Onze troeven

Je kiest voor Journalistiek Howest omdat ...

Journalistiek_001.jpg
  • Je met 1 lector op 10 studenten intensief en in kleine groepen begeleiding krijgt.
  • Je een uniek keuzetraject Sportjournalistiek kunt volgen.
  • Er geen wachtlijsten zijn om voor je schoolwerk of projecten aan de slag te gaan in onze radio-opnamestudio, onze Newsroom, ons montagelokaal, medialab of beeldlab.
  • Je in het vijfde semester deelneemt aan een uniek Balkanproject en een studiereis maakt naar Servië en Bosnië-Herzegovina.
  • Je gestimuleerd wordt om deel te nemen aan prestigieuze journalistieke wedstrijden en misschien net als eerdere studenten finalist of laureaat wordt.
  • Je zowel in klasverband of als vrijwilliger mee kunt werken met Quindo, de meest actieve jongerenradio.
  • Je vooral werkveldgerelateerde opdrachten krijgt en afstudeert met een mooi portfolio dat je kansen op de arbeidsmarkt vergroot.
  • De opleiding nauw samenwerkt met de regionale media Focus-WTV en Krant van West-Vlaanderen en je dus al publiceert tijdens je opleiding.
  • Je in het tweede jaar als echte journalist een week lang in het Europees Parlement politici voor de microfoon haalt.

Daarom kies je voor Howest als je Journalistiek wil studeren!

 

Studenten begeleiden om journalist te worden

Je komt naar Journalistiek Howest om daar journalist te worden. Wie zich inzet, krijgt er optimale kansen. Docenten maken er echt werk van om hun opdrachten zo helder mogelijk te omschrijven, tussentijdse opdrachten rijkelijk van commentaar te voorzien vooraleer ze écht meetellen voor evaluatie en in elk vak tips te geven over hoe je het moet studeren. We bieden je ook begeleiding aan op maat door met jou in gesprek te gaan als je het even moeilijk hebt of door infosessies over leren studeren te organiseren. Tegelijk leer je geleidelijk de zaken volledig zelfstandig aan te pakken.

Omdat we de realiteit zo dicht mogelijk willen benaderen, werken docenten samen: een presentatie in de les Nederlands geef je over een onderwerp uit Belgische politiek bijvoorbeeld.  Docenten geven je telkens feedback vanuit hun eigen expertise en zo worden journalistieke skills voor jou je tweede natuur.

Als student Journalistiek heb je taal nodig voor zowel studie als beroep. Wie taalvaardig is, zal niet alleen als journalist degelijker werken, maar ook als student beter functioneren en dus beter presteren. Je taal ontwikkel je door er voortdurend mee bezig te zijn, door er opmerkzaam voor te worden en door precies te weten waar je ze kunt verbeteren. Net om je journalistieke bedrevenheid op een hoger niveau te helpen tillen, zijn je docenten vlot aanspreekbaar. De drempel student-docent is dus laag, waardoor je hen makkelijk kunt inschakelen waar en wanneer je dat nodig vindt. 

Bootcamp

Journalistiek_002.jpg

De eerste week van je opleiding vlieg je er meteen in. Op dag een ga je op zoek naar de journalist in jezelf. In een pittige workshop vergelijk je jouw profiel met dat van een journalist. Welke kwaliteiten heb je al? Welke moet je nog bijschaven? De volgende workshop neemt je mee naar Quindo, het medialab van Howest. Hier mag je drie jaar experimenteren met radio, beeld, woord en klank.
En zo gaat het de hele week: van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat verken je je droomjob. Schrijven, spreken, uiteraard in de radio- of televisiestudio, trainen op taal, het hoort er allemaal bij. Je leert je medestudenten goed kennen, maar ook je lectoren. Je ontmoet journalisten met naam en faam die hun expertise met je delen. Na het bootcamp ben je helemaal klaar voor een boeiend jaar.

SeeMe-congres (in samenwerking met studenten uit het internationale semester DCP)

Journalistiek_003.jpg

 

Al doende leer je. Je leert ook van je medestudenten, je dagdaglijkse klasgenoten en internationale studenten. En je leert van ervaren journalisten. Dat is de opzet van het tweedaagse congres SeeMedia dat de opleiding Journalistiek elk jaar organiseert. Op dag één leer je via een workshop werken met de nieuwste multimediale tools. Journalisten komen je vertellen hoe zij hun job ooit begonnen en nu elke dag opnieuw aanpakken. En daarna ga je zelf aan de slag. Samen met eerste-, tweede- en derdejaarsstudenten én internationale studenten werk je in kleine groepjes een realistische opdracht uit. Die presenteer je tenslotte voor een professionele jury. Hun advies neem je mee voor de rest van je loopbaan.

