Overslaan en naar de inhoud gaan

Bekijk hier de innovatieve sleep shelter 'tRUST', ontworpen door studenten van de Bachelor Industrieel Productontwerpen.

Studenten IPO ontwerpen innovatieve sleep shelter ‘tRUST’

Voor de modules Spatial en Start-up Design kregen derdejaars van de bachelor Industrieel Productontwerpen (IPO) de opdracht om een innovatief product te ontwikkelen dat inspeelt op actuele noden en trends.

Studenten Michiel Vlaemynck, Linde Vanhoorne, Davina Mille, Sooi Oosthuyse en Phyllis Laleeuw werkten aan een project voor Howest intern. Enkele foto’s van studiegenoten die een vluchtig dutje deden in de stoffenbakken van het naaiatelier inspireerden hen tot het ontwikkelen van de sleep shelter ‘tRUST’.

IPO1

Het belang van slaap

Het belang van power naps op het werk wordt al langer benadrukt door slaapexperts en preventieadviseurs, waarvan ook voldoende oproepen in pers en media te vinden zijn:

  • VRT NEWS: “waar blijft de ondernemende organisatie die investeert in slaapruimtes voor een powernap?”
  • De Morgen: “een powernap van maximaal 20 minuten is vaak geen slecht idee”
  • Nieuwsblad, “experts vragen om personeel te laten slapen op het werk: niets dan voordelen”

Uit studies blijkt dat een korte ‘sleep snack’ een positieve impact heeft op hoe medewerkers zich voelen en functioneren op het werk. Het geeft een boost aan het energieniveau, stimuleert het creatief denken, de alertheid en zorgt voor een opkikker. Deze enkele minuten van rust en ontspanningen hebben een duidelijk terugverdieneffect.

Ondanks deze voordelen merken we vanuit het project Sleepcoach dat de Vlaamse arbeidsmarkt hier nog niet volledig klaar voor is. Uit bevragingen van welzijnsprofessionals blijkt dat in organisaties die inzetten op slaapruimtes, dit vaak meer een marketingstunt is dan een gangbare praktijk in de dagelijkse werking.

'tRUST' in beeld

Het ontwerp van 'tRUST'

De opleiding IPO draagt niet voor niets het label ‘vooruitstrevend en uniek’, wat de studenten ook aanzette om op het belang van slaap in te spelen. Hun product ‘tRUST’ heeft een dubbele betekenis. Het verwijst naar het belang van rustmomenten op het werk en staat voor vertrouwen. Het gevoel van vertrouwen is essentieel. Goed slapen raakt aan het vermogen om jezelf kwetsbaar te durven opstellen en vraagt om een gevoel van veiligheid, geborgenheid en vertrouwen. Dat hebben ze ook weten te verwerken in de keuze voor het design.

De studenten kozen voor een ontwerp dat in elke werkomgeving past en flexibel in gebruik is. De driehoek-constructie trekt aandacht en staat symbool voor geborgenheid. Het is specifiek ontworpen om een optimale slaappositie te ondersteunen, is akoestisch geïsoleerd, gefabriceerd in geur-neutraliserende stoffen en de viltplaten kunnen individueel bewerkt worden met eigen organisatielogo.

‘tRUST’ werd met succes aan een externe jury van kleine creatieve ondernemingen gepresenteerd. Zij bleken duidelijk gewonnen voor het ontwerp, maar staan, zoals docent Leen Deprez aangaf, ook open voor creatieve concepten en ervaren door hun kleinschaligheid voldoende veiligheid op de werkvloer om innovaties zoals deze te omarmen.

Met ‘tRUST’ haken de studenten van IPO in op een thema dat stilaan zijn plaats inneemt in aandacht naar gezond werkgeverschap. Tegelijkertijd weerspiegelt hun concept perfect het HOWEST DNA: atypisch, met een hoek af.

‘tRUST’ vormt een mooi voorbeeld hoe de opleidingen mens & welzijn en product design elkaar kunnen versterken. Dat belooft voor de toekomst!