Feel the howest vibe

click play

Ontdek hier onze

interessante opleidingen

DESIGN & TECHNOLOGIE

BACHELOR NA BACHELOR

MENS & WELZIJN

SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING

Enthousiaste studenten

aan het woord

"Naast het ruime aanbod over gezondheid, leer je ook effectief samenwerken met het werkveld, coachen, gezond koken en o.a. workshops begeleiden."

Chiara Sartor

"Naast het ruime aanbod over gezondheid, leer je ook effectief samenwerken met het werkveld, coachen, gezond koken en o.a. workshops begeleiden."

Chiara Sartor

toegepaste gezondheidswetenschappen

TGW zou ik omschrijven als een opleiding met een toekomst.
Gezondheid is momenteel een hot topic ...

In onze bachelor focussen we op preventie, een holistische visie, een gezonde levensstijl en levenskwaliteit voor iedereen. Thema’s als stress, beweging, slapen, gezonde voeding zijn dagelijkse kost! Naast het ruime aanbod over gezondheid, leer je ook effectief samenwerken met het werkveld, coachen, gezond koken en o.a. workshops begeleiden.

Overtuiging nodig? Het docententeam is erg aanspreekbaar en steunt je door dik en dun.
Niet twijfelen, gewoon doen!

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

industrieel productontwerpen

Creativiteit is maar zoveel waard als je er zelf mee wil doen. Voor mij betekent dat dat ik moet ondernemen én dat ik zelf producten wil bedenken. Mijn ouders, grootouders, tantes en nonkels, in mijn familie is iedereen altijd al ondernemer geweest. Ik heb het dus met de paplepel meegekregen en wellicht dat ik er daarom ook geen angst voor heb. Wordt het niks, probeer ik het morgen opnieuw, in een andere markt. 

Met Innodux zijn mijn partner en ik heel low-profile begonnen. Het idee voor de Aesteem, een frameless lichtschakelaar met schuifmechanisme, was er al, maar terwijl het ontwikkeld werd, moest er ook wel geld in het laatje komen. Dus ben ik daarnaast begonnen met een freelance engineeringbureau waarvoor ik door bedrijven ingeschakeld word voor consultancy, second opinions, enzovoort. Als je IPO gestudeerd hebt, ben je een allrounder, je hebt zoveel mogelijkheden. 

Intussen is onze lichtschakelaar klaar, we hebben hem op Interieur 2014 gepresenteerd en hebben er een Henry Van de Velde-award mee gewonnen. Een leuke erkenning van de vernieuwing en afwerking van ons product. Wat er zo vernieuwend is aan de schakelaar? In de eerste plaats de vormgeving, daarmee onderscheidt hij zich van alle concurrenten. We mikken op een hoger marksegment, dat oog heeft voor details als een schakelaar. Verder zijn we ook ingegaan tegen de trend van touchscreens en van swipen en kozen voor een terugkeer naar het authentieke: een ouderwetse klik als je de schakelaar indrukt. Iets dat een gevoel van degelijkheid geeft.

We vragen 200 euro voor deze schakelaar, dan moet je ook een perfect product afleveren waarover je alle controle hebt. Daarom produceren we alles lokaal. Belgisch design wordt immers tot ver buiten onze landsgrenzen als een zeer hoogwaardig kwaliteitskenmerk gezien. Of 200 euro duur is voor zo’n product? Uiteindelijk zijn we in dit segment maar met z’n vijven op de Belgische markt, wij zijn nog geeneens de duurste. Als je weet dat er een markt bestaat voor schakelaars van 400 euro, stelt dat enigszins gerust.

Wist je dat ...

Pieter is 29 jaar en zaakvoerder van Innodux. Hij studeerde af in 2007 en oogstte in 2014 zijn eerste Henry van de Velde label met Aesteem.

"Een verhaal van internationalisering en ondernemerschap."

Arthur Limpens

"Een verhaal van internationalisering en ondernemerschap."

