Inclusief Onderwijs: Iedereen mee?

Inclusief Onderwijs: Iedereen mee?

Wat komt aan bod?

Documentaire 'Inclusief'

Onderzoeksresultaten

Best practices

Studiedag

Op donderdag 20 februari 2020 organiseert Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen, in samenwerking met FOPEM een studiedag voor en door leerkrachten, zorgcoördinatoren, ondersteuners…. met als focus ‘inclusief onderwijs’. 

Elke dag streven leerkrachten, zorgcoördinatoren, ondersteuners, hulpverleners… ernaar om iedereen mee te krijgen in het onderwijs. Vaak stellen we ons de vragen:

  • ‘Moet écht iedereen mee?’
  • ‘Heeft een school voldoende draagkracht om alle uitdagingen rond diversiteit te dragen?’
  • ‘Barst de huidige organisatie van ons onderwijs uit de voegen?’
  • etc. 

Wil jij ook, samen met collega’s, een antwoord vinden op bovenstaande vragen? Schrijf je dan zeker in. Samen tekenen we de krijtlijnen voor kwaliteitsvol onderwijs, zodat elk kind groeit.

Inschrijven

Praktisch

  • Waar? Howest Brugge Campus Centrum - Sint-Jorisstraat 71 – 8000 Brugge 
  • Wanneer? Donderdag 20/02/2020
  • Organisatie? FOPEM en Howest (educatieve bachelor kleuter- en lager onderwijs en bachelor toegepaste psychologie)
  • Kostprijs? € 35,00 (broodjeslunch inbegrepen)
  • Contactgegevens? celine.sercu@howest.be 
  • Doelgroep? Leerkrachten kleuter- en lager onderwijs, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, onderwijsondersteuners, lerarenopleiders, consulenten…

Programma

Voormiddag

08u30 - 09u00

Registratie en onthaal

09u00 - 12u30

In de voormiddag krijgen de kinderen via de documentaire ‘Inclusief’ een stem in dit debat. De documentairemaker Ellen Vermeulen richtte in 2018 haar lens op het inclusief onderwijs in Vlaanderen. Samen bekijken we de documentaire (73’). Achteraf krijgen we een toelichting van Ellen waarbij ze verduidelijkt welke keuzes ze maakte om deze krachtige beelden te creëren.

Aansluitend verzorgt professor Elisabeth Deschauwer een interactieve nabespreking waar ze vooral focust op het waarderen en benutten van diversiteit. Ze beantwoordt de vraag: ‘Hoe kunnen we een inclusieve leeromgeving ontwerpen?’.

Namiddag

In de namiddag komen voornamelijk leerkrachten aan het woord. Vanuit een brede blik op diversiteit komt een aantal onderwerpen aan bod: hoogbegaafdheid, co- en teamteaching, religie en cultuur, gedragsproblemen…. De sprekers vertellen over een creatieve aanpak die zij implementeerden om diversiteit positief te benaderen. Je kan twee workshops van anderhalf uur kiezen. Na het volgen van de workshop krijg je een attest. 

13u15 - 14u45

SESSIE 1

  1. Antwoorden op agressie en grensoverschrijdend gedrag (VOLZET)
    Geert Taghon (Vives Kortrijk (eerder ook werkzaam in kinder- en jeugdpsychiatrie en forensische jeugdpsychiatrie)
  2. Ieder kind heeft recht op buitengewoon onderwijs?
    Jeroen Donckers (Psychotherapeut - Freinetschool De Sassepoort/Spoor 9)
  3. Prentenboeken inzetten als middel tot genuanceerde beeldvorming
    Somia Bakali (kleuterleerkracht) i.s.m. Studio Globo
  4. Potential, Power to teach all: handelingsgerichte tools in het omgaan met diversiteit
    Inge Vandeputte (Hogent, onderzoeker Potential)
  5. Diversiteit in de leraarskamer (getuigenis)
    Fayza Elhemdaoui (Buurtschool V-Tex Kortrijk) i.s.m. Howest.
  6. Onderzoek rond breed evalueren
    Vincent Vandevyvere (FOPEM)
15u00 - 16u30

SESSIE 2

  1. Co- en teamteaching in de praktijk: do’s and don’ts
    Frieke Vanden Bussche (zorgleerkracht GO! Basisschool Europaschool Bredene)
  2. Meer tijd voor identiteit?
    Samia Helsmoortel (leerkracht islam in het basis- en secundair onderwijs)
  3. Een sterk zorgbeleid voor alle kinderen: élk kind sterker maken en laten genieten van het leren
    Rebekka Buyse (directie – VBS De Klimtoren Jabbeke)
  4. Inspiratie voor het werken met beeldtaal en metaforen in de begeleiding van kinderen en jongeren met ASS
    Isabelle Niset (psychologisch consulent – ASS).
  5. De overgang naar de kleuterschool voor kinderen uit gezinnen in armoede 
    Brecht Peleman (UGent vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogie en Steunpunt Diversiteit en Leren).
  6. Werken met een kijkwijzer voor universele en aangepaste klaspraktijk (UDL)
    Annet Devroey (docent UCLL)
16u30 - 17u30

Netwerkmoment

Online inschrijven

Keuze sessie 1
Keuze sessie 2
Ik ben
Waar heb je over deze studiedag gehoord?