Onze troeven
Opleiding krijgt 4 excellents van externe audit

Het Nederlandse auditbureau AeQui gaf de BLT-opleiding aan Howest voor 6 van de 8 kwaliteitscriteria de hoogst mogelijke score met een excellent voor het opleidingsprogramma, de krachtige leeromgeving (studie- en evaluatiemateriaal), de studentenbegeleiding en het opleidingsteam! Ook het beoogd en gerealiseerd eindniveau kreeg een maximum score! De visie en het beleid en de samenwerking met het werkveld is goed!
Quadrimestrieel systeem

Dit is een moeilijke naam om weer te geven dat de academische kalender georganiseerd wordt in vier perioden: twee per semester.
Zo worden er niet meer dan drie modules terzelfdertijd gegeven: daardoor kan je als student meer de focus houden.
Er worden dus ook vier examenperiodes ingericht, gevolgd door een snelle feedback: zo weet je meteen waar je staat en kan er indien nodig bijgestuurd worden. Dit resulteert in een heel hoog doorstroomrendement.
Universal Design of Learning (UDL)

De opleiding kiest resoluut voor Universal Design of Learning (UDL). Dit betekent dat allerlei faciliterende aspecten gestructureerd opgenomen zijn in de werking, zoals onder andere een schreefloos lettertype voor alle communicatie (e-mail, syllabi, opdrachten, examenvragen, …), een mondelinge toelichting bij een schriftelijk examen en gevarieerde onderwijsvormen.
Cursusmateriaal

De syllabi zijn voor de start van elke module online beschikbaar.
In het begin van elk hoofdstuk worden de leerdoelen vermeld, toets-jezelf vragen (heb ik het hoofdstuk op een correcte manier en voldoende gestudeerd?) staan op het einde van elk hoofdstuk en voorbeeldexamenvragen zijn opgenomen.
Ondersteunende PowerPointpresentaties, werkcolleges, … helpen je om de leerstof beter te begrijpen.
Persoonlijke begeleiding
De studenten worden individueel opgevolgd door een mentor (dit is een lector uit het team) en kunnen monitoraat aanvragen over die delen van de leerstof die nog niet volledig begrepen zijn. Hiernaast is het ook mogelijk om specifieke begeleiding te krijgen of faciliteiten (bijvoorbeeld voor dyslexie) aan te vragen.
De practica worden steeds in een kleine groep (maximum 20 studenten) georganiseerd, zodat persoonlijke feedback en opvolging mogelijk is. Ook tijdens de werkcolleges worden de studenten in kleinere groepen opgedeeld om optimale leer- en werkomstandigheden te creëren.
AmiScientia

De opleiding heeft een eigen studentenvereniging met als bedoeling om de sociale cohesie tussen alle BLT-studenten te versterken. Jaarlijks staan er een quiz, sportieve activiteiten, een barbecue en nog veel meer op het programma.
Meer info op amiscientia.wordpress.com.
Â