Arthur Limpens

industrieel productontwerpen

Vlak na mijn afstuderen besloot ik samen met een medestudent meteen een bedrijf op te richten. Als student waren we toch al gewend aan een leven zonder veel inkomen, we konden dan maar beter nog even doorzetten. Van in het begin hebben we het groots en internationaal aangepakt en onze ambities zijn niet min: we willen een nieuwe standaard introduceren. Dat wil zeggen dat over vijf, maximaal tien jaar, onze producten in huishoudens van Malawi tot New York zouden moeten liggen. Vandaar onze naam ook: Allocacoc geeft letterlijk een twist aan één van de bekendste merken ter wereld: Coca Cola, maar dan achterstevoren. Het is typisch voor wat wij doen: bestaande producten met een twist lanceren. Ons eerste product was de PowerCube, een modulaire stroomoplossing. Een innovatieve stekkerdoos eigenlijk. 

De enige manier om een nieuwe standaard te worden, is door meerwaarde te bieden tegenover wat er momenteel al op de markt is. Een doordacht ontwerp én niet duurder zijn dan huidige oplossingen zijn onze twee belangrijkste eisen. Daarom verkopen we liever een product honderd keer met slechts 1 euro winst, dan één product met honderd euro winst. 

Momenteel woon ik in Shanghai, waar we pas ons derde kantoor geopend hebben, dichtbij de assemblagelijn die we zelf opgericht hebben. We begonnen met zeven werknemers aan die lijn, nu geven we werk aan 150 lokale mensen. Verder hebben we nog kantoren in Nederland, in de VS en zijn we bezig er één te openen in Tokio. Als je internationaal handel wil drijven, is het belangrijk dat je je klanten in hun eigen tijdzone onmiddellijk kunt bedienen. 

De kern van ons bedrijf moet wel ontwerp blijven. Daarom geven we jonge ontwerpers de kans om hun product via ons op de markt te brengen. Dat is goed voor die ontwerpers en ook goed voor ons, want hoe het groter het gamma dat we kunnen aanbieden, hoe sterker we onze stempel op de markt kunnen drukken.

We zijn goed bezig, want er zijn nu al een tiental bedrijven die onze producten namaken (lacht). Dat is een grote eer, nagemaakt worden, en het heeft geen zin daar tegen te vechten. Als je een goed product hebt, hoef je er niet bang voor te zijn, integendeel: dit is enkel een bewijs dat je écht een nieuwe standaard introduceert.

Wist je dat ...

Arthur is 29 jaar en oprichter van Allocacoc, met een kantoor en fabriek in Shanghai. Hij studeerde af in 2007 en brengt nu het gamma PowerCube, een compacte 4-tot 5-stekkerdoos wereldwijd op de markt.

"Hét grote pluspunt bij Howest is de bereikbaarheid van je docenten. Ze zijn er echt voor jou."

Gretel Coorevits

"Hét grote pluspunt bij Howest is de bereikbaarheid van je docenten. Ze zijn er echt voor jou."

Gretel Coorevits

journalistiek

Ik beleefde een leuke tijd tijdens de opleiding Journalistiek van Howest. De relatief kleine klasjes zorgen ervoor dat je makkelijk je medestudenten leert kennen. Hét grote pluspunt bij Howest is de bereikbaarheid van je docenten. Ze zijn er echt voor jou. Toen ik in het tweede jaar wegens een medische ingreep meerdere weken afwezig was, gaf mijn docent me zelfs enkele bijlessen. Hoewel ik heel sociaal ben, leerde ik bij Howest over de drempel te stappen om mensen aan te spreken wanneer ik het wil. Bij deze opleiding leer je niet enkel in boeken, je stapt de wereld in en oefent in de praktijk. Tijdens je stage begint dan het echte werk. Na de opleiding ben je klaar voor het werkveld of je kunt verder studeren.

Wist je dat ...

Gretel is afgestudeerd in 2017.
KV Kortrijk-watcher voor Het Nieuwsblad en intussen nog bezig met een Master.

"Het geeft zoveel zelfvoldoening als je mensen kan overtuigen van de noodzaak om anders om te gaan met energie."

Maxim Verhellen

"Het geeft zoveel zelfvoldoening als je mensen kan overtuigen van de noodzaak om anders om te gaan met energie."

