Skip to main content

Waarom?

Een hart kan vele dingen, we kunnen spreken vanuit ons hart, we kunnen ernaar luisteren en we kunnen het volgen. Daarom is het van groot belang dat de juiste mensen instaan voor de zorg voor ons hart en die mensen leiden wij op.

Waarover?

Dankzij een combinatie van theorie en praktijk, ben je na deze opleiding vertrouwd met de specifieke kennis en vaardigheden bij cardiologische patiëntenzorg en heb je inzicht in de verschillende ziektebeelden en diagnostische onderzoeken en behandelingen. Je bent ook thuis in de farmacologische aspecten van cardiale medicatie en je kan cardiale urgenties herkennen en adequaat ingrijpen. Dankzij deze sterke basis aan kennis en vaardigheden kunnen onze studenten de hartverwarmende zorg bieden die de patiënt nodig heeft om snel te kunnen herstellen.

Voor wie?

Voor verpleegkundigen die aan de slag willen op de dienst cardiologie, intensieve zorgen of spoedgevallen zorg en die willen doorgroeien tot gespecialiseerde verpleegkundigen die inzetbaar zijn binnen de betrokken afdelingen. Kijk snel bij het luikje ‘praktisch of je in aanmerking komt voor deze opleiding.

Wat zal je leren?

Volgende lesonderwerpen komen aan bod tijdens de opleiding:

  • Cardiologie: anatomie en fysiologie
  • Cardiologische verpleegkunde: ECG, 10 stappenplan ECG, ritmestoornissen, oefeningen
  • Cardiologische farmacologie
  • Hartfalen, transthoracale en oesophagale echocardiografie
  • Hartrevalidatie
  • Arteriële hypertensie
  • Interventionele cardiologie
  • Cath lab Procedures
  • Pacemaker
  • Cardiochirurgie

Data en locatie

Het contactonderwijs wordt eenmaal per week georganiseerd. De lessen worden gegeven door specialisten binnen hun vakgebied.

De lesdagen vinden telkens plaats op vrijdag van 8u15 tot 17u15.

  • 28/02/2025 (start om 9u met onthaalmoment)
  • 07/03/2025
  • 14/03/2025
  • 21/03/2025
  • 28/03/2025
  • 04/04/2025

Het examen gaat door op vrijdag 16 mei 2025

Het inhaalexamen gaat door op vrijdag 23 mei 2025

Deze lessen gaan door op de Howest campus Brugge

Tijdsinvestering

De opleiding is erkend als postgraduaatsopleiding en komt overeen met 20 ECTS-punten. 1 studiepunt staat gelijk met 25 uren studietijd.

Evaluatiemethode

  • Deelnemers die de lessen bijgewoond hebben, ontvangen een attest van gevolgde navorming.
  • Deelnemers die het examens succesvol beëindigd hebben, ontvangen een getuigschrift.
  • Voor deze opleiding wordt het examen op 1 dag afgelegd. De verschillende onderdelen worden via multiple choice bevraagd met cesuur.

Resultaat

Het succesvol volgen van een postgraduaat leidt tot een getuigschrift indien je beschikt over een graduaats-, bachelor- of masterdiploma. Voldoe je niet aan deze voorwaarden dan krijg je een bewijs van deelname.

Toelatingsvoorwaarden

Het succesvol volgen van een postgraduaat leidt tot een getuigschrift indien je beschikt over een graduaats-, bachelor- of masterdiploma. Voldoe je niet aan deze voorwaarden dan krijg je een bewijs van deelname.

Extra info

Bij het beëindigen van de inschrijvingsprocedure betaal je het inschrijvingsgeld van dit postgraduaat. Vroegtijdig uitschrijven -voor de feitelijke start van het postgraduaat- resulteert in een gedeeltelijk terugbetaling van het studiegeld. 10% van het studiegeld wordt niet terugbetaald en aangerekend als een administratieve kost. Eenmaal de opleiding van start is gegaan wordt er geen terugbetaling meer gedaan, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of tweede semester worden aangeboden.

Vlaams opleidingsverlof & KMO-portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof met de volgende code ODB-0001897.

Deze opleiding komt in aanmerking voor steun via de kmo-portefeuille onder het thema beroepsspecifieke competenties (erkenningsnummer: DV.O241438). De steunaanvraag moet gebeuren binnen de veertien dagen na de start van de opleiding. Meer informatie vind je op www.kmo-portefeuille.be.

Kostprijs

Het inschrijvingsgeld bedraagt 840 euro. In deze prijs zijn volgende zaken inbegrepen: digitaal aangeleverde presentaties, koffie en broodjesmaaltijden.

