header--person header--title

Bachelor Communicatiemanagement

Bachelor Communicatiemanagement

Vloggen, bloggen, slogans en baselines verzinnen, nieuwsbrieven uitsturen, Instagram- en Facebookcampagnes opzetten, creatieve reclamecommercials bedenken, onvergetelijke events organiseren …

Alles wat je anno 21e eeuw onder communicatie verstaat, komt in deze opleiding aan bod. De voorwaarde om aan de bachelor te beginnen? You talk the talk and you walk the walk!

De opleiding bestaat uit volgende specialisaties:

Klik op de specialisatie naar wens om zo het studieprogramma in te kijken.

Bekijk de opleidingsbrochure, ontdek de opleidingsprogramma’s, de troeven, oriëntatie in het werkveld en zoveel meer.

Brochure downloaden Brochure aanvragen Inkijk cursusmateriaal: communicatie 1 Inkijk cursusmateriaal: skills 3 Opleidingswebsite

Volg de bacheloropleiding Communicatiemanagement op sociale media

Een vraag voor de opleiding?

Stuur een e-mail

Vragen over de bacheloropleiding Communicatiemanagement? We beantwoorden graag je vraag via e-mail.

Stuur e-mail

Stel je vraag aan een van de lectoren

De opleidingscoördinator en lectoren staan voor je klaar. Zij antwoorden met plezier op je specifieke vragen. Vuur je vragen per e-mail af.

Jan Dauwe

Jan Dauwe

Opleidingscoördinator, marketingcommunicatie, trends en business, algemene vragen en vrijstellingen

Stuur e-mail
Sarah Vierstraete

Sarah Vierstraete

Visual skills en online communicatie

Stuur e-mail
Ingmar Proot

Ingmar Proot

Interpersoonlijke communicatie, creativiteit, trends en society

Stuur e-mail
Lieselot Vandamme

Lieselot Vandamme

Corporate communication, mediacommunicatie, bachelorproeven, stages en internationalisering

Stuur e-mail
Caroline Baert

Caroline Baert

Track C en communicatiestrategie

Stuur e-mail

Ben je al overtuigd van je studiekeuze? Nu inschrijven

Opleiding in beeld

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Graag geven we je een sneakpreview van wat je te wachten staat.

Campus Kortrijk Weide - The Penta

The Penta ligt op een boogscheut van het station en vlak bij het centrum van Kortrijk. De ideale bereikbaarheid combineren we met perfect uitgeruste leslokalen, een familiale sfeer en persoonlijke begeleiding. In Kortrijk geniet je ook mee van de kruisbestuiving met de opleiding uit de pijlers Design & Technologie en Bedrijf & Organisatie

Contactgegevens:

Sint-Martens-Latemlaan 1B, 8500 Kortrijk
kortrijk@howest.be

Veelgestelde vragen over de opleiding

Voortraject

Wat moet je goed kunnen om aan Communicatiemanagement te beginnen?

Onze studenten zijn gefascineerd door media en social media, door influencers en trendwatching, door sterke merken en sterke verhalen, ... De ene student legt zich toe op alles wat met social media te maken heeft, de andere focust op copy schrijven, nog een andere bedenkt graag creatieve campagnes. Al vroeg in de opleiding zal je merken wat jou het meeste boeit en waar je goed in bent. De opleiding laat toe om doorheen je traject te focussen op wat je echt graag doet en waar je in wil uitblinken.

Wat moet je dan écht goed kunnen als communicatiemanager? Communicatieplannen bedenken en uitvoeren, maar dat leer je tijdens de opleiding. 

Ik heb weinig talen en algemene vakken gehad in het secundair. Zal Communicatiemanagement dan lukken voor mij?

Communicatievakken en creatieve skills vakken zijn voor alle studenten nieuw. Je hebt dus geen voorkennis nodig. Wat de talen betreft, streven we ernaar om in het eerste jaar iedereen op hetzelfde niveau te krijgen voor Frans, Nederlands en Engels. Onze taaldocenten volgen zowel sterke als minder sterke studenten goed op. Sterke studenten krijgen bovendien extra uitdagingen. We werken op maat van de student, maar de examens zijn voor iedereen dezelfde. 

Mijn Frans/Engels is niet zo goed. Wat moet ik me voorstellen bij het niveau van die talen in Communicatiemanagement?

