header--person header--title

Graduaat Marketing- en Communicatiesupport

Graduaat Marketing- en Communicatiesupport

Je haalt geen grotere voldoening dan uit een geslaagd project, zeker wanneer je er zelf een belangrijke ondersteunende rol in hebt gespeeld. Herken je jezelf hierin? Dan is de graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport iets voor jou.

Hierin leer je werken op creatieve opdrachten, terwijl we ook je commerciële en communicatieve skills niet uit het oog verliezen. Kortom, je groeit uit tot de allroundassistent bij uitstek, aan wie je manager zorgeloos héél wat taken kan uitbesteden. You make it happen!

Bekijk de opleidingsbrochure, ontdek de opleidingsprogramma’s, de troeven, oriëntatie in het werkveld en zoveel meer.

Brochure downloaden Brochure aanvragen Opleidingswebsite

Volg de graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport op sociale media

Een vraag over de opleiding?

Stuur een e-mail

Vragen over de graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport? We beantwoorden graag je vraag via e-mail.

Stuur e-mail

Stel je vraag aan een van de lectoren

De opleidingscoördinator en lectoren staan voor je klaar. Zij antwoorden met plezier op je specifieke vragen. Vuur je vragen per e-mail af.

Sylvie Desmet

Sylvie Desmet

Algemene vragen of vragen over stages, individuele trajecten en werkplekleren

Stuur e-mail
Koen Van de Voorde

Koen Van de Voorde

Vragen over talen, ICT, video of werkplekleren

Stuur e-mail
Annelies Geneyn

Annelies Geneyn

Vragen over stages, jobmogelijkheden, digitale tools en social media-skills

Stuur e-mail
Joke Hautekiet

Joke Hautekiet

Vragen over grafische tools, project management, werkplekleren en stages.

Stuur e-mail

Ben je al overtuigd van je studiekeuze? Nu inschrijven

Opleiding in beeld

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Graag geven we je een sneakpreview van wat je te wachten staat.

Campus Kortrijk Weide - The Penta

The Penta ligt op een boogscheut van het station en vlak bij het centrum van Kortrijk. De ideale bereikbaarheid combineren we met perfect uitgeruste leslokalen, een familiale sfeer en persoonlijke begeleiding. In Kortrijk geniet je ook mee van de kruisbestuiving met de opleiding uit de pijlers Design & Technologie en Bedrijf & Organisatie

Contactgegevens:

Sint-Martens-Latemlaan 1B, 8500 Kortrijk
kortrijk@howest.be

Campus Brugge Station – BST1

Campus Brugge Station bevindt zich vlak bij het station van Brugge en op wandelafstand van alles waar de stad zo bekend om is: de Reien, de Grote Markt, de Burg of de vele winkeltjes, cafeetjes en koffiebars. Op de campus zitten trouwens bedrijven die er een lokaal huren – het werkveld is dus letterlijk vlakbij!

Contactgegevens:

Rijselstraat 1, 8200 Brugge
+3250682666
brugge@howest.be
Meer info en routeplan

Veelgestelde vragen over de opleiding

Welke laptop heb ik nodig?

Indien je een laptop koopt via Howest, raden we je vanuit de opleiding de HP Probook 650 G4 aan (€ 1.050). Heb je al een laptop of wil je die zelf aanschaffen, dan moet die minimaal voldoen aan de specificaties van bovengenoemde HP.

Welk materiaal heb ik nodig om de opleiding te volgen?

Je hebt alleen een laptop nodig, en software die je kan aankopen via Howest. De totale prijs voor die software bedraagt € 118 (inclusief alle grafische pakketten). Het aantal boeken dat je voor het volledige eerste jaar moet aankopen is beperkt tot drie, het overige lesmateriaal wordt online aangeboden. Ook voor video en fotografie (tweede jaar) heb je geen specifiek lesmateriaal nodig - je smartphone is hier je belangrijkste werkinstrument.

Heb ik voorkennis nodig?

Specifieke voorkennis is geen must, maar interesse in talen en zin in creativiteit zijn uiteraard mooi meegenomen.

Is deze opleiding iets voor mij?

Ben je een ‘doener’ die (vooral) veel goesting heeft om de tanden te zetten in uitdagende marketing- en communicatieprojecten? Sta je graag ten dienste van anderen? En schrikken grafische en digitale experimenten je niet af? Dan is de kans groot dat deze opleiding iets voor jou is!

Zijn er introductiedagen?

Er is een introductiedag voorzien in de week van 14 september 2020, waarin je alle nodige informatie krijgt om goed van start te gaan - zowel online (leerplatform, IT-dienst) als offline (bezoek campus en diensten). Daarnaast heb je op de kick-offdag ruimschoots de tijd om kennis te maken met medestudenten en lectoren. Teamspirit is voor ons een topprioriteit!

