Programma

"De opleiding bestaat uit 4 ruime opleidingsmodules + een geïntegreerde case of stage als eindwerk."

Digitale sportsector

  1. Trends in een digitale sportsector 
  2. Socio-economische evolutie in sportsector

De eerste opleidingsmodule schetst de sportsector en toont aan waarom het belangrijk is om steeds meer in te zetten op sportmedia en marketing.

We leren jullie toekomstgericht te denken en je organisatie aan te passen aan veranderende omstandigheden. Tevens bekijken we enkele maatschappelijke trends en hun impact op sport. We bereiden je voor om klaar te zijn voor de uitdagingen van de toekomst.

Komt aan bod in deze opleidingsmodule:

  • Inleiding in Sport – Marketing – Communicatie
  • Evolutie van de sportsector
  • Maatschappelijke trends & impact op de sport
  • Digitalisering & technologie in de sportsector

Sport en Media: contentcreatie

  1. Websitebeheer 
  2. Social media
  3. Mobile video en podcasting
  4. Storytelling
  5. Photoshop/infographics

De opgedane kennis gaan jullie concreet vertalen naar de praktijk aan de hand van enkele bruikbare tools voor marketing, communicatie - en databeheer.

Hiervoor krijgen jullie een aanbod van praktijkworkshops die bruikbaar zijn in de sportsector.

Sportmarketing

  1. Strategisch marketinginzicht
    • Funnel
    • Content strategie
  2. Data & Analytics toegepast op de sportsector

Deze opleidingsmodule begint met het uitwerken van een strategie voor het gebruik van data en marketing/communicatie. We verdiepen ons in de basisprincipes en modellen van marketing die we toepassen op de sportsector. We leren je hoe je potentiële leden of klanten zo goed mogelijk naar je bedrijf of organisatie kan begeleiden en zorgen ervoor dat je weet op welke manier je de data van je geïnteresseerden kan bijhouden. Die data kan je bovendien gebruiken om je strategie beter toe te passen om je fans en leden beter te begrijpen en met hen te communiceren. In deze opleidingsmodule worden ook best practices toegelicht door experten uit de sportsector. 

Komt aan bod in deze opleidingsmodule:

  • Basis van een digitale strategie
  • Data, marketing en communicatiestrategie
  • Bruikbare modellen en principes uit de marketingwereld

Werkveld

  1. Stages
  2. Case
  3. Bedrijfsbezoek

Als eindwerk van dit postgraduaat doorloop je een stage of werk je rond een geïntegreerde case.

Als organisatie/professional werk je een case uit voor je eigen organisatie. Hierbij wordt ter ondersteuning een intensieve begeleiding aangeboden vanuit de expertise van de docenten in het postgraduaat. 

Koppeling met het inzetten van een stagiair is mogelijk. Op het eind van het opleidingstraject presenteer je de case of stage voor een jury.

Als pas afgestudeerde loop je stage bij een van de organisaties uit het netwerk van het postgraduaat. Inhoud, planning en timing van de stage is concreet te bespreken met de organisatie en program managers.

 

Program managers en docenten

Program Manager van dit postgraduaat:

  • Arno Van Haverbeke

Lijst van gastdocenten en experten:

  • Charlotte Van Tuyckom - Lector Sport & Bewegen - Howest
  • Griet Cappelle - Innovation Designer - Tomorrowlab
  • Tomas Vandenspiegel - CEO Flanders Classics
  • Wim Lagae - Professor Sportmarketing KU Leuven
  • Bas Schnater - Fan Engagement Consultant (Nl)
  • Peter Sprenger - CEO - Sportscloud/Techonomy (Nl)
  • Bram Vandenbroeck - Partner Poolster Talent Management
  • Julie Vandenhouweele - Digital Sportmarketing Consultant - mysueno
  • Wim Matheus - Wave Agency - Decathlon
  • Pieter Marechal - Docent Sportmedia - Fontys Economische Hogeschool Tilburg
  • Sofie Verhalle - Digital & Social Media Strategist
  • Johan Vandecasteele - Partner Lead Street
  • Maarten Dedobbeleer - Head of content en digital - Club Brugge
  • Matteo Balliauw - Data strategist en analist - KBVB
  • Siebe Derdelinckx - Digital marketing manager - Flanders Classics
  • Leander Monbaliu - Chief Business Officer - Pro League
  • Stijn Gysel - Digital sportmarketing consultant