De meeste studenten die genoeg tijd en energie in Frans/Engels investeren, kunnen slagen. We weten uit ervaring dat inzet en motivatie een grote rol spelen. Als opleiding zoeken we dan ook steeds naar methodes om elke student zo goed mogelijk te motiveren en te ondersteunen. We streven ernaar dat alle studenten afstuderen met het noodzakelijke niveau B2 voor de mondelinge en schriftelijke vaardigheden. 

Moet je echt heel creatief zijn?

In de opleiding léér je creatief nadenken. De docenten brengen je methodes en technieken bij om creatief aan de slag te gaan. Beelden bewerken, met woorden spelen, verhaallijnen uittekenen, reclamespotjes bedenken, vlogs uitwerken, korte video’s monteren, ... Je leert het allemaal bedenken en uitvoeren met de nodige creativiteit.

Opleidingsprogramma

Hoe is het opleidingsprogramma opgebouwd?

Het opleidingsprogramma is een combinatie van communicatievakken, creatieve skills vakken, talen en heel wat projectwerk. Professioneel communiceren, dat is je verhaal op een doeltreffende en creatieve manier brengen. Je leert problemen analyseren, je in te leven in de doelgroep, strategieën en creatieve oplossingen bedenken. Je maakt kennis met de mediawereld en volgt trends en actualiteit op de voet. Je oefent je in onderzoek en vertaalt de resultaten naar een stevig communicatieplan. Je goochelt een gepaste mediamix in elkaar, hebt oog voor het bijhorende kostenplaatje en een haalbare tijdsplanning. Je gaat volgens je eigen interesses en talenten keuzes maken doorheen de opleiding.

De ene student wordt Digital Marketing & Sales Manager, de ander ontpopt zich tot Creative Business Developer, nog een andere student zal PR & Media als focus hebben. Nog andere studenten worden vent Manager of leven zich uit als Content Creator. 

In het eerste jaar focussen we op de basics van communicatie, in het tweede jaar ligt de focus op het ontwikkelen van de communicatiestrategie en in het derde jaar ligt de focus op specialiseren en samenwerken met specialisten uit een ander domein.

Welke keuzes kan ik maken tijdens de opleiding?

In de eerste opleidingsfase maak je binnen bestaande modules een aantal keuzes op basis van je interesses. Dat kan bijvoorbeeld bij het maken van je podcasts of je blogs en vlogs. In het derde jaar kies je je eigen traject. In verdiepende ateliers specialiseer je je tot Content Creator, Digital Marketing & Sales Manager, PR & Media Specialist, Creative Business Developer of Event Creator. Ook in de multidisciplinaire module The Collective werk je samen met specialisten uit andere opleidingen, en kies je zelf je opdrachtgever. Ook bij de twee stages kan je zelf je specialisatiedomein kiezen en een stageplaats voorstellen. 

Op die manier bouw je doorheen je traject een mooi portfolio op waarmee je bij sollicitaties heel concreet kan aantonen welke skills je in huis hebt. 

Zal ik veel moeten presenteren?

Je zal inderdaad regelmatig moeten presenteren voor docenten, opdrachtgevers of medestudenten. Je leert tijdens de opleiding stap voor stap om sterk en met zelfvertrouwen je idee, je campagne of je werk voor te stellen. Deze skill zal je met behulp van de docenten onder de knie krijgen en perfectioneren. 

Hoe ziet een lesrooster eruit?

Lessen worden gegeven in blokken van 2, 3 of 4 uur. De lessen staan ingeroosterd tussen 8u30 en 17u45, maar dit betekent niet dat je elke dag zoveel les hebt. Gemiddeld heeft een eerstejaarsstudent in het eerste semester 22 uur per week les.

Een voorbeeld van een lesrooster vind je via deze link.

Welke zijn de buisvakken?

In het eerste jaar zijn er geen modules waarvoor beduidend minder studenten slagen. Modules waarin het accent op studeren ligt, kunnen voor sommige studenten aanvankelijk een struikelblok vormen. We zetten je echter in alle modules aan het werk, waardoor je de kans niet krijgt om alles te laten liggen tot aan de blokperiode. 

Waar vinden de lessen plaats?

