van Vlaanderen en de vraag van het werkveld en we zijn ervan overtuigd dat we bij Howest met dit unieke keuzetraject een sterke troef in handen hebben voor studenten die enerzijds interesse hebben in business en ondernemerschap en anderzijds geloven in het enorme potentieel en de ongekende mogelijkheden van esports voor onder meer grote bedrijven, evenementen of professionele sportclubs.”

Vierde keuzetraject binnen Netwerkeconomie

‘Business Innovation in Esports’ wordt vanaf september 2022 aangeboden als nieuw keuzetraject binnen de bacheloropleiding Netwerkeconomie. Net als bij de drie bestaande keuzetrajecten – Digital Entrepreneur, Social Entrepreneur, Organizational Designer – ligt de focus op alle aspecten van ondernemen, maar dan toegepast op esports. “De opleiding mikt niet zozeer op de fervente gamer of esporter zelf, maar wel op studenten die een gezonde interesse hebben in games én in de economische kant van esports en het hele ecosysteem errond. Experten uit de sector zullen studenten de ins en outs leren. Daarbij leren ze niet gamen op zich, maar wel hoe ze als ondernemer waarde kunnen creëren in de sector van het competitieve gamen.”

Volwaardige esportsopleiding

‘Business Innovation in Esports’ is een volwaardige bacheloropleiding. Geen postgraduaat, expert class of aparte module dus binnen een andere opleiding, maar een driejarig traject met in het laatste jaar een bachelorproef en stage in hetzelfde domein. “Met dit praktijkgerechte keuzetraject mikken we op een brede set aan transferable skills die studenten in staat stellen in diverse sectoren aan de slag te gaan”, vult Jan Dauwe aan. “De topics business en ondernemerschap, marketing, IT, communicatie, community building en samenwerking komen ook in de andere keuzetrajecten aan bod, maar hier worden ze toegepast op esports. Als onze alumni na drie jaar afstuderen, weten ze niet alleen wat de verdienmodellen zijn van esports, welke opportuniteiten er zijn op reclamevlak of hoe ze een eigen esportscompany of -platform kunnen opzetten, ze kunnen sowieso ook terugvallen op een sterke businessopleiding.”

Klaar voor de esportsrevolutie

In het Verenigd Koninkrijk lopen vandaag al meer dan honderd esportsopleidingen. De Belgische esportsmarkt zit nog in een vroegere ontwikkelingsfase, maar er zijn duidelijke signalen van het groeiende potentieel. Zo heeft 19% van onze landgenoten tussen 16 en 65 jaar al een aankoop gedaan die gelinkt is aan esports. Dat is meer dan bijvoorbeeld Duitsland of Nederland. Jan Dauwe: “Met deze nieuwe opleiding zullen we pioniers klaarstomen die binnen drie jaar volop hun waarde zullen kunnen bewijzen als esportsexpert voor HR-bedrijven, FMCG-bedrijven, softwarebedrijven, onderwijsinstellingen en tal van andere dynamische organisaties. We zijn er ook van overtuigd dat Howest ideaal geplaatst is om dit traject aan te bieden. Als dé gameschool van Vlaanderen is gaming als het ware een deel van ons DNA. Dat brengen we nu samen met onze top businessopleiding, die we voortaan ook toepassen op dé sector van het moment.”

Howest Esports-team en specifiek statuut

Naar analogie met het topsportstatuut gaat Howest ook voor esporters een specifiek statuut met de nodige flexibiliteit aanbieden. Het is daarnaast de ambitie om met het Howest Esports-team van de negende naar de eerste plaats door te groeien in de Belgian Student League. Het esportteam zal daarbij als reallifelabo fungeren. De studenten zullen hun business skills zo onmiddellijk kunnen toepassen om de eigen groep esporters (uit verschillende Howest-opleidingen) te ondersteunen. Het Howest Esports-team wordt van zijn kant professioneler omkaderd.