Overslaan en naar de inhoud gaan

Na een eerste bootcamp in oktober vorig jaar werden de voorbije week opnieuw tien studenten van de Howest-opleiding Devine (Digital Design and Development) uitgedaagd om na te denken hoe ze luxe kunnen herdefiniëren in het digitale tijdperk.

De opdrachtgever van dit Creative Camp was een Frans bedrijf met 400 jaar geschiedenis en met prestigieuze klanten als Chanel, Dior en Lancôme. “Pochet du Courval is echt wel een naam als een klok en werken voor dit luxemerk is een unieke kans voor onze studenten.”

Luxe in het digitale tijdperk

De centrale vraag van de bootcamp was: Hoe kunnen we luxe opnieuw definiëren in het digitale tijdperk? “Deze combinatie is in se tegenstrijdig”, kadert Kim Diependael van de opleiding Digital Design and Development (Devine). “Waar digitaal synoniem staat voor massale toegankelijkheid, is luxe namelijk inherent elitair.”

Voor de studenten was het Creative Camp in Hangar K een unieke kans om in opdracht van een echte klant te werken. Voor Pochet du Courval was het dan weer een mooie gelegenheid om zich te laten inspireren door de frisse ideeën van de studenten. De Franse groep bestaat namelijk al 400 jaar en op het digitale aspect werd historisch gezien minder ingezet. “De Devine-studenten doorbreken de traditionele grenzen van luxe en tonen aan dat de toekomst van luxe meer is dan alleen maar materieel. Het is ook een digitale ervaring die emoties oproept, herinneringen creëert en de zintuigen prikkelt.”

Devine studenten
Devine studenten

Bootcamp in Hangar K

Een week lang werkten tien studenten in duo rond de uitdaging om de traditionele perceptie van luxe te herdefiniëren in een tijd waarin digitale innovatie alomtegenwoordig is. In het inspirerende decor van Hangar K werden ze begeleid door Pierre Duthoit, talentcoach van Cycle Creative Club.

Kim Diependael: “Cycle CC scout jong talent dat ze daarna introduceren in hun netwerk. Toen hun klant Pochet du Courval net als vorig jaar aanklopte, dachten ze opnieuw aan de jong talenten van onze opleiding Digital Design and Development in Kortrijk om de toekomst van luxe mee vorm te geven.”

Mentorship van 1 jaar

Het Creative Camp creëert op vele vlakken meerwaarde voor de studenten. Kim Diependael: “Ze kunnen in eerste instantie out-of-the-box nadenken over een concept voor een high-end klant. Daarnaast leren ze in de slotpresentatie hun concept ook pitchen. En één van de vijf teams kan op basis van hun creatieve talent een jaar lang rekenen op het mentorschap van Cycle CC.”

Deze eer is dit jaar weggelegd voor Kato Vounckx en Yärn Somers. Hun project ‘Enchanté’ focust op de nachtclubbadkamer, een vaak over het hoofd geziene ruimte waar vrouwen samenkomen, verhalen delen en zichzelf transformeren. Door middel van geur, geluid en slim geplaatste projectoren dompelen beide studenten de gebruikers onder in een wereld van luxe en sensualiteit die de traditionele grenzen van parfumerie overstijgt.

Innovatieve app en slimme spiegel

Twee andere projecten waren ‘Essence du Souvenir’ en ‘Skinfinity’. Het eerste omvat een app waarmee gebruikers hun favoriete geuren kunnen scannen, waarna ze worden ondergedompeld in een wereld van herinneringen en emoties die aan die specifieke geur zijn gekoppeld.

‘Skinfinity’ biedt gebruikers een gepersonaliseerde huidverzorgingservaring op basis van geavanceerde technologie. Door middel van een slimme spiegel kunnen ze niet alleen realtimetutorials ontvangen voor het aanbrengen van huidverzorgingsproducten, maar krijgen ze ook inzicht in hun toekomstige huidconditie. Met behulp van aging-simulatietechnologie wordt het op deze manier dus mogelijk om te voorspellen hoe de huid er over tien of twintig jaar zal uitzien.

Devine studenten
Over Devine

Devine staat voor Digital Design and Development. Het is een driejarige bacheloropleiding aan Howest en KASK Conservatorium.

Op basis van de pijlers Experience Design, Visual Design en Creative Development stoomt deze opleiding een nieuwe generatie klaar tot creatieve, digitale makers van de toekomst.

Meer informatie

Over Cycle CC

Cycle Creative Club gaat op zoek naar jonge, creatieve talenten en biedt ze de kans om te werken op de innovatieve vraagstellingen van hun klanten.

Met creatieve bootcamps en mentorprogramma’s stellen ze de volgende generatie creatievelingen zo in staat om hun potentieel te ontplooien en innovatieve antwoorden te formuleren op concrete klantcases.

Meer informatie

Over Pochet du Courval

Pochet du Courval is een Frans familiebedrijf dat glazen parfum- en huidverzorgingsflessen maakt voor de meest prestigieuze parfum- en cosmeticamerken zoals Chanel, Lancôme, Guerlain, Viktor&Rolf, Cartier, Lolita Lempicka, Paco Rabanne en La Mer. In 2023 vierde de Pochet groep zijn 400ste verjaardag.

Met 14 industriële sites op 3 continenten en 1400 medewerkers is Pochet du Courval een vooraanstaande wereldwijde speler op het gebied van luxeverpakking in glas. Daarbij wordt de lange ambachtelijke traditie gecombineerd met frisse, innovatieve concepten in de wereld van parfumflesjes, make-up en huidverzorging.

Meer informatie