Onze troeven

Van Newbie naar Expert in 3 jaar tijd: een programma op maat

Newbie

In het eerste jaar zal je vooral heel veel kennis vergaren door te zien hoe anderen het doen. Aan de hand van best practices ontdek jij waar het in de communicatiewereld om draait.

Je krijgt een mooi pakket van interpersoonlijke communicatie, mediacommunicatie en marketing en PR: zo kom je al vrij snel tot een goed zicht op het communicatievak. 

We zetten je talenkennis op scherp, leren je professioneel communiceren in het Nederlands, Frans en Engels, wagen ons aan trendwatching en focussen op innovatie. Je produceert je eerste professionele content door jouw creatieve skills te oefenen in Copy & Design.    

Aan de hand van een aantal concrete projecten uit het communicatiewerkveldwerkveld, toets je de theorie aan de praktijk. 

Je zal uitgedaagd worden in Project Storytelling en in Project Online Campagne. We starten met het publishen van jouw zelf getunede podcast, maar ook het opzetten van een online campagne zal je aan je portfolio kunnen toevoegen. Bekijk alvast hoe jouw voorgangers het ervan afbrachten.

Talented

In het tweede jaar wordt van je verwacht dat je beredeneerd communicatiekeuzes maakt en die kunt kaderen. Je leert strategisch communiceren en een wel doordacht communicatieplan op te stellen en je leert je keuze evalueren en bij te sturen. 

Je verwerft inzicht in hoe consumentengedrag tot stand komt, hoe bedrijven functioneren en op een duurzame manier met technologische veranderingen omgaan, maar je leert vooral hoe jij daar met communicatie op kunt inspelen. 

We zoomen in op de werkdomeinen Marketingcommunicatie en Corporate Communicatie.

De verdere ontwikkeling van je talen en creatieve skills, daar zetten we nog steeds op in. Je zal je kunnen uitleven in visual storytelling, bloggen en vloggen. Het project contentcreatie vormt hier een hoogtepunt. Om het helemaal af te maken bedenk je een eventconcept dat je zelfs helemaal live laat gaan. Op onze project-website kun je alvast wat voorbeelden bekijken.

Met al deze kennis en skills op zak, vertrek je voor vier weken op communicatiestage. Daarmee sluit je je tweede jaar af.

Expert

Ook in het laatste jaar blijven we jouw talenkennis verder finetunen. Bovendien leer je de knepen van het vak op vlak van (hoofdzakelijk kwantitatief) onderzoek. 

Je kiest voor één van de vijf ateliers. Bij elk atelier hoort een specifieke invulling. 
Het accent ligt voor elk van deze op het ‘doen’. 

  • Content Creator 
  • Digital Marketing & Sales Manager 
  • PR & Media influencer 
  • Creative Business Developer 
  • Event Designer 

Je vindt jouw droomjob in een gespecialiseerd agency dat hierbij aansluit. Heb je het meer voor Allround Communication Manager? Dat kan ook. Dan ga je aan het werk op een afdeling Communicatie van een profit of not-for-profit organisatie.

Aan de hand van een groots, multidisciplinair communicatieproject ‘The Collective’ zal je alles wat je de voorbije drie jaar hebt opgestoken concreet kunnen toepassen.  Je doet dit samen met specialisten uit andere opleidingen en kiest hierbij bovendien zelf je opdrachtgever.

Een tweede stage - jouw eindstage - vormt het kroonstuk van jouw carrière als student Communicatiemanagement, samen met het schrijven van een bachelorproef en het opzetten van een digitaal portfolio.
 

Samen met professionals

We willen onze studenten blijven inspireren. Daarom nodigen we regelmatig gastsprekers uit die hun laatste ervaringen, aparte visies of eigenzinnige creaties met ons komen delen.

Niet alleen doe je een pak inspiratie op door te horen en te zien je hoe het er in de echte communicatiewereld aan toe gaat, je hebt ook telkens de kans om een persoonlijk gesprek aan te gaan en op die manier aan je professionele netwerk te bouwen. Dat komt goed van pas bij het zoeken naar een stageplaats of zelfs je sollicitatie voor een job.

