Kickoff

"One more thing..."

Volg onderstaande stappen om vlot van start te gaan met de ICT toepassingen binnen Howest.

Wachtwoord voor de eerste keer instellen

Howest communiceert om veiligheidsredenen nooit via e-mail wachtwoorden. Om die reden vragen we je om je wachtwoord zelf in te stellen via de ‘wachtwoord reset methode’.

Via deze toepassing kan je een wachtwoord instellen. Daarbij stuurt het systeem een verificatiecode naar het e-mailadres dat je opgegeven hebt bij je inschrijving aan Howest (dus: je Gmail-mailadres, je Telenet-mailadres…). Soms komt het bericht met de verificatiemethode in je spam-map terecht. Check dus daar ook even.

Onderstaande afbeeldingen zijn ter illustratie. Je kunt er niet op klikken. Gebruik de blauwe knop onder de afbeeldingen om jouw wachtwoord in te stellen.

  • Vul jouw Howest-login in. Als je die niet meer weet, kan je hem terugvinden in de mail die Howest na jouw inschrijving stuurde naar je persoonlijke e-mailadres. 
  • Vul de captcha-code in
  • Klik op Next
  • Kies een verificatiemethode en volg de instructies op het scherm

Kies een nieuw wachtwoord dat voldoet aan volgende minimumvereisten:

  • Minstens 14 tekens en maximum 256 tekens
  • Kies een voldoende moeilijk wachtwoord, dat voldoet aan 3 van de onderstaande criteria:
    • Kleine letters.
    • Hoofdletters.
    • Getallen (0-9)
    • Symbolen

Stel hier jouw wachtwoord in

WiFi

Kies het netwerk 'eduroam' en vul jouw Howest-login en -wachtwoord in.

De eerste keer dat je eduroam gebruikt, zal het systeem je vragen of je het certificaat van het draadloze netwerk vertrouwt. Accepteer het certificaat. Daarna zal je verbonden zijn met eduroam, het draadloze netwerk van Howest.

Als eduroam niet verschijnt in de lijst met beschikbare netwerken, heb je waarschijnlijk een oudere laptop of smartphone. Kies in dat geval voor het netwerk eduroam-2.4. De inlogprocedure is identiek, het netwerk is wel een beetje trager. Voor je laptop kan je dit oplossen door een wifi usb-dongle aan te schaffen. Let erop dat je wifi usb-dongle minimaal wifi 5 ondersteunt.
 

Technische info:

  • Netwerknaam/SSID: eduroam
  • Beveiligingstype: WPA2 Enterprise
  • Versleutelingstype: AES
  • Authenticatiemethode: PEAP
  • Authenticatieprotocol: MSCHAP / Sub authenticatie methode: EAP-MSCHAP V2

Howest Webmail

Open jouw voorkeurbrowser en surf naar https://portal.office.com

Via onderstaande links vind je een handleiding om vrijblijvend jouw Howest-mail in te stellen op:

Leho

1. Basisintroductie:

2. Stel jouw profielfoto in:

3. Wil je Leho in een andere taal gebruiken, volg dan onderstaand instructiefilmpje:

4. Voeg jouw Leho-kalender toe aan jouw Howest-outlookagenda en mis geen enkele deadline:

Gebruik de browser van jouw voorkeur en surf naar https://leho.howest.be

Er bestaat ook een app voor android- en iOS-toestellen. Via deze app krijg je alle meldingen van Leho ook rechtstreeks op jouw smartphone. 
Bij de installatie van de app moet je aanduiden aan welke school je studeert. Kies voor Howest en log in met jouw Howest-account en -wachtwoord. 
Het installeren van de app is uiteraard niet verplicht. 

Lesroosters

Stel jouw lesrooster hier in: https://lesroosters.howest.be

Let erop dat je het juiste academiejaar (2020-2021) kiest. 

Nadat jouw profiel ingesteld is, wordt je lesrooster elke nacht automatisch gesynchroniseerd met je Howest-outlookagenda.

Ken je jouw groep nog niet, vraag het dan zeker aan een van de lectoren tijdens de kick-off dagen.

Howest myNetPay

De Howest-campussen zijn zijn volledig cashless. Dat betekent dat je in de restaurants en aan de drankautomaten enkel kan betalen met een bankkaart of met je studentenkaart. Betalen aan kopiemachines kan enkel met je studentenkaart.

Om te betalen via je studentenkaart, moet je ze ‘opladen’ via https://howest.mynetpay.be. Dat kan online met alle courante debit- en creditkaarten.

iBamaflex

iBamaflex is het administratieve portaal voor Howest-studenten.

Op dat portaal vind je:

  • je studiecontract
  • de lijst van boeken en studiemateriaal
  • het attest voor je trein- of busabonnement naar de campus
  • het overschrijvingsformulier voor je studiegeld en extra studiekost

Nog vragen hierover? Neem dan gerust contact op met het studentensecretariaat.

Academic Software

Alle software voor jouw opleiding (en veel meer) kan je vinden via academicsoftware.eu

Als je problemen ondervindt met een licentie of tijdens een installatie, neem dan zeker contact op met de support van academic software.

Resto

In sommige campussen is het mogelijk om online een maaltijd te bestellen (voor 9u00) en te betalen. Zo vermijd je lange wachtrijen.

Surf hiervoor naar https://resto.howest.be log in met jouw Howest-account en -wachtwoord. Selecteer de juiste campus en bestellen maar.

Betalen gebeurt via het saldo op je studentenkaart. (zie eerder: Howest myNetPay).

Helpdesk Howest

Onze studentenplatformen Leho, lesroosters.howest.be zijn 24/7 voor jullie toegankelijk zowel mobiel als van op je computer. Heb je problemen met wifi, log-ins of laptop? De helpdesk van de ICT-dienst helpt je elke werkdag van 8:00 tot 17:00 graag uit de nood.

  • Bel naar de Howest ICT-helpdesk op 056/28 60 60 (elke werkdag van 8:00 tot 17:00)
  • Of mail naar helpdesk@howest.be
  • Of ga langs bij de fysieke helpdesk op je campus (openingsuren kunnen variëren, check dus best ter plekke)