"Het SeeMedia-congres was voor mij een ware eye-opener. Je zit ‘s ochtends nog boven de koffie samen met je team te overleggen waarover je een reportage zal maken. En ‘s avonds presenteer je een afgewerkt videostuk voor een professionele jury. Die gaf individuele feedback die me veel heeft geholpen voor latere opdrachten. Een volledige dag meedraaien in een journalistiek team dus, terwijl je de hete adem van de deadline in je nek voelt. Erg stresserend, maar wel onvergetelijk.”
Yarreth Plysier (afgestudeerde Journalistiek Howest)

Newsroom

Journalistiek_004.jpg

De 'Newsroom' is het kloppend hart van onze opleiding journalistiek: je ondervindt er aan den lijve de energie van een redactie. Het is een volledig uitgerust redactielokaal op onze campus waar je over alle tools beschikt om crossmediaal nieuws te maken.

Maar die Newsroom is voor de opleiding Journalistiek van Howest meer dan enkel een ruimte.  'Newsroom' staat bij ons ook voor de manier waarop wij jou willen opleiden. In de Newsroom ben je niet langer een student, maar wel een redacteur. Geen schoolse opdrachten, maar écht nieuws maken.

Onrust in Afrika? Je probeert een expert aan de lijn te krijgen voor een radio-interview. De match van het jaar staat voor de deur? Je rept je naar de persconferentie waar een trainer zijn voorbeschouwing geeft. Of presenteer je liever het radionieuws, klokvast op het uur? Bij elke Newsroom dag worden de taken én de verantwoordelijkheden opnieuw verdeeld. Zo leer je bijvoorbeeld ook wat het is om eindredacteur te zijn. Samenwerken en kort op de bal spelen om de deadline te halen, zijn essentieel. 

Samenwerking met diverse media

Journalistiek_006.jpg

Een editie van de Streekkrant uitbrengen, een Europabijlage schrijven voor De Krant van West- Vlaanderen, het jubileummagazine van Steps vormgeven, reportages maken voor Focus & WTV, presenteren op MNM, een debat leiden met Europarlementariërs dat bovendien uitgezonden wordt op televisie…. Het is maar een greep uit de vele projecten waar je tijdens je opleiding actief aan meewerkt.

Al deze projecten, bijdragen, krantenartikels vormen samen je eigen portfolio. Dat komt je goed van pas tijdens je eerste sollicitatiegesprek! 

 

Quindo: een medialab voor en door studenten Journalistiek

journalistiek.jpg

 

Je volgt ook les op de redactie van Quindo, het medialab van jong Kortrijk. Hier kom je niet voor een klassieke les, maar wel voor journalistieke opdrachten met een strakke deadline. Op basis van het nieuws van de dag maak je in enkele uren een radioprogramma en ga je ’s avonds al on air. Of je gaat de straat op voor interviews, om voor de middag je stukken en video’s klaar te hebben voor het web. Quindo is een professioneel medium. Hier geldt altijd de regel: enkel kwaliteit wordt gepubliceerd. Wie er niet genoeg van krijgt, kan zijn eigen radioprogramma maken of brengt als reporter, presentator of fotograaf verslag uit over festivals en andere evenementen.

“Een eigen radioprogramma bedenken en presenteren is erg prettig. Er kruipt veel energie in de voorbereiding, maar dat is het allemaal waard. Bij Quindo krijg je zowel buiten als binnen de lessen veel creatieve vrijheid. Het is dé manier voor journalisten in spe om heel snel ervaring op te doen. Wij maakten wekelijks Femmes Fatales, een programma over seksualiteit en erotiek. Reken maar dat we daar veel positieve reacties op kregen.”
Femmes Fatales – studente Journalistiek Annelies Nollet (afgestudeerd 2014) 

Lectoren uit het werkveld

Karl.jpg

Praktijkgericht leren is aan Howest een begrip. Je lectoren en gastprofessoren ken je vaak van de krant, de radio of van televisie: Ewald Pironet (knack), Stijn Vercruysse (VRT Nieuwsdienst), Karl Vandenberghe (Focus & WTV), José Masschelin (Het laatste Nieuws), Christel Lacroix (VRT),  Evelyne Coussens (De Standaard), Bart Casteleyn (Steps, De Zondag), Renaat Schotte (VRT), Hans Vandeweghe (De Morgen), Sammy Neyrinck (VRT-Sporza) en nog vele anderen.

“Lesgeven aan de studenten Journalistiek is zoveel meer dan overbrengen van kennis, vaardigheden en attitudes. Het is telkens opnieuw nadenken en discussiëren over wat soms al te evident is geworden.”
Ewald Pironet,  Journalist Knack, lector Howest

“Het is meer dan boeiend om vanuit m’n werkervaring de journalistieke knepen van het vak te kunnen doorgeven. Een journalist word je niet, maar ben je door het te zijn... Daarom zoeken we samen naar spraakmakende onderwerpen en schaven we aan de taal. We draaien steeds betere beelden en krijgen we de montage alsmaar meer onder de knie... Samen heel gedreven die deadline halen, dat geeft een kick man!”
Karl Vandenberghe, journalist en nieuwsanker Focus & WTV, lector Howest

 

Opleiding / Dienst