De lessen gaan allemaal door in het splinternieuwe gebouw The Penta op de gloednieuwe campus Kortrijk-Weide, op 5 minuten wandelen van het station van Kortrijk. Je vindt er prima uitgeruste aula’s, ruime leslokalen en een fancy projectlokaal waar studenten Communicatiemanagement in teams kunnen samenwerken. Je docenten loop je regelmatig tegen het lijf, want hun teamlokaal bevindt zich vlak bij de les- en projectlokalen. 

Wat met springuren?

We proberen springuren zoveel mogelijk te vermijden. Lesblokken worden dus zoveel mogelijk na elkaar ingeroosterd. Het zal wel eens gebeuren dat je wat tijd vrij hebt tussen twee lessen, maar onze studenten vinden dit het ideale moment om aan groepsopdrachten te werken. 

Heb ik specifiek materiaal nodig tijdens de opleiding?

We vragen van alle studenten dat ze een eigen laptop hebben. De specifieke software die je zal nodig hebben, kan je aan een studententarief aankopen. De licenties die je voor die prijs aangeboden worden, blijven geldig gedurende de hele studieperiode. Dat is zo voor elke opleiding aan Howest. Verder zal je handboeken moeten aankopen en zal je af en toe gevraagd worden om een deelnameprijs voor een event, bezoek, ... te betalen. 

Wat is het verschil met andere hogescholen waar je Communicatiemanagement kan studeren?

Eén gratis communicatieles geven we je nu al: heb het over jezelf en niet over de ander. Op de aanpak aan andere hogescholen gaan we hier dus niet in. Wel lichten we graag toe waar wij het verschil maken. Aan Howest leggen we de focus op communicatie, veel integratie tussen verschillende module-inhouden en veel projectwerk. En dit van bij de start van de opleiding. Op die manier heb je op het einde van je studie een mooi portfolio opgebouwd waarmee je bij sollicitaties je skills aantoont. 

Je komt ook in een school terecht waar studenten en docenten elkaar kennen. De klasgroepen zijn kleiner dan in andere hogescholen, waardoor we echt één op één kunnen werken, jepersoonlijk kunnen begeleiden en meer gediversifieerd onderwijs kunnen aanbieden. Ben je niet zo'n fan van grote aula’s en massa’s, maar heb je het meer voor kleinschaligheid. Dan is de opleiding Communicatiemanagement aan Howest een heel goede keuze. 

Wat is het verschil met Marketing?

Als marketeer zal je het vak ‘communicatie’ eens aanraken, maar je zal er niet even diep op ingaan als in Communicatiemanagement. Waar je in Marketing meer focust op ‘de markt’ (welke merken zijn reeds aanwezig, wat bieden ze, ...), en op producten en diensten (en hoe die eruit moeten zien, waar die aan moeten voldoen, ...), ga je in de opleiding Communicatiemanagement meer focussen op de boodschap die je wil uitdragen. Aan wie ga je de boodschap precies overbrengen, hoe denkt die, hoe voelt die zich, hoe gedraagt die zich? Hoe ga je je boodschap daarop afstemmen? Welke kanalen zet je in, welke beelden en welke taal gebruik je? 

Wat is het verschil met Journalistiek?

Een journalist doet onderzoek naar gebeurtenissen om daarover verslag uit te brengen aan de lezer, de kijker, de luisteraar van het nieuws of actualiteit. Hij onderzoekt en informeert. Hij is niet bezig met het vormgeven van boodschappen voor een merk, product of dienst met als doel om mensen te overtuigen om dat merk, product of dienst aan te kopen. De attitude en het uitgangspunt zijn volledig anders. Toch hebben de studenten Journalistiek en Communicatiemanagement een aantal vakken gemeenschappelijk. Allebei moeten ze bijvoorbeeld goed kunnen schrijven, met social media kunnen omgaan, video's kunnen maken of met grafische tools leren werken. Het doel waarvoor ze deze skills uiteindelijk inzetten, is volledig anders. 

Wat is het verschil met de unief?

We staan erop om je zoveel mogelijk met de professionele (communicatie)wereld in contact te brengen. Aan de hand van casestudies maar ook door 'learning by doing', zet je je eerste stappen in de wereld van doelgroepgerichte communicatie.  

