"An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field." (Niels Bohr)

Waarover?

De opleiding focust op de interne coördinatie binnen het bedrijf. Hoe kunnen modellen verbeterd worden door Model Checking? Welke documenten liggen aan de basis van een goeie interne BIM-implementatie (BIM-visie, BIM-protocol, …) en hoe kan een Building Information Model maximaal renderen via simulatie op basis van BIM-data.

De rol van een interne BIM-coördinator is het stroomlijnen van alle BIM-strategieën binnen het bedrijf, het voorzien van de nodige tools en het opstellen van workflows op basis van nationale standaarden.

Voor wie?

Modelleurs, architecten en ingenieurs met ervaring in BIM(paketten & processen). Aantoonbare kennis en ervaring met minstens één BIM-pakket is een voorwaarde tot deelname aan deze opleiding. Ervaring in bouwprocessen en/of uitvoering zijn een absolute meerwaarde, maar geen vereiste.

 

AIHP

Waarom?

De uitdagingen van de BIM-manager zijn divers en complex: multitasken, samenwerken, communiceren, bemiddelen, rationaliseren, sturen en leiden… in combinatie met inzicht in technologische mogelijkheden en databeheer. In deze opleiding worden de meest voorkomende tools/methodes toegelicht, leer je ermee werken en vergelijken. 

Hoe?

Gerenommeerde specialisten uit het werkveld brengen hun expertise en knowhow op een boeiende en toegepaste manier over door middel van hoorcolleges, workshops, casestudies, ateliersessies en getuigenissen.

De gastprofessoren en -sprekers zijn allen werkzaam in diverse disciplines in de bouwsector (bouwbedrijven, softwarebedrijven, landmeters, architecten…). Op deze manier worden theorie, visie en praktijkgerichtheid gecombineerd.

Building information management
Wat zal je leren?

  • Een BIM-manager is een teamleider die alle actoren in een bouwproces kan sturen naar een efficiënte en effectieve BIM-implementatie, gebruik makend van de noodzakelijke tools en gebruiksregels in een dynamische omgeving.
     
  • De BIM-manager is het aanspreekpunt en eindverantwoordelijke voor alle stakeholders op het gebied van informatiebeheer in de bouw. Hij of zij is daardoor de persoon die gebruiksregels en protocols definieert, instaat voor de kwaliteitscontrole en de einddoelstellingen bewaakt.
     
  • De uitdagingen van de BIM-manager zijn divers en complex: multitasking, samenwerken, communiceren, bemiddelen, rationaliseren, sturen en leiden, gecombineerd met technologische vaardigheid en inzicht in nieuwe ontwikkelingen.

Opleidingsprogramma 

Data 

  • schedules & expressions
  • data extraction
  • ifc
  • rule set model checking
  • information take-off

Simulations 

  • energy & LCA evaluation
  • daylight & environmental simulations
  • impact simulation

Visualisations 

  • 4D planning
  • VR/AR

Project Management

  • BCF-management
  • issue management
  • document management
  • BIMtools on site

Bimformatics 

  • IFC & linked data
  • BIM data collaboration

Protocol 

  • LOD
  • protocol
  • BIP (BIM Implementation Plan)
  • BEP (BIM Excecution Plan)

    Data en locatie

    Deze opleiding zal doorgaan vanaf januari 2024 tot juni.

    Deze opleiding gaat door op de campus Brugge Station.

    Tijdsinvestering

    Deze opleiding is 1 semester en omvat 20 studiepunten. 1 studiepunt staat gelijk met 25 uren studietijd.

    Evaluatiemethode

    Aanwezigheid in alle lessen, tussentijdse opdrachten (op de projectdagen - 1 per module) en een eindproject met jury.

    Resultaat

    Het succesvol volgen van een postgraduaat leidt tot een getuigschrift indien je beschikt over een graduaats-, bachelor- of masterdiploma. Voldoe je niet aan deze voorwaarden dan krijg je een bewijs van deelname. 

