Overslaan en naar de inhoud gaan

Onlangs publiceerde VDAB het schoolverlatersrapport 2024. Dit rapport brengt de tewerkstellingsgraad van pas afgestudeerden in kaart en toont aan dat de meeste jongeren vlot hun weg vinden naar een job. Slechts 6,3% van de jongeren is een jaar na afstuderen werkzoekend. Naast studierichtingen in de zorg sluiten ook STEM-richtingen bijzonder goed aan bij de arbeidsmarkt. Onze opleiding Devine blinkt uit door voor het tweede jaar op rij met een werkloosheidspercentage van 0% te eindigen.

VDAB onderzocht 73.301 jongeren die in 2022 de school verlieten. Een jaar later was 6,3% van hen werkzoekend. Dit percentage ligt iets hoger dan de 5,5% van 2021. De economische groei vertraagde maar ondanks dat blijft de arbeidsmarkt vol kansen voor jonge schoolverlaters.

Devine: bij de best scorende opleidingen

De voortdurende digitalisering en technologische vooruitgang zorgen ervoor dat de vraag naar STEM-profielen blijft stijgen. Na een jaar is slechts 4% van de jongeren die afstuderen uit een STEM-richting werkzoekend. De opleiding Devine doet er nog een schepje bovenop en kan voor het tweede jaar op rij een tewerkstellingspercentage van 100% voorleggen. Binnen de creatieve opleidingen is dit zelfs een unicum, aldus het rapport. De unieke combinatie van digitale vaardigheden en creatief denken maakt de afgestudeerden erg gewild op de arbeidsmarkt. Iets wat ook in de recente audit over de opleiding naar voor kwam.

Het schoolverlatersrapport 2024 toont duidelijk aan dat Devine een opleiding is die niet alleen aansluit bij de huidige arbeidsmarktbehoeften, maar ook een pionier is in het succesvol combineren van creativiteit en technologie. Zoek je een opleiding die je verzekert van een succesvolle toekomst? Kies dan voor Devine.

Wil je het volledige VDAB-rapport lezen? Bekijk het dan hier of ontdek alle opleidingen in de interactieve tool.

Infodag
Zaterdag 15 maart 2025
VAN 10u TOT 16u
Meer info

Kom langs op onze infodagen

Dit zijn de eerstvolgende infodagen voor Kortrijk:

Alle infodagen

student working on laptop
VDAB persconferentie