Programma

We bouwen het programma systematisch en gradueel op volgens de principes van proactive nursing. (Bakker & Heycop, 2010; Bakker, 2013).

Het programma omvat diverse uitdagingen. Als communicatietool gebruiken we de SBARR-methodiek in combinatie met MEWS. Voor de patroonherkenning hanteren we een set van basisparameters gekoppeld aan diverse orgaansystemen.

  • A en B= het respiratoir systeem
  • C= het cardiovasculair systeem
  • D= het neurologisch systeem
  • E= het gastro-intestinaal systeem, het endocrien systeem en het afweer systeem
  • O= others

Donderdag 19 maart 2020

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png

9u00 - 10:00 / S. Vereecke: introductie
10u00 - 12u00 / Introductie verpleegkundig redeneren a.d.h.v. de zes stappen van klinisch redeneren
13u00 - 16u00 / SBARR en MEWS met praktijkgerichte casuïstiek a.d.h.v. basisparameters

Vrijdag 20 maart 2020

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png

9u00 - 12u00 / A en B: het respiratoir systeem Anatomie, fysiologie, verpleegkundige patroonherkenning en verpleegkundige behandeling
13u00 - 16u00 / A en B: praktijkgerichte respiratoire casuïstiek

Donderdag 2 april 2020

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png

9u00 - 12u00 / C: het cardiovasculair systeem Anatomie, fysiologie, verpleegkundige patroonherkenning en verpleegkundige behandeling
13u00 - 16u00 / C: praktijkgerichte cardiovasculaire casuïstiek

Vrijdag 3 april 2020

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png

9u00 - 12u00 / D: het neurologisch systeem Anatomie, fysiologie, verpleegkundige patroonherkenning en verpleegkundige behandeling
13u00 - 16u00 /  D: praktijkgerichte neurologische casuïstiek

Donderdag 23 april 2020

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png

9u00 - 12:00 / E: het gastro-intestinaal systeem, het endocrien systeem en het afweersysteem Anatomie, fysiologie, verpleegkundige patroonherkenning en verpleegkundige behandeling
13u00 - 16:00 / E: praktijkgerichte casuïstiek

Donderdag 7 mei 2020

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png

9u00 - 12u00 / Praktijkgerichte casuïstiek
13u00 - 16u00 / Praktijkgerichte casuïstiek

Na deze opleiding

howest illustraties_toekomst cropped.png
  • ben je vertrouwd met de specifieke kennis en vaardigheden rond communicatie via de SBARR-methodiek;
  • heb je inzicht MEWS en verpleegkundig redeneren via de ABCDE-methodiek;
  • ben je vertrouwd met de basisparameters eigen aan de diverse orgaansystemen;
  • heb je inzicht in de werking van diverse orgaansystemen;
  • kan je een patiënt op een gestructureerde en systematisch wijze benaderen en proactief reageren op veranderingen;
  • kan je basisparameters optimaal observeren, ordenen en oordelen a.d.h.v. de 6 stappen van klinisch redeneren.

De opleiding bestaat uit zes lesdagen waarin we de theorie koppelen aan diverse casussen. De casussen zijn authentiek en worden tijdens de lessen samen opgelost op een systematisch wijze. De opleiding is erkend als postgraduaatsopleiding en komt overeen met 20 ECTS-punten.

Opleiding / Dienst