Overslaan en naar de inhoud gaan

Een aantal weken terug ontvingen we een mailtje van Luna en Amaryllis, twee alumni van onze bacheloropleiding Communicatie. In dat mailtje stond dat ze beiden laureaat waren voor de Kortom Scriptieprijs. Dat was even slikken. Niet één, maar twee? We moesten al serieus malchance hebben om deze niet te winnen (never say never).

Op woensdag 21 februari mochten de dames naar Brussel waar de uitreiking plaats zou vinden in Cinema Galeries. Wij volgden de trip vol spanning mee op de Instastories. Een paar uur later: ‘Luna wint!’

Hoera! We did it! Zo voelde het. Want een bachelorproef schrijven, da’s een heus proces voor elke student. En toegegeven, het voelde alsof wij – begeleidende docenten – ook een beetje wonnen.

Een bachelorproef voor het In Flanders Fields Museum

Luna schreef haar bachelorproef in opdracht van het In Flanders Fields Museum in Ieper.

Stephen Lodewyck, directeur van het museum: ‘Wij krijgen heel veel jongeren op bezoek, vorig jaar zo’n 60.000 ongeveer. Zij komen uit België maar evengoed uit het buitenland en bezoeken ons museum doorgaans in klasverband. We wilden onszelf graag uitdagen om jongeren evengoed individueel (met vrienden bvb) of in familieverband in ons museum te mogen verwelkomen. Dat is bovendien voor vele andere musea eveneens een heuse challenge.’

Luna ging hiermee aan de slag en focuste op hoe die jongeren te bereiken enerzijds, maar eveneens op hoe je hen kunt overtuigen om het In Flanders Fields Museum te bezoeken. Na een stevige literatuurstudie en onderzoek kwam ze met een contentstrategie, waarin ze een aantal historische verhalen uitwerkte op maat van de doelgroep. Nadien ging ze aan de slag met visuals en communicatiekanalen die jongeren aanspreken.

‘Het allerbelangrijkste wat we uit de bachelorproef van Luna hebben geleerd, is dat we de jongeren zelf meer in de communicatie naar voor moeten laten komen. Niet wij, maar zij die zeggen hoe fantastisch ons museum is, dat raakt en overtuigt hen des te meer. We focussen nu meer dan voorheen op peer-to-peer communication. Vooroordelen die heersen, laten we door de doelgroep zelf doorprikken’ aldus Stephen Lodewyck.

Stephen Lodewyck

Een award winnen, dat staat mooi op jouw cv

‘Ik had niet verwacht dat ik die Scriptieprijs in de wacht zou slepen. De andere kandidaten leken me ongelooflijk sterk. Amaryllis (klasgenote van Luna – nvdr) schreef haar bachelorproef voor W13 rond een heel moeilijk en geladen thema, namelijk de perceptie op thuis- en dakloosheid. Maar ik ben uiteraard erg trots. Dit staat mooi op mijn cv en het geeft aan dat hard werk loont.’

In de prijzenpot stak een boeket bloemen, wijn, een abonnement op deMorgen en uiteraard een award.

‘Mijn bachelorproef schrijven was bijzonder pittig en zwaar. Ik ben gedurende 3 à 4 maand bijna niet buiten geweest, behalve dan om naar mijn stage te gaan (eveneens bij het In Flanders Fields Museum). Dat alles was niet voor niets. Ik heb veel bijgeleerd op vlak van onderzoek en taal (want je moet heel veel lezen en schrijven - nvdr). Die award erbovenop maakt het helemaal af’ zo vertelt Luna ons trots.

Enkele sfeerbeelden

@Lenoir Photography