Maxim Verhellen

energiemanagement (Kortrijk)

Maxim heeft net het eerste jaar achter de rug. In het secundair heeft Maxim Elektriciteit-Elektronica gevolgd. De mix van vakken in Energiemanagement spraken Maxim direct aan omdat de focus niet alleen ligt op de elektrische kant. Het toffe aan de richting is dat de topics die je ziet in de les ook meteen worden toegepast op je eigen woning (in het eerste jaar).
Later zou Maxim graag energieadvies op maat geven aan bedrijven of bij mensen thuis. Het geeft zoveel zelfvoldoening als je mensen kan overtuigen van de noodzaak om anders om te gaan met energie. Het kan en moet anders.
In zijn vrije tijd kan Maxim zijn overtollige energie kwijt bij het jeugdbasket van Waregem waar hij speelt bij de tweede landelijke of soms ook wel eerste nationale ploeg.

"Als student Sport en bewegen word je er al van het eerste jaar meteen ‘ingesmeten’ en leer je om te preseteren buiten je comfortzone."

Magalie Mahieu

"Als student Sport en bewegen word je er al van het eerste jaar meteen ‘ingesmeten’ en leer je om te preseteren buiten je comfortzone."

Magalie Mahieu

sport en bewegen

Geen enkele werkdag is dezelfde bij Surfer’s Paradise; mijn job is dan ook zeer gevarieerd. Ik geef surfles aan verschillende doelgroepen, maak sportprogramma’s op maat en werk mee aan de promotie en adminsitratie van de organisatie. De skills ondernemer, trainer en coach, die ik tijdens mijn opleiding Sport en bewegen heb ontwikkeld, kan ik iedere dag toepassen. Als student Sport en bewegen word je er al van het eerste jaar meteen ‘ingesmeten’ en leer je om te preseteren buiten je comfortzone. Dankzij mijn opleiding en een succesvolle stage heb ik mijn droomjob te pakken!

"Sport en bewegen heeft me niet enkel gevormd, maar heeft me zeker ook geïnspireerd om mijn droom werkelijkheid te maken."

Harm Loontiens

"Sport en bewegen heeft me niet enkel gevormd, maar heeft me zeker ook geïnspireerd om mijn droom werkelijkheid te maken."

Harm Loontiens

sport en bewegen

In het derde jaar van mijn opleiding Sport en bewegen kregen we de opdracht een realistisch businessplan uit te werken. Het idee voor een personal-trainingscentrum Move Natural was geboren! Na mijn stage en het behalen van mijn diploma, besloot ik dan ook de stap te zetten om mijn businessplan te vertalen naar een eigen zaak! Met Move Natural wil ik mensen efficiënt en kwalitatief leren bewegen. Via assessments en observatie zoek ik naar ontbrekende puzzelstukken in het lichaam van mijn klanten. Daarnaast geef ik hen ook lifestyle- en voedingstips. Sport en bewegen heeft me niet enkel gevormd, maar heeft me zeker ook geïnspireerd om mijn droom werkelijkheid te maken.

"Niet enkel als professional groei je, maar ook op persoonlijk vlak leer je jezelf beter kennen."

Charlotte Groenez

"Niet enkel als professional groei je, maar ook op persoonlijk vlak leer je jezelf beter kennen."

Charlotte Groenez

toerisme en recreatiemanagement

Toerisme is al jarenlang één van mijn passies en ik kan alleen maar zeggen dat deze nog meer gegroeid is tijdens de opleiding Toerisme en recreatiemanagement. Je krijgt enorm veel mooie kansen zo kan je deelnemen aan unieke studiereizen. Vooral China from Within en HowestgoesTokyo zullen me bijblijven. Twee onvergetelijke reizen waarbij je ondergedompeld wordt in totaal verschillende culturen.

Gedurende de opleiding doe je al dankzij de stages ervaring op in de sector. Niet enkel als professional groei je, maar ook op persoonlijk vlak leer je jezelf beter kennen. Bovenal ontmoet je heel wat nieuwe mensen en maak je vrienden voor het leven.

De docenten staan je steeds bij en je kan altijd bij hen terecht. Eén voor één beschikken ze over vele jaren ervaring die ze graag met de studenten delen. Ben je net als mij gebeten door andere culturen en is toerisme je passie dan is deze opleiding zeker iets voor jou.