    Toelatingsvoorwaarden

    Aantoonbare kennis en ervaring met minstens één BIMpakket en een bachelor- of masterdiploma (bij voorkeur bouwgerelateerd), zijn voorwaarden tot deelname aan deze opleiding. Ervaring in bouwprocessen en/of uitvoering zijn een absolute meerwaarde maar geen vereiste.

    Vlaams opleidingsverlof & KMO-portefeuille

    Deze opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof met de volgende code ODB-1000914.

    Deze opleiding komt in aanmerking voor steun via de kmo-portefeuille onder het thema beroepsspecifieke competenties (erkenningsnummer: DV.O241438). De steunaanvraag moet gebeuren binnen de veertien dagen na de start van de opleiding. Meer informatie vind je op www.kmo-portefeuille.be.

    Kostprijs

    De kostprijs van deze opleiding in 2022 bedraagt €1880 voor de volledige opleiding.

    Het is mogelijk om voor één of meerdere modules in te schrijven.

    • Model Checking (project) €500
    • 4D Planning (project) €375
    • Projectmanagement (project) €750
    • Protocol (project) €875

    Contactpersoon

    Ruben Van de Walle - ruben.van.de.walle [at] howest.be

    Steun­maatregelen

    Vlaams opleidingsverlof
    Vlaams opleidingsverlof

    Wil je als werknemer je opleiding combineren met je job? Dan heb je misschien recht op Vlaams Opleidingsverlof. Ontdek hieronder alle informatie en de voorwaarden.

    Lees meer

    KMO-portefeuille
    KMO-portefeuille

    De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor ondernemers financiële steun krijgen voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Howest is een erkende opleidingsverstrekker, waardoor het zou kunnen dat jouw opleiding in aanmerking komt voor deze maatregel.

    Lees meer

    Opleidingscheques
    Opleidingscheques

    Wil je een opleiding volgen om jouw positie op de arbeidsmarkt te versterken? Misschien hebt je recht op een opleidingscheque, waarmee je een deel van die opleiding kan betalen. Zelf betaal je maar de helft van de opleidingscheque, de Vlaamse overheid betaalt de andere helft.

    Lees meer

    Inschrijven

    Je inschrijving afronden voor het academiejaar 2023-2024 kan vanaf 1 juli 2023 op de infodagen op de campusonline en elke werkdag op afspraak in het studentensecretariaat van de Howest-campus waar jouw opleiding doorgaat.

    Je inschrijving verloopt online via de online registratie. Bij het beëindigen van de inschrijvingsprocedure betaal je het inschrijvingsgeld van dit postgraduaat. Vroegtijdig uitschrijven -voor de feitelijke start van het postgraduaat- resulteert in een gedeeltelijk terugbetaling van het studiegeld. 10% van het studiegeld wordt niet terugbetaald en aangerekend als een administratieve kost. Eenmaal de opleiding van start is gegaan wordt er geen terugbetaling meer gedaan, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of tweede semester worden aangeboden.

    Welke documenten hou je klaar?

    • Tijdens de online registratie wordt een kopie van je ID gevraagd (voor en achterkant).
    • Je zal ook een kopie van je diploma hoger onderwijs moeten uploaden.

    Online inschrijven

    Na je registratie

    • Na het voltooien van de online registratie ontvang je een mail met alle informatie nodig om je inschrijving te vervolledigen.
    • Je dossier wordt eerst verwerkt en gecontroleerd door Howest. Pas daarna worden je contract en de vraag tot betaling van het studiegeld en extra studiekost elektronisch bezorgd. 

    Ontmoet
    Howest Academy

    Ontmoet Howest Academy

    Blijf op de hoogte

    Troeven van de opleiding

    Link met de bedrijfswereld

    Tijdens een opleiding aan Howest Academy ga je aan de slag met cases en uitdagingen uit jouw werkveld. Het docententeam van Howest wordt bovendien aangevuld met toonaangevende gastsprekers en experten ter zake. Op die manier garanderen we je een praktische vertaling van de aangeboden leerinhoud. 

