De opleiding

Doelgroep

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png

Hét doelpubliek van deze negendaagse vorming zijn professionelen die werken met ouders en kinderen (pediaters, medewerkers van een CAW, JAC, dagcentra, bijzondere jeugdzorg, leerkrachten, kindbegeleiders, psychologen, bemiddelaars…).

De vorming is geen therapie-opleiding, maar wel een oefening in het verwerven van een unieke kijk op de band tussen ouders en kinderen die makkelijk vertaald wordt naar de dagelijkse praktijk van zowel therapeuten als iedereen die met ouders en kinderen werkt. 

De keuze van een heterogene groep is bewust: de verschillende professionele invalshoeken betekenen een meerwaarde.

Programma

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png

De derde editie van deze éénjarige opleiding behelst opnieuw negen dagen waarin afwisselend wordt gefocust op theorie en praktijk. Elke dag wordt de theorie doorgewerkt door ze actief te toetsen aan de praktijk.

Op het programma staan onder meer: de psychoanalytische visie van Françoise Dolto op de allerjongsten, haar focus op taal, haar theorie over het onbewust lichaamsbeeld en die over de psychische ontwikkeling van het jonge kind, telkens in relatie tot de ouders. 

Verder komen ook concrete realisaties gebaseerd op haar filosofie – waaronder ontmoetingsplaatsen, scholen en Villa Ou-ki – uitgebreid aan bod. 

Daarnaast is er ruimte voor de visie en methodieken van andere auteurs (spelvormen, sprookjes…).

Voor de uitwerking van het programma doen we beroep op een pool van interessante lesgevers. 

Van de deelnemers wordt verwacht dat zij het aangeboden lesmateriaal (digitale artikels en boeken) vóór de volgende bijeenkomst lezen en op het einde van het jaar een beknopt werkstuk afleveren dat gebaseerd is op de eigen praktijk en/of de nieuw verworven theorie.

20 oktober 2020

Alles is taal: Francoise Dolto.
Een kwestie van hechten en loslaten. 

Wat is taal? Wat is ‘waarachtig’ spreken? Hoe kunnen we daar mee omgaan in ons werkveld? F. Dolto wijst ons op het gebrek aan communicatie met baby’s, met ouders en kinderen. Hoe luisteren we naar kinderen, hoe spreken we met kinderen in de verschillende levensfasen in de verschillende processen van hechten en weer loslaten? Hoe betrekken we de ouders hierin? Waar is de meerwaarde hiervan? We zien verschillende voorbeelden. 

Trees Traversier
17 november 2020

Baby’s: ontwikkeling en observatie.

In deze opleidingsdag zullen we de psychodynamische kijk op de ontwikkeling van de baby toetsen aan de  observaties volgens de methode van Esther Bick.

Claudine Crommar
15 december 2020

Tussen schoot en school, een ruimte voor spel en ontmoeting.

Rudy Vandenborre gaat in op het ontstaan, opzetten, inrichten en onderhouden van een spel- en ontmoetingsruimte voor ouders en kinderen tot vier jaar. Met als leidraad het boek 'van aanraakbaarheid rijk'. Met als achtergrond een psychoanalytische ethiek. Met vele voorbeelden uit een mooie en boeiende praktijk van wat baby's en peuters ons zeggen.

Op locatie in de Speel-o-droom, Leuven (onder voorbehoud)

Rudy Vandenborre
19 januari 2021

Separatie voor de spiegel

Ouders en kinderen zijn elkaars reflectie, geen letterlijke spiegeling, maar wel een voortdurende echo. Deze voortdurende verbale en non-verbale communicatie is onmisbaar voor elke vorm van separatie. Dit proces herhaalt zich ook voortdurend in elke therapeutische context. We onderzoeken op basis van casussen van kinderen met gedragsproblemen en/of ASS die school lopen in De Sassepoort/Spoor9 hoe we hiermee rekening houden in ons werk.

Jeroen Donckers
23 februari 2021

Het lichaamsbeeld

Ons lichaam groeit, onze psyche ontwikkelt. Het al dan niet parellel verlopen van deze beide processen biedt ons een waaier van informatie. Wat wil een kind zeggen met zijn gedrag, met zijn lichaam? Het gedrag is niet de maatstaf voor de communicatie, wel de onderliggende betekenis. Wat is onze rol als ouder daarin? Hoe beluisteren we hier als professioneel ouder en kind? 

Trees Traversier

Een Doltoiaanse kijk op de adolescent: het jaar van de kreeft 

In het Westen krijgt de adolescentie een apart statuut. Dolto hanteert de beeldspraak van een kreeft die van schild verandert om het unieke aan deze periode in een mensenleven te schetsen. In haar boek Paroles pour adolescents richt ze zich rechtstreeks tot pubers. Een lezing ervan onthult Dolto’s verrassende kijk op de adolescent en biedt mogelijkheden voor het (samen)werken met jongen mensen aan de vooravond van de volwassenheid.