Wanneer starten de lessen?

De lessen zelf gaan van start op 21 september 2020, maar op 14 september 2020 is een introductiedag voorzien waarop je alle nodige informatie krijgt en kennis kan maken met medestudenten en lectoren.

Waar volg ik les?

Je kan de opleiding Marketing- en Communicatiesupport volgen in Brugge (campus Brugge station) en Kortrijk (campus Weide, de gloednieuwe campus op wandelafstand van het station).

Hoe zien de klaslokalen eruit?

Sommige klaslokalen zijn eerder klassiek ingericht, andere dan weer specifiek met het oog op project- en brainstormsessies. Waar nodig zijn ze tot in de puntjes voorzien van de nodige technische ondersteuning (bijvoorbeeld voor foto- en videobewerking).

Hoe groot zijn de klasgroepen?

Lessen worden gegeven in groepen van maximum 30-35 studenten.

Hoe is het opleidingsprogramma opgebouwd?

De opleiding is opgebouwd rond vier ‘leerlijnen’:

  • Organiseren: acties projectmatig vormgeven met de meest courante tools.
  • Communiceren: professioneel, commercieel, klantgericht én in drie talen communiceren.
  • Creëren: concrete digitale en grafische producten maken.
  • Werkplekleren: ‘learn by doing’, in de vorm van projecten, stages, inspiratiedagen, business weeks, agency on the campus … Bijna de helft van de volledige opleiding!
Hoe groot is het aandeel ‘praktijk’ in de ganse opleiding?

In de meeste graduaatsopleidingen maakt werkplekleren een derde van de totale opleiding uit. Bij mcs@howest gaan we zelfs tot bijna de helft!

Nederlands? Frans? Engels? Natuurlijk! Evidemment! Of course!

We leren je om jezelf vlot (commercieel) uit te drukken in het Nederlands, Frans en Engels. Talen zien we als een werkinstrument, niet als een ‘blokvak’.

Hoe gebeuren de evaluaties?

Het aantal examens wordt bewust beperkt, omdat we vooral inzetten op permanente evaluatie. Doordat je zo non-stop wordt gecoacht, opgevolgd en geëvalueerd door je lectoren weet je op elk moment waar je staat en kan je jezelf constant bijsturen.

Heb ik stages tijdens mijn opleiding?

‘Doen, doen, doen!’ is ons motto: in het eerste jaar volg je al een stage van vijf weken, in het tweede jaar een van maar liefst dertien weken (eventueel in het buitenland).

Wie zijn de lectoren?

Ons team bestaat uit lectoren met veel goesting die allemaal praktijkervaring hebben.

Hoeveel lesuren heb ik per week?

Er zijn gemiddeld 25 lesuren per week. Tijdens die momenten ligt de focus op actie: oefenen, opdrachten en ‘doen, doen, doen!’. De puur theoretische lessen zijn eerder beperkt. Daarnaast bezoek je bedrijven, neem je deel aan inspiratiedagen en workshops, en loop je stage.

Hoe ziet een lesrooster er concreet uit in het eerste semester van het eerste jaar?

Je hebt gedurende twaalf weken 3,5 dagen praktijkgerichte lessen per week. Daarnaast is een aantal dagen voorzien voor werkplekleren. Hierin neem je deel aan inspiratiedagen en workshops en ga je op bedrijfsbezoek. Na het afleggen van je examens sluit je het semester af met een business week, waarin je in de praktijk van je toekomstig beroep duikt.

Hoe ziet een lesrooster er concreet uit in het tweede semester van het eerste jaar?

Je hebt gedurende tien weken vier dagen praktijkgerichte lessen per week. Na het afleggen van je examens sluit je het tweede semester af met een stage van vijf weken.

Heb je een voorbeeld van een lesrooster en academische kalender?

Een voorbeeld van een lesrooster en academische kalender vind je via deze link.

Welke 'echte' vakken heb ik in het eerste jaar (naast de praktijk)?
  • Organiseren: Basis Marketing en Communicatie, Projectmanagement en ICT-instrumenten (Word, Excel, Outlook, Office 365, Mailchimp) 
  • Communiceren: Nederlands, Frans en Engels 
  • Creëren: Digitale (social media, Wordpress) en grafische vaardigheden (Adobe Creative Cloud, Canva …)
Waaruit bestaat de praktijk in het eerste jaar?

In het eerste semester leer je de marketing- en communicatiesector grondig kennen via verschillende inspiratiedagen (bijvoorbeeld Teambuilding & Entrepreneurship, Trends & Technology) en de Business Workshop Week, waarin je realistische cases uitwerkt. Als afsluiter loop je vijf volle weken stage!

