General Programme Practical How to apply? Microdegree Sociale wetgeving Heb je zin om je kennis over HR te versterken, maar ben je niet meteen in de mogelijkheid om de volledige graduaatsopleiding te doorlopen? Dan kies je voor één van onze microdegrees, die je bovendien kan combineren met je job.In de microdegree Sociale wetgeving word je ondergedompeld in de wereld van het arbeids- en sociale zekerheidsrecht.Wil je graag verder studeren? Het behaalde micro degree is een eerste onderdeel van de opleiding graduaat HR-support.Wil je ook graag een kortlopend traject volgen die zich meer toespitst op de aspecten 'Instroom, doorstroom en uitstroom' binnen de hr-cyclus? Neem dan een kijkje bij onze microdegree Instroom, doorstroom en uitstroom. Voor wie? Onze doelgroep zijn professionals dieeen carrièreswitch overwegen naar de hr-sectoraan het begin van een hr-carrière staanhet hr-beleid (mee) willen uitbouwen in hun organisatie Inhoud In deze microdegree volg je drie opleidingsonderdelen:Wetgeving in de hr-praktijk 1Wetgeving in de hr-praktijk 2Wetgeving in de hr-praktijk 3Onder het tabblad 'Opleidingsprogramma' kan je meer info terugvinden over de verschillende topics die binnen deze onderdelen aan bod komen. Eerste semester Wetgeving in de hr-praktijk 1 Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen.Het onderdeel 'Juridisch kader van een organisatie' geeft een introductie in een aantal topics die relevant zijn binnen een hr-context. Denk maar aan de Belgische staatsstructuur, verbintenissenrecht, de GDPR en een inleiding op het collectief arbeidsrecht.Het onderdeel 'Arbeidsovereenkomsten' staat stil bij alle aspecten van een arbeidsovereenkomst. Dit gaat van de verschillende soorten arbeidsovereenkomsten over de verschillende mogelijke schorsingsgronden tot het einde van de arbeidsovereenkomst. Wetgeving in de hr-praktijk 3 Binnen het onderdeel 'wetgeving in de hr-praktijk 3' staan we stil bij een volgende reeks thema's. Thema's zoals uitzendarbeid, het sociaal statuut van de zelfstandige, loon- en loonkostberekening komen aan bod. Tweede semester Wetgeving in de hr-praktijk 2 In dit onderdeel wordt er gewerkt rond twee belangrijke thema's, namelijk 'Arbeidsreglementering' en 'Sociale zekerheid'. In het onderdeel 'Arbeidsreglementering' komen topics zoals de arbeidsduur, overloon, feestdagen... aan bod. In het onderdeel 'Sociale zekerheid' leer je alles over het Belgische sociale zekerheidssysteem, van de RSZ tot de verschillende takken van onze sociale zekerheid. DatumDe microdegree Sociale wetgeving kan je starten in september, bij aanvang van het academiejaar. De opleiding wordt georganiseerd via afstandsonderwijs.DuurtijdDeze opleiding wordt gespreid over één academiejaar.Aantal studiepuntenDeze opleiding bestaat uit 20 studiepunten.Wens je ook de microdegree Instroom, doorstroom en uitstroom op te nemen, dan neem je 32 studiepunten op.Organisatie opleidingDe opleiding volg je in afstandsonderwijs. Aan de hand van doordachte online leeractiviteiten en online contactmomenten, begeleiden de verschillende docenten je doorheen de leerstof.Je sluit aan bij de studenten afstandsonderwijs Graduaat HR-support. De lessen gaan online door op dinsdag- en/of donderdagavond van 19u30 tot 21u30.De schoolvakanties worden gevolgd. Er zijn dus geen lessen in juli en augustus, en tijdens de herfst-, kerst- en paasvakantie.GetuigschriftWanneer je slaagt voor alle vakken, ontvang je een getuigschrift.KostprijsDe kostprijs voor het volgen van de microdegree opleiding bestaat uit een vast gedeelte en een variabel gedeelte. Net zoals bij onze reguliere opleidingen.Vast gedeelte AJ 2023-2024: €282,10 (niet-beurstarief)Variabel gedeelte AJ 2023-2024: €13,5per opgenomen studiepunt (niet-beurstarief)Verder komt er nog een Howest-brede studiekost bij van €112 en betaal je een kleine bijdrage voor de aankoop van de software om de examens op afstand te maken.Meer infoAfhankelijk van de microdegree die je kiest, dien je nog één à twee handboeken aan te kopen. Steunmaatregelen Inschrijven Je inschrijving afronden voor het academiejaar 2024-2025 kan vanaf 1 juli 2024 op de infodagen op de campus, online en elke werkdag op afspraak in het studentensecretariaat van de Howest-campus waar jouw opleiding doorgaat. Je inschrijving verloopt online via de online registratie. Which documents will you need? A copy of your ID (front and back) will be requested during online enrolment. You will also need to upload a copy of your (higher education) diploma. Online enrolment Open your online application check that all the necessary documents have been uploaded. Are all your documents are in order? Now you can put your study programme together and sign it. After you've registered After completing the online application, you will receive an e-mail with all the information needed to complete your enrolment. Once your file has been checked and processed by Howest, you will receive your contract and the request for payment of tuition fees and extra study costs electronically. Info days Read more Meet Howest Academy Troeven van de opleiding Link met de bedrijfswereld Tijdens een opleiding aan Howest Academy ga je aan de slag met cases en uitdagingen uit jouw werkveld. Het docententeam van Howest wordt bovendien aangevuld met toonaangevende gastsprekers en experten ter zake. Op die manier garanderen we je