Overslaan en naar de inhoud gaan

Creativiteit is belangrijk voor wie in Communicatie aan de slag wil. Daarom besteden we er in de opleiding veel aandacht aan en noemen we onszelf graag de meest creatieve Communicatie-opleiding van België.

In Copy & Design (1e jaar Communicatie) kunnen studenten hun creatieve ei kwijt. Hermien, Mathis en Manon vertellen hoe ze deze module hebben ervaren.

Even voorstellen

Verhalen vertellen, trends spotten, voeling krijgen met de wereld, een open blik opzetten en je creativiteit bot laten vieren, dat waren de keybegrippen op de wishlist van Mathis die hem naar onze bachelor Communicatie brachten.

Hermien legde eerder al succesvolle studies af in de Logopedie. Ze koos voor een aanvullende bachelor in Communicatie omdat die haar de nodige creatieve challenges én tools biedt om haar droom waar te maken, namelijk een eigen bedrijfje oprichten.

Manon startte in de bachelor Marketing, maar de vele cijfertjes werden haar wat te veel. Ze dacht out of the box en ging op zoek naar een opleiding waar dat wel vaker mag, kan én zelfs moet. Hallo Communicatie!

Studenten Communicatie
Code magazine

Code

‘We zetten in Copy & Design een magazine op, CODE. We krijgen een thema toegewezen waarover we moeten schrijven. In de briefing staan de huisstijlregels waar we rekening mee moeten houden (bvb lettertype, kleur, lettergrootte …). Na alle voorbereidende werk komt iedereen gedurende één voormiddag samen om de artikelen te bundelen tot het CODE magazine’ – leggen de studenten uit.

‘Ik vond het best pittig om dat magazine te maken’, vertelt Manon. ‘We moesten op korte tijd een idee bedenken én uitvoeren. Ik had last van deadline-stress. Maar uiteindelijk vond ik het erg leuk. Dat gevoel van ik heb het gedaan, het is gelukt – dat was echt fijn’.

Ik vond het verrassend dat we op zo’n korte tijd een heel mooi resultaat behaalden. Ik maakte vooraf een Pinterestboard, want je had voldoende tijd om inspiratie op te doen en je idee te laten rijpen. De sfeer vond ik erg gezellig. De docenten hadden een playlist aangemaakt met onze nummers’, aldus Hermien.

‘Ik kon alleen werken. Daardoor moest ik met niemand rekening houden en kon ik mij helemaal op mijn eigen idee focussen. Ook al ging ik in mijn eentje, toch vond ik het supergezellig, zo iedereen samen aan het werk, als op een echte redactie. En een muziekje erbij, dat deed het wel.’ vertelt Mathis.

Lees CODE 2023

Mijn liefde voor Communicatie

Studenten ontwierpen in Copy & Design ook een affiche voor de opleiding. In de affiche leggen de studenten hun liefde voor communicatie bloot aan de hand van tekst (copy) en beeld (design).

‘Wanneer ik aan communicatie denk, denk ik meteen aan verschillende talen. Met mijn quote wou ik aangeven dat het belangrijk is om naar mensen te luisteren. Dat is zeker zo voor een communicatie professional. Ik vond het heel leuk om te doen, ook omdat het over onze opleiding gaat. De docenten gaven aan dat ze de affiche eventueel zouden verspreiden.’

Manon Sneijers

Affiche Communicatie Manon
Affiche communicatie Hermien

‘Ik had geen flauw idee hoe eraan te beginnen. Ik pakte een white board en dacht na: wat is het eerste wat bij me opkomt wanneer ik aan communicatie denk? Ik kwam uit bij liefdesberichtjes tussen 2 mensen en bedacht de slogan A true love story. Daarmee zat ik meteen goed in het thema.’

Hermien De Baene

‘Toen ik de opdracht kreeg, zat ik in een POP-art vibe. Een beetje later was ik in de ban van Margitte, en dan vooral zijn werk La trahison de l’image. Daar heb ik uiteindelijk mijn inspiratie uit gehaald. Ceci n’est pas de la communication had het moeten zijn … maar een affiche communiceert net wél, daarom heb ik die negatie doorhaald. Kunst was mijn inspiratiebron.’

Mathis Imbo

Mathis Imbo

De docenten over Copy & Design

Sarah Vierstraete

Sarah Vierstraete

Ik wil de studenten een technische bagage meegeven en kennis laten maken met designprincipes en -tools.

Ook al leiden we hen niet op tot designers, het beheersen van Adobe programma’s zoals InDesign en Illustrator biedt hen een grote voorsprong op de arbeidsmarkt en stelt hen in staat te communiceren met creatieve profielen. Maar ik wil hen ook warm maken voor de kracht van vormgeving.

Het is moeilijk om vandaag nog op te vallen als merk of organisatie. Een krachtig design – met bijhorend sterke copy - kan wonderen doen.

Annelies Geneyn

Annelies Geneyn

Ik wil studenten aanleren hoe ze in deze veranderende wereld met de tools van de toekomst aan de slag kunnen. Met de opkomst van AI en ChatGPT blijft het relevant om als communicatiemedewerker effectieve boodschappen te kunnen opstellen en finetunen.

Studenten leren in Copy om wervende slogans, blogs, sociale media content en teksten voor print te herkennen en zelf te schrijven.

Annelies is inmiddels gepromoveerd tot Communicatieverantwoordelijke van Howest (nvdr). Huidig lesgever is Jochen Veys.

Copy & Design of andere straffe dingen van dichtbij zien?

Bezoek ons op één van onze infodagen!