Met duurzaam reizen maak je het verschil

Een boeiende travel story over duurzaamheid en toerisme

Duurzaamheid en toerisme, dat was het thema van onze tweede travel story in de opleiding toerisme in Howest Kortrijk. Blijkbaar is het geen evidente combinatie. Toch is het vooral een kwestie van bewustwording, niet alleen voor reizigers, maar ook voor reisorganisaties. Onder het motto never waste a good crisis gebruikte Master Tours, aanbieder van unieke belevingsreizen naar verre bestemmingen, de opeenvolgende lockdowns om een eigen duurzaamheidskompas uit te werken dat de traveldesigners vanaf nu de weg zal wijzen naar een meer duurzaam reisaanbod.

Gwendoline De Bruycker, actief bij Anders dan Anders en Tooku, twee merken van Master Tours, bracht een eerlijke getuigenis aan de eerstejaarsstudenten toerisme in Howest Kortrijk:

Duurzaamheid? Daar lagen wij niet echt van wakker. Ook vandaag nog zijn jonge mensen, en zeker ook studenten toerisme, een stuk enthousiaster over duurzaam toerisme dan de meeste toerismeprofessionals. Er is nog véél werk aan de winkel.

En toch werd duurzaamheid tijdens de pandemie een focus van Master Tours. Reizen naar verre bestemmingen zat er de laatste 2 jaar niet in. Toen de zaakvoerder tijdens een jury van toeristische eindwerken voor het eerst kennismaakte met de sustainable development goals, besloot hij om het aanbod van Master Tours kritisch te screenen op duurzaamheid.

Het zijn dus studenten toerisme die heel deze duurzaamheidsoefening getriggerd hebben. En dat horen wij natuurlijk graag!

Heel concreet gingen alle traveldesigners aan de slag met de sustainable development goals. Elke reis in het aanbod werd gescoord op elk van de doelstellingen, voor elke match werd een vinkje geplaatst. Het resultaat van deze oefening? Master Tours bleek bij wijze van spreken per ongeluk al heel goed bezig als het gaat om duurzaamheid. Misschien omdat zij voluit gaan voor "unieke belevingen" dicht bij het lokale, en bewust wegblijven van de platgetreden paden.

Om in de toekomst nog meer, en ook meer bewust, de weg van duurzaamheid te bewandelen, vertaalden de traveldesigners de sdg's in een eigen duurzaamheidskompas, met specifieke thema's.

Partners in het buitenland worden nu strenger gescreend op elk  thema. Samenwerken met hotels die kinderen aan het werk zetten is echt geen optie meer. Maar Master Tours wil ook de reizigers zelf bewuster maken van duurzaamheid. Zo maken de klanten niet enkel kennis met de toeristische highlights op de bestemming, maar ook met het lokale leven en hoe zij met hun reis kunnen bijdragen aan een beter leven voor de bewoners.  Daarnaast selecteerde Master Tours met veel zorg een betrouwbare partner voor CO2 compensatie. De keuze viel op Everland marketing, dat op diverse continenten duurzame projecten beheert, en streeft naar de grootst mogelijke impact voor people, planet en profit. 

80% van de reizigers tekent in op de CO2 compensatie.

In de toekomst onderzoekt Master Tours of de gesteunde projecten ook in het reisaanbod opgenomen kunnen worden. Sowieso kunnen reizigers nu al kennis maken met heel wat lokale projecten die door Master Tours mee worden ondersteund - onderstaande opsomming is slechts een kleine greep uit het aanbod.

Gwendoline De Bruycker wist de studenten toerisme in Howest alvast te bekoren met haar verhaal over Anders dan Anders, Tooku en hoe zij steeds meer inzetten op duurzaam toerisme. Uit haar verhaal wordt ook duidelijk dat criticasters die geloven dat duurzaamheid gelijkstaat met saai, absoluut ongelijk hebben. Duurzaamheid staat voor unieke, beklijvende ervaringen dicht bij de lokale bevolking. Yes, we can.

Wil je meer weten over duurzaam toerisme, en zelf actief bijdragen aan een meer duurzame reissector? Kom dan toerisme studeren in Howest. Breng ons zeker een bezoek op een van onze infodagen, en schrijf nu al in voor onze derde en laatste travel story op woensdag 20 april: Wanderlust: het andere Afrika.