Sound Design

"Geluid heeft een cruciale rol in hedendaagse audiovisuele media en games; het belang ervan voor hedendaagse gameproducties kan niet overschat worden. "

Met deze DAE-major in Sound Design proberen we de studenten in de eerste plaats een aantal toegepaste vaardigheden mee te geven. Hiermee zijn ze breed inzetbaar in een game development team om verschillende taken te kunnen begrijpen en uitvoeren (nl. programmeren, kennis van audiovisuele beeldtaal, wiskunde, fysica, 2D & 3D, game engines, level editing, procedure en pipeline).

Specifiek binnen het audio-programma, leggen we de klemtoon op het begrijpen, uitvoeren van en communiceren over de eisen die gesteld worden aan het sound design van een game. Daarvoor leren we studenten aan om audio te maken op een professioneel niveau en trainen we hen om hun creaties op een correcte manier aan te leren leveren volgens de vigerende normen van moderne game studios.
 
In tegenstelling tot meer artistieke hoger onderwijsprogramma’s, leggen we daarbij in hoofdorde de nadruk op technische doelmatigheid en accuratesse; de esthetische en artistieke ondertoon van het programma is daarbij enigszins ondergeschikt aan het begrijpen en beheersen van audio skills. De vijf speerpunten van het curriculum zijn

  • SFX
  • Muziek
  • Registratie van stem (opname/directie/acteren)
  • Foley acteren
  • Ambient

Binnen die 5 gebieden ligt de focus op creatie, editeren, integratie en oplevering. Studenten krijgen technische en praktische vaardigheden aangereikt m.b.t. opname/mixing/mastering, worden verondersteld om op een professioneel niveau hun Digital Audio Workstation (DAW) te beheersen, krijgen gedegen inzichten van hoe audio in-engine en a.d.h.v. middleware functioneert, en leren hoe ze een volledig project moeten voorbereiden en aanleveren zodat het op een efficiënte wijze in een game kan worden geïmplementeerd.

Toekomstige jobopportuniteiten:

  • sound designer, studio director, field recordist, foley artist, sound editor, mixing engineer, voice director, ...

Curriculum Sound Design

Infomomenten

Infoavond opstarten in februari (Brugge & Oudenaarde)

woensdag
27/01 17u-20u
Infoavond opstarten in februari (Brugge & Oudenaarde)

Infodag

zaterdag
06/03 10u-16u
Infodag

Infodag

zaterdag
08/05 10u-16u
Infodag

Infodag

zaterdag
26/06 10u-16u
Infodag

Infodag

zaterdag
28/08 10u-13u
Infodag

Infodag

vrijdag
10/09 17u-20u
Infodag