een praktische vertaling van de aangeboden leerinhoud. Straffe docenten Als je kiest voor een opleiding aan Howest Academy, dan kies je voor kwaliteit. Onze docenten zijn niet alleen inhoudelijke experten in hun domein, ze zijn ook didactisch sterk om de lesinhoud te vertalen naar haalbare leerervaringen. Op die manier kan jij je vooropgestelde doelstellingen halen in combinatie met je werk en je gezin. Altijd up-to-date Deze opleiding speelt niet alleen in op de actuele veranderingen, ze is ook een stapje voor door de link met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek dat aan Howest wordt gevoerd. Nieuws Infomoment Info day Saturday, 15 March 2025 Come to Howest's info day to learn about our bachelor's and associate degree programmes and discover our campuses in Bruges and Kortrijk. Nieuws Gold for Industrial Product Design and Digital Arts & Entertainment Our bachelor's programmes in Industrial Product Design (IPO) and Digital Arts & Entertainment (DAE) have once again taken gold at the prestigious The Rookies Awards 2024! Nieuws Exceptionally Positive Quality Report for Howest We are still in full exam season, but Howest has already received its review this week. Colleges and universities undergo an institutional assessment every six years, and in 2024 Howest got a review. And we scored exceptionally well! Overtuigd? Schrijf je in! Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. Schrijf je in FAQ Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op. Evy Lagae Opleidingsverantwoordelijke Contact What is the payment process for my course? Completing the online registration implies that you are officially enrolled and commits you to paying the registration fee. After your file is processed, you will receive an email with an invoice for payment of the registration fee. Am I entitled to a scholarship or reduced fees? Most advanced programmes (such as micro degrees and post-graduate programmes) are not eligible for scholarships or reduced fees. That type of financial assistance is reserved for students within the standard programmes (bachelor's). However, there are other possibilities offered by the Flemish government such as Flemish educational allowance, KMO-portefeuille and study vouchers. Can I still use the SME-wallet if I have already paid by bank transfer? Yes, it is possible. Please send your account number and billing details to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be). The refund for the originally paid registration fee will only be made after registration of payment with the SME-wallet. You will therefore temporarily have a double payment pending. Is attendance compulsory? If your training is partially or fully funded through financial assistance (SME, Flemish training leave, Flemish educational allowance, Flemish training vouchers), it is important to check the terms of the financial assistance programme concerning compulsory attendance. Students are responsible for having their attendance formally registered by the lecturers. Where can I find my course material? The coordinator of your course will indicate which platform will be used for short-term courses. For long-term programmes, your course material can be found on leho.howest.be. You can log in with the details you received from the registrar’s office after enrolment. Who can I contact for administrative information about my further education? Send an e-mail to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) and you will get a quick reply. Is a registration via the website final? For short-term postgraduate courses, direct registration via the webpage is final and binding. For diploma and credit courses such as bachelor’s, associates and microdegrees, pre-registration is not binding, but it assures you a place in the programme. When am I considered officially enrolled for diploma and credit courses? For associates degree: You are officially enrolled once you have completed your pre-registration online and signed it digitally. After processing and approval of your online registration by the registrar’s office, you will receive login details and an invoice for payment of the registration fee. For microdegrees: You are officially enrolled after your pre-registration has been processed by the student registrar and after you have signed your programme contract. This can be done manually or digitally via the digital student learning platform: https://leho.howest.be/ (shortcut at the bottom -> ibamaflex -> important information). Can I pay my tuition fees in installments? Payment of the registration fee must be made no later than 1 October or - if the course starts at another time - within 15 days of registration. For payments made by invoice, the latest payment date mentioned on the invoice applies. Only in exceptional cases will instalment payments be allowed and only if an instalment plan has been submitted and agreed to by Howest's financial officer. Please contact us at howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) for more information. Kan ik financiële steun aanvragen voor mijn studiekosten? Ben je ingeschreven voor een bachelor-na-bachelor, een postgraduaat, een micro degree en/of een navorming? Dan kom je niet in aanmerking voor financiële ondersteuning in je studiekosten.Heb je hier toch vragen rond? Neem contact op met de sociale dienst van Stuvo