Zo hadden we onder andere Cybelle Buyck (ABInBev), Frederik Clarysse (BBDO), Raf Weverbergh (Finn), Bob Vermeir (VRT), Mieke Dumont (Vooruit), Stéphane Ronse (Foodbag), Adriaan Snauwaert (Ketchum), Anthony Vanderstede (Renewi), Céline Decock (MNM), Mieke van de Gehuchte (Lijn.com) en nog een pak anderen te gast.
 

Bedrijfsbezoeken, congressen en events

Maar we gaan ook vaak op bedrijfsbezoek. Dat varieert van een bezoek aan het productiehuis Czar, reclamebureau BBDO, VTM, VRT, Vooruit, tot Callebaut, Omer en Barco

We nemen jullie mee naar congressen en events voor communicatieprofessionals, zoals de jaarlijkse MarketHappening van the Belgian Association of Marketing (BAM) of de Wintercheck van vonk. En we nemen deel aan events voor communicatiestudenten zoals de Young Creatives Day van Creative Belgium en Hack the Future.

Jaarlijks woon je ook ons eigen Let’s Talk-event bij waarbij we rond één hot topic een pak specialisten samen brengen. In het ene jaar verwelkomen we jou als gast, in het andere jaar werk je zelf mee achter de schermen om ervaring op te doen. Let’s Talk is ondertussen uitgegroeid tot een referentie in het vak voor professionals en studenten. Je kunt op de website van Let’s Talk de voorbije edities bekijken.

Cases uit het werkveld

commgt-soldiers.jpg

Fictieve opdrachten, die zie je hier maar zelden. We nemen je van meet af aan op sleeptouw de professionele wereld in. Op vraag van organisaties werken we rond een communicatievraagstuk waar ze op dat ogenblik mee worstelen. Je gaat met andere woorden aan de slag op een reële case uit het werkveld.

Win-Win! Organisaties kunnen met jouw verfrissende ideeën aan de slag en jij leert op een mum van tijd een heleboel bij. Op onze project-website vind je een aantal van die cases terug.

Twee stages: Durven & Doen!

In het vierde semester trek je er voor vier weken op uit (hier of in een ander land, dat kies je zelf). In het zesde (en tevens jouw laatste) semester ben je de volledige periode op stage, dat zijn maar liefst 13 weken!

Geen betere leerschool dan de échte professionele communicatiewereld. Je leert er de knepen van het vak en je mag er nog eens op je bek gaan, ook al hoeft dat niet per sé.

Onze communicatiestudenten lopen stage bij onder andere de volgende organisaties: Studio Tornado, Proud Mary, Videonauten, Well Communications, Hannibal, Focus Advertising, D’M&S, GBL Studio, Bosspaints, Foodbag, Estée Lauder, Hurae, Walkie Talkie, Influo, Joyn, Clouds, dpg media, Chase Creative, Bounce Rocks, … maar ook op communicatiediensten van ziekenhuizen, steden en gemeenten tot zelfs kabinetten van ministers.

Fu** it, Let’s go to New York! Een studiereis om U tegen te zeggen.

“Even if it ain't all it seems, I got a pocketful of dreams
Baby I'm from New York
Concrete jungle where dreams are made of
There's nothing you can't do
Now you're in New York
These streets will make you feel brand new
Big lights will inspire you
Hear it for New York, New York, New York”

In het laatste jaar nemen we je mee naar New York. Je snuift er de sfeer en cultuur op van deze topper, maar vooral: je raakt geïnspireerd en gebeten door de beklijvende verhalen van de crème de la crème van de communicatiewereld.

Je bezoekt de beste bureaus van deze planeet. Je kunt het zo gek niet bedenken, we loodsen jou er binnen. Een souvenir om forever diep in je hart te bewaren.
 

Opleiding / Dienst