Overslaan en naar de inhoud gaan

Elk academiejaar slagen laatstejaarsstudenten Communicatie van Howest erin om met hun bachelorproef een concreet antwoord te bieden op een communicatievraagstuk🤔. Zo’n vraagstuk is veelal een complexe vraag uit het werkveld. En het antwoord bestaat uit een communicatieproduct of -advies.

Studenten combineren bij de uitwerking ervan hun onderzoekscompetenties 🔍, probleemoplossend denkvermogen 💡 en creativiteit 🎨. Wie de bachelorproeven van dit jaar naast elkaar legt, ontdekt welke 4 topics top-of-mind zijn bij communicatiestudenten en -professionals in 2024.

Influencers all the way

Influencer marketing is alive and kicking🚀✨🌟! De industrie wordt matuurder, de uitdagingen worden complexer. Van regelgeving rond influencer content, het beïnvloeden van minderjarige volgers tot het aantonen van de effectiviteit van influencer marketing: influencers blijven een bron van inspiratie én consternatie.

Kirsten Vercruysse onderzocht voor MASTR hoe een influencer marketing agency haar influencers kan ondersteunen bij het volgen van influencer marketing regels, zonder daarbij hun hang naar authenticiteit uit het oog te verliezen. Daarom sprak Kirsten met influencers, volgers én de Vlaamse Media Regulator. Een tipje van de sluier✨? “Wanneer influencers zich niet aan de regels houden, is dit vaak niet met opzet. Heel wat influencers zijn nog steeds niet genoeg op de hoogte van wat de regels exact inhouden. Daarnaast zijn de regels niet altijd snel of makkelijk terug te vinden, waardoor influencers het overzicht kunnen verliezen over wat ze nu wel of niet mogen doen bij gesponsorde content.”

Nog relevant? “Grotere influencers hebben een soort voorbeeldrol.” Influencers kijken weldegelijk goed naar elkaar 👀. Zo vinden content creators het vervelend wanneer andere influencers aanpassingen maken van de regels en bijvoorbeeld hashtag ‘ad’ gebruiken in plaats van voluit te gaan voor ‘advertentie’.

Kirsten deed #communicatiestage als #influencermarketeer ‪@MASTR
Stagevideo Caitlin Bogaert @ Parlez

Caitlin Bogaert focuste voor Parlez op micro-influencers actief op TikTok voor de beautysector💄🧼🧴. Ze interviewde zowel micro-influencers als volgers en toetste bij jongeren af welke TikTok-formats ze verkiezen. Wat blijkt? Respondenten waarderen de authenticiteit van beauty-micro-influencers, maar blijven kritisch over gesponsorde content. Ze verlangen naar beknopte video’s (+/- 1 minuut). “Bovendien stellen de deelnemers geen hoge eisen aan de productiekwaliteit van de content. Ze waarderen juist casual opgenomen video’s die spontaan en authentiek overkomen, zonder al te veel voorafgaande planning.” Ze zoeken naar informatieve content en zijn enthousiast over populaire formats zoals ‘get (un)ready with me’, unboxings en tutorials.

Community thinking

Net als in 2023 gaan organisaties (en dus studenten) aan de slag met community thinking 👫👭👬. Communicatievraagstukken rond community building en community engagement blijken top-of-mind🧠.

Zo concentreerde Abbigail Notebaert zich op het uitbouwen van een actieve community voor young creatives op vraag van Designregio Kortrijk.

Met een combinatie van diepte-interviews en casestudies ging ze aan de slag om enerzijds de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van community-gerelateerde events te vergroten en anderzijds de betrokkenheid binnen de community te stimuleren. Learnings🤔? Voor young creatives zijn inspirerende sprekers, interactie, netwerkmogelijkheden en een stimulerende omgeving voor persoonlijke groei essentieel.

“Interactieve elementen zoals workshops, paneldiscussies en netwerkmogelijkheden tijdens evenementen, dragen bij aan een hogere betrokkenheid en het gevoel deel uit te maken van een community.”

Ook een persoonlijke follow-up en het gebruik van matchmaking tools helpen om waardevolle connecties te faciliteren binnen de community.

Abbigail Notebaert

Linde Theys dook in de wereld van de online en offline communities voor Vlaamse content creators. Ze bestudeerde hoe deze communities kunnen bijdragen aan de ondersteuning, kennisuitbreiding en verbetering van contentcreatie in Vlaanderen. Via gedetailleerde casestudies 🔍 van bestaande communities en diepte-interviews 🎤met community builders, beginnende én ervaren content creators, kwam Linde tot een typology van communities op basis van de peer support and coaching opties.

Ze creëerde bovendien een handleiding 📚 met nuttige inzichten voor bestaande en nieuwe communities. Wat verkiezen de geïnterviewde content creators bijvoorbeeld? Een geordende website met veel short-form video’s rond specifieke topics, in combinatie met webinars of een live-sessies met sprekers en interactiemogelijkheden voor content creators.

“De community builders zelf vertelden dat een community via een social media kanaal heel stroef kan verlopen omdat de mogelijkheid tot interactie heel klein is. Ze zien social media eerder als awarenesskanaal en opteren ook voor een website als platform.”

Linde Theys

All eyes on Gen Z

Gen Z bereiken, Gen Z beïnvloeden, Gen Z betrekken,… Menig bachelorproef boog zich over een communicatievraagstuk 💬 rond jonge consumenten.

lisa deed stage bij brooklyn

Lisa Sabbe nam de marketingfunnel van Brooklyn onder de loep 🔍. Ze onderzocht welke content Gen Z het meest aanspreekt en stimuleert om verder te gaan in de customer journey. Een bachelorproef over het inzetten van influencers, short-form video’s 🎥 en visuele communicatie.

Hayley Van Ghelewe focuste dan weer op de aankoopbeslissingen van Gen Z in opdracht van Sleeplife.

Ze ontwierp twee customer journeys 🛤️ 🛣️ die illustreren wat de specifieke motieven zijn van Gen Z in de verschillende fases van hun aankoopproces.

Hayley Van Ghelewe

Ook Ankie Vanwonterghem concentreerde zich voor WLY op het bereiken van Gen Z via TikTok. “TikTok-influencers worden steeds meer ingezet als ambassadeurs voor merken, waarbij de nodige transparantie voorop staat. TikTok-influencermarketing biedt bedrijven de kans om korte, impactvolle video’s te maken en vertrouwen in hun merk op te bouwen.

Authenticiteit speelt hierin een cruciale rol, met micro-influencers die oprechter worden beschouwd. Succes op TikTok vereist creativiteit, originaliteit en een sterke band met het publiek, met humor en herkenbaarheid als belangrijke aspecten.”

Ankie Vanwonterghem

Gen Alpha in het vizier

Ook de nog jongere Generatie Alpha verschijnt vaker op de radar 🎯.

Zo richtte Steffi De Paepe zich in opdracht van Invisible Puppy op effectieve marketingstrategieën om generatie Alpha, geboren na 2010, te bereiken. “Platformen zoals YouTube en innovatieve marketingtechnieken zoals virtuele werelden bieden veelbelovende mogelijkheden.

Daarnaast blijkt het integreren van duurzaamheid, inclusiviteit en diversiteit in marketingboodschappen essentieel te zijn. Het gebruik van humor, respect en inclusie kan merken verder onderscheiden en aantrekkelijk maken voor deze jonge doelgroep.”

Wordt ongetwijfeld vervolgd in de editie van 2025…

Steffi De Paepe