Contactpersoon

marjolein.schoonjans [at] howest.be (Marjolein[dot]schoonjans[at]howest[dot]be)

Steun­maatregelen

Inschrijven

Je inschrijving verloopt online via de online registratie. Bij het beëindigen van de inschrijvingsprocedure betaal je het inschrijvingsgeld van dit postgraduaat. Vroegtijdig uitschrijven -voor de feitelijke start van het postgraduaat- resulteert in een gedeeltelijk terugbetaling van het studiegeld. 20% van het studiegeld wordt niet terugbetaald en aangerekend als een administratieve kost. Eenmaal de opleiding van start is gegaan wordt er geen terugbetaling meer gedaan, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of tweede semester worden aangeboden.

What documents should you have in hand?

  • A copy of your ID (front and back) will be requested during online registration.
  • You will also need to upload a copy of your higher education diploma.

Online registration

After registering

  • After completing your online registration, you will receive an e-mail with all the information needed to complete your enrolment.
  • After your file has been checked and processed by Howest, you will receive your contract and a request for payment of tuition fees and extra study costs, delivered electronically.
Info days
Read more

Meet Howest Academy

Troeven van de opleiding

Link met de bedrijfswereld

Tijdens een opleiding aan Howest Academy ga je aan de slag met cases en uitdagingen uit jouw werkveld. Het docententeam van Howest wordt bovendien aangevuld met toonaangevende gastsprekers en experten ter zake. Op die manier garanderen we je een praktische vertaling van de aangeboden leerinhoud.

Straffe docenten

Als je kiest voor een opleiding aan Howest Academy, dan kies je voor kwaliteit. Onze docenten zijn niet alleen inhoudelijke experten in hun domein, ze zijn ook didactisch sterk om de lesinhoud te vertalen naar haalbare leerervaringen. Op die manier kan jij je vooropgestelde doelstellingen halen in combinatie met je werk en je gezin.

Altijd up-to-date

Deze opleiding speelt niet alleen in op de actuele veranderingen, ze is ook een stapje voor door de link met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek dat aan Howest wordt gevoerd.

Officieel diploma van de hogeschool

Je ontvangt een officieel erkend diploma van de Hogeschool West-Vlaanderen, dat je helpt om een duurzame loopbaan uit te stippelen.

Overtuigd? Schrijf je in!

Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

Schrijf je in

Studenten in pauze met koffie op de campus

FAQ

Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op.

Marjolein Schoonjans

Marjolein Schoonjans

Coördinator postgraduaten Verpleegkunde

Completing the online registration implies that you are officially enrolled and commits you to paying the registration fee. After your file is processed, you will receive an email with an invoice for payment of the registration fee.

Most advanced programmes (such as micro degrees and post-graduate programmes) are not eligible for scholarships or reduced fees. That type of financial assistance is reserved for students within the standard programmes (bachelor's). However, there are other possibilities offered by the Flemish government such as Flemish educational allowance, KMO-portefeuille and study vouchers.

Yes, it is possible. Please send your account number and billing details to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be). The refund for the originally paid registration fee will only be made after registration of payment with the SME-wallet. You will therefore temporarily have a double payment pending.

If your training is partially or fully funded through financial assistance (SME, Flemish training leave, Flemish educational allowance, Flemish training vouchers), it is important to check the terms of the financial assistance programme concerning compulsory attendance. Students are responsible for having their attendance formally registered by the lecturers.

The coordinator of your course will indicate which platform will be used for short-term courses. For long-term programmes, your course material can be found on leho.howest.be. You can log in with the details you received from the registrar’s office after enrolment.

Send an e-mail to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) and you will get a quick reply.

For short-term postgraduate courses, direct registration via the webpage is final and binding. For diploma and credit courses such as bachelor’s, associates and microdegrees, pre-registration is not binding, but it assures you a place in the programme.

  • For associates degree:
    You are officially enrolled once you have completed your pre-registration online and signed it digitally. After processing and approval of your online registration by the registrar’s office, you will receive login details and an invoice for payment of the registration fee.
  • For microdegrees:
    You are officially enrolled after your pre-registration has been processed by the student registrar and after you have signed your programme contract. This can be done manually or digitally via the digital student learning platform: https://leho.howest.be/ (shortcut at the bottom -> ibamaflex -> important information).

Payment of the registration fee must be made no later than 1 October or - if the course starts at another time - within 15 days of registration. For payments made by invoice, the latest payment date mentioned on the invoice applies. Only in exceptional cases will instalment payments be allowed and only if an instalment plan has been submitted and agreed to by Howest's financial officer. Please contact us at howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) for more information.

Ben je ingeschreven voor een bachelor-na-bachelor, een postgraduaat, een micro degree en/of een navorming? Dan kom je niet in aanmerking voor financiële ondersteuning in je studiekosten.

Heb je hier toch vragen rond? Neem contact op met de sociale dienst van Stuvo