Tom Verhaeghe
16 maart 2021

Vechtscheiden, echtscheiden of echt scheiden?

In Quand les parents se séparent analyseert Dolto wat de effecten van een echtscheiding kunnen zijn op de psychische ontwikkeling van het kind (van baby tot adolescent). Soms provocerend, soms erg mild verschaft ze inzichten die ook vandaag nog – misschien meer dan ooit? – van belang zijn in het werken met en begeleiden van kinderen die met een echtscheiding te maken krijgen.

Tom Verhaeghe

De stok tussen de kaken van de krokodil

Werken met kinderen en ouders in de jeugdrechtbank. Een casus illustreert het belang van de wet en de castratie in de opvoeding van een kind en de functie van een jeugdrechter als het fout loopt.

Annick Lambrecht 
20 april 2021

D.W. Winnicott. Spel en realiteit.

We zullen het hebben over de verschillende vormen van spel in de interactie tussen kind en volwassene. Zo is de squiggel, het vrij interactief spel op papier, een interessant communicatiemiddel, naast andere spelvormen en tekeningen. Het transitioneel object, de transitionele ruimte ziet Winnicott als een instrument in het relationeel spel van hechten en loslaten, als een brug tussen binnen en buiten.

Trees Traversier

Bettelheims sprookjes

Bruno Bettelheim theoretiseert én werkt praktisch uit hoe sprookjes kunnen worden aangewend in de opvoeding van kinderen. Zijn theorie wordt kritisch tegen het licht gehouden, zijn voorbeelden inspireren.

Tom Verhaeghe
18 mei 2021

Casussen uit het (eigen) werkveld

Trees en Tom bespreken deze dag verschillende casussen uit de eigen praktijk van de cursisten en/of uit andere praktijken. 

Trees Traversier / Tom Verhaeghe
15 juni 2021

Bespreking van de werkstukken van de cursisten

Tijdens de laatste opleidingsdag worden de werkstukken van de cursisten besproken.

Trees Traversier / Tom Verhaeghe

Lesgevers

Trees Traversier

Trees Traversier is stichtend lid van OU-KI vzw, auteur van onder andere Dolto, Kinderen aan het Woord, en heeft ervaring in de kinder- en jeugdpsychiatrie en in het werk in centra voor geestelijke gezondheidszorg. Ze is supervisor voor o.a. Villa Ou-ki en heeft een privépraktijk in Brugge.

Tom Verhaeghe

Tom Verhaeghe is stichtend lid van OU-KI vzw, heeft een gedegen ervaring opgebouwd in de kinder- en jeugdpsychiatrie, werkt voor Villa Ou-ki en heeft een privépraktijk in Oudenaarde.

Jeroen Donckers

Jeroen Donckers werkt als psychotherapeut in De Sassepoort/Spoor 9, een school voor buitengewoon lager onderwijs type 3 en 9 in Gent. Hij voert een privé-praktijk in Gentbrugge.

Claudine Crommar

Claudine Crommar is oprichter van het Centrum Lebovici Gent, geeft les in babyobservatie volgens Esther Bick, is auteur van onder meer het Boek voor Vaders en heeft een privépraktijk in Gent.

Rudi Vandenborre

Rudi Vandenborre is werkzaam als psychotherapeut op de adolescentenafdeling van Kortenberg, medewerker ontmoetingsplaatsen De Speelbrug (Antwerpen) en SpeelOdroom (Leuven), maar ook dichter en auteur van o.a. Van aanraakbaarheid rijk. Hij heeft een privépraktijk in Groot-Bijgaarden.

Annick Lambrecht

Annick Lambrecht werkte onder andere in de bijzondere jeugdzorg en heeft een jarenlange ervaring als consulente bij de jeugdrechtbank. Ze heeft een privépraktijk in Brugge.

Praktisch

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png
  • Deze opleiding wordt opnieuw georganiseerd in 2020-2021. Via onderstaand formulier kan je je aanmelden.  
  • Minimum 10 - maximum 20 deelnemers. Bij afloop ontvangt u een attest. (Minstens 7 van de 9 lessen dienen gevolgd te worden.)
  • Lessen vinden plaats elke derde dinsdag van de maand, overdag van 9.30 uur tot 16.15 uur in Campus Brugge Station - RSS5.
  • De kostprijs is €850 (broodjeslunch inbegrepen). Vroegboekprijs (inschrijven en betalen vóór 1 mei 2020): 790€ (Annulatievergoeding: tussen 15 augustus en aanvang opleiding 25% van het inschrijvingsgeld, na aanvang 50%)
  • Howest is erkend als dienstverlener onder de pijler “opleiding” om via de KMO-portefeuille navorming te laten betalen.

Heb je vragen of interesse?

Mail dan naar chris.mestdagh@howest.be (Telefoonnummer: 0488 90 90 31)

Inschrijven

Gelieve onderstaande velden in te vullen.

Uw inschrijving is geldig na ontvangst van een bevestigingsmail en de betaling van het inschrijvingsgeld.

Opleiding / Dienst