Moet ik al in het eerste jaar kiezen tussen marketing- en communicatiesupport?

Nee, in het eerste jaar zijn de vakken gemeenschappelijk en kan je proeven van beide disciplines. Dit helpt je om je keuze te maken in het tweede jaar.

Waarin specialiseer ik mij als ik in het tweede semester voor marketingsupport kies?

Dan zet je naast je digitale en grafische skills ook je commerciële flair (sales) in, waarmee je moeiteloos de markt verovert!

Waarin specialiseer ik mij als ik in het tweede semester voor communicatiesupport kies?

Dan richt je je op bedrijfscommunicatie, en hoe je die voert. Je leert de nodige communicatietechnieken toepassen en de verschillende pr-domeinen kennen.

Welke gemeenschappelijke vakken heb ik nog in het tweede jaar?

Eventorganisatie, Frans en Video en Fotografie.

Welke vakken zijn mijn specialisatievakken in het tweede jaar als ik voor marketingsupport kies?

Sales, Toegepaste Marketingtechnieken en een specifieke stage Marketingsupport van dertien weken.

Welke vakken zijn mijn specialisatievakken in het tweede jaar als ik voor communicatiesupport kies?

Creatie en Planning, Toegepaste Communicatietechnieken en een specifieke stage Communicatiesupport van dertien weken.

Waaruit bestaat de ‘praktijk’ in het tweede jaar?

In het tweede jaar bestaat maar liefst drie vierde van je tijd en punten uit werkplekleren! In het tweede jaar zet je zelf een event op en werk je eigen projecten uit in agency on campus. Bovendien loop je een volledig semester (dertien weken) stage.

Mag ik mijn stageplaats zelf kiezen?

Er zijn twee mogelijkheden: ofwel kies je uit ons ruime aanbod stageplaatsen, ofwel zoek je zelf een uitdagende stageplaats. In beide gevallen droom je er al langer van om een bepaalde organisatie van dichtbij te leren kennen, gewapend als je bent met je praktische digitale, grafische kennis en commerciële en communicatieve skills.

Welke taken zal ik tijdens de stage moeten uitvoeren?

Alles hangt natuurlijk af van het soort bedrijf waar je stage loopt, maar mogelijke taken zijn:

  • Ondersteuning bij het opstellen en creëren van nieuwsbrieven (bijvoorbeeld via Mailchimp)
  • Creatie van social media content en opmaak van online campagnes
  • Verspreiding van content via sociale media (Linkedin, Facebook, Instagram ...)
  • Aanpassing van de bedrijfswebsite via CMS (Wordpress, Drupal ...)
  • Optimalisering van de webshop (informatie en producten updaten ...)
  • Opmaak en aanpassing van grafische documenten (presentaties, brochures, leaflets, folders, technische fiches, etiketten ...)
  • Sales
Hoe word ik begeleid tijdens de stage?

Je krijgt een lector als stagebegeleider, die je zal begeleiden bij de zoektocht naar een stageplaats en tijdens de stage zelf. Je kan altijd bij hem of haar terecht.

Bij welk type bedrijven/organisaties kan ik stage lopen?

Het type bedrijf waar je stage loopt is minder belangrijk dan wat je op de stageplaats effectief moet doen. Je taken moeten namelijk voldoende gevarieerd zijn en aansluiten bij wat je leert in je opleiding. In het ideale geval kan je op je stageplaats uitblinken in wat je geleerd hebt en tegelijkertijd heel wat bijleren. We hebben in elk geval stageplaatsen in uiteenlopende sectoren, bedrijven of organisaties (House of weddings, Brouwerij Omer Vander ghinste, Stad Oostende, Sea Life Blankenberge, Purasana, Lago Kortrijk Weide …).

Kan ik verder studeren na mijn studies?

Het is perfect mogelijk om via een verkort traject van twee jaar een bijkomend bachelordiploma Communicatiemanagement of Bedrijfsmanagement (optie Marketing) te behalen.

Welke jobmogelijkheden heb ik?

Je profiel is erg gewild: bedrijven hebben nood aan doeners die van aanpakken weten. Zo ben je welkom in een sales- en marketingteam of communicatieafdeling binnen een bedrijf of organisatie, terwijl ook een communicatie- of marketingbureau tot de mogelijkheden behoort . Een greep uit de mogelijke functies: (online) communicatie- of marketingmedewerker, vertegenwoordiger, customer servicemedewerker, social media wizard, sales assistent, eventmedewerker ...

Hoeveel kost deze opleiding?

Een overzicht van de kosten van de opleiding vind je via de wegwijzer.