    Straffe docenten

    Als je kiest voor een opleiding aan Howest Academy, dan kies je voor kwaliteit. Onze docenten zijn niet alleen inhoudelijke experten in hun domein, ze zijn ook didactisch sterk om de lesinhoud te vertalen naar haalbare leerervaringen. Op die manier kan jij je vooropgestelde doelstellingen halen in combinatie met je werk en je gezin.

    Altijd up-to-date

    Deze opleiding speelt niet alleen in op de actuele veranderingen, ze is ook een stapje voor door de link met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek dat aan Howest wordt gevoerd.

    Officieel diploma van de hogeschool

    Je ontvangt een officieel erkend diploma van de Hogeschool West-Vlaanderen,  dat je helpt om een duurzame loopbaan uit te stippelen. 

    Overtuigd? Schrijf je in!

    Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

    Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

    Schrijf je in

    Studenten in pauze met koffie op de campus

    FAQ

    Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op. 

    Griet Lust
    Griet Lust

    Coördinator Howest Academy

    Contacteer

    Het doorlopen van de volledige online registratie impliceert dat je definitief bent ingeschreven en je engageert tot het betalen van het inschrijvingsgeld. Na de behandeling van jouw dossier ontvang je per mail een factuur voor betaling van het inschrijvingsgeld.

    De meeste vervolgopleidingen (zoals postgraduaten, micro degrees en navormingen) komen niet in aanmerking voor het studiebeurstarief. Beurstarieven zijn voorbehouden voor studenten met een diploma-contract in het reguliere opleidingsaanbod (graduaten en bachelors). Check wel de andere mogelijkheden van de Vlaamse overheid zoals Vlaams Opleidingsverlof, KMO-portefeuille en opleidingscheques. 

    Ja, dat is mogelijk. Stuur jouw rekeningnummer en de facturatiegegevens door naar howestacademy [at] howest.be. De terugbetaling van het oorspronkelijk betaald inschrijvingsgeld zal pas gebeuren na registratie van ontvangst van de betaling met de KMO portefeuille. Je zal dus tijdelijk een dubbele betaling lopende hebben.

    Indien je opleiding gedeeltelijk of volledig wordt vergoed met een financiële tegemoetkoming (KMO, Vlaams opleidingsverlof, Vlaams zorgkrediet, Vlaamse opleidingscheques) dan is het belangrijk de modaliteiten van het financieel stelsel te screenen op verplichte aanwezigheid. Als student ben je zelf verantwoordelijk om je aanwezigheid formeel te laten registreren door de lectoren.

    De coördinator van jouw opleiding zal aangeven via welk systeem er zal gewerkt worden in kortlopende opleidingen. Voor langlopende opleidingen staat je lesmateriaal op leho.howest.be. Inloggen kan met de gegevens die je ontvangen hebt na de verwerking van jouw inschrijving door het studentensecretariaat.

    Stuur een mailtje naar howestacademy [at] howest.be en je ontvangt snel een antwoord.

    Voor kortlopende navormingen is een rechtstreekse inschrijving via de webpagina bindend en definitief. Voor diplomacontracten en creditcontracten zoals bachelors, microdegrees en postgraduaten is de voorregistratie niet bindend, maar het verzekert jou wel van een plaatsje in de opleiding.

    Je bent definitief ingeschreven nadat je voorregistratie door onze studentenadministratie verwerkt werkt en nadat je je opleidingscontract hebt ondertekend. Dat kan manueel of digitaal via het digitaal leerplatform dat ter beschikking wordt gesteld van de studenten https://leho.howest.be (shortcut onderaan -> ibamaflex -> belangrijke informatie).

    De betaling van het inschrijvingsgeld dient te gebeuren uiterlijk op 1 oktober of - wanneer de opleiding op een ander moment start - binnen de 15 dagen na inschrijving. Bij betaling met factuur is de uiterlijke betaaldatum die vermeld staat op de factuur van toepassing. In ZEER uitzonderlijke gevallen kan een spreiding van betaling toegestaan worden mits voorleggen van een afbetalingsplan en mits akkoord van Howest financieel verantwoordelijke, neem hiervoor contact op via howestacademy [at] howest.be