Enerzijds doe je heel wat praktijkervaring op via stages. In semester 3 loop je 4 weken stage (hier of in een ander land, dat kies je zelf). In semester 6 ben je het volledige semester op stage, dat zijn maar liefst 13 weken! Geen betere leerschool dan de échte professionele communicatiewereld. Je leert er de knepen van het vak en je mag er nog eens op je bek gaan. 

Anderzijds staan fictieve opdrachten zelden op het programma. Je werkt aan opdrachten voor de professionele wereld. Echte challenges voor echte opdrachtgevers. Bedrijven zijn altijd nieuwsgierig naar jouw verfrissende ideeën. 

In de opleiding Communicatiemanagement gaan we er bovendien prat op dat onze studenten mee zijn met de laatste trends. Bedrijfsbezoeken aan de meest innovatieve, creatieve bedrijven staan dan ook op het programma. 

Kan ik naar het buitenland? En zo ja, waar kan ik zoal naartoe? Kan dit voor stage en/of studeren? En voor hoe lang?

Het buitenland is nog nooit zo dichtbij geweest. Je kan gedurende een semester studeren aan een van onze partnerscholen, je kan je stage in het buitenland doen en je kan deelnemen aan kortlopende internationale projectweken. Onze studenten hebben de afgelopen jaren bijna alle Europese landen, de Verenigde Staten, China en nog vele andere bezocht. In het tweede jaar zit je met buitenlandse Erasmus-studenten samen in de les. Zo krijg je de internationale vibe al vroeg te pakken.

Welke bedrijfsbezoeken worden er zoal georganiseerd?

Tijdens de gastcolleges kom je sowieso met heel wat gastsprekers uit het bedrijfsleven in contact. Daarnaast gaan we ook geregeld op bedrijfsbezoek. De voorbije jaren gingen onze studenten onder meer naar het productiehuis Czar, reclamebureau BBDO, communicatiebedrijven en creatieve bureaus dus, maar ook spelers als VTM, VRT, Callebaut, Vooruit, Omer en Barco passeerden de revue. Daarnaast staan ook congressen en events in de communicatiewereld op het programma, zoals de jaarlijkse MarketHappening van the Belgian Association of Marketing, Wintercheck van vonk, Young Creatives Day van Creative Belgium, Hack the Future en ons eigen Let’s Talk-event.

Na de opleiding

Wat kan ik eigenlijk doen met dit diploma?

Met je diploma Communicatiemanagement kan je vele kanten uit. Je kan aan de slag op de communicatiedienst van een profit- of non-profitorganisatie: dat kan een groot of klein bedrijf zijn, een stad, gemeente of een ngo. 

Of misschien ga je liever werken in een gespecialiseerd bureau: een reclame agency, een PR-, media- of eventbureau,… Je kan ook als zelfstandig copywriter aan de slag. Of je helpt bedrijven en start-ups om hun verhaal scherp te krijgen en te vertellen. De communicatiewereld is groot en divers, je vindt er zeker je plek. 

Kan ik mijn eigen zaak oprichten met dit diploma?

Dat kan perfect. Je hebt de mogelijkheid om begeleid te worden door ‘Howest onderneemt’, een team van coaches die ervaring hebben in ondernemerschap én het begeleiden van student-ondernemers. Dat laatste is een specifiek statuut waardoor je studeren aan Howest kan combineren met het opstarten van je eigen zaak. Zo kan je in je laatste jaar stage lopen in je eigen start-up.

Waar kan ik verder studeren?

Ongeveer één derde van de afgestudeerden Communicatiemanagement studeert verder. Sommige studenten willen een master in de Communicatiewetenschappen behalen, andere studenten willen zich vervolmaken in een grafische opleiding, nog andere kiezen ervoor om meer de weg van 'Design & Development' op te gaan.

Biedt mijn diploma Communicatiemanagement toegang tot verkorte trajecten bij bepaalde opleidingen?

Met je diploma Communicatiemanagement kan je via een verkort traject bijkomend de diploma’s Bedrijfsmanagement en Toerisme- en Recreatiemanagement behalen. Verspreid over 1 jaar neem je een aantal modules uit het standaard opleidingsprogramma op.

Track C

Ik heb al een bachelordiploma, maar ben op zoek naar een extra troef om mijn profiel te boosten. Is Communicatiemanagement een optie?

Track C, het verkorte traject van de opleiding Communicatiemanagement, biedt je de kans om in 1 jaar uit te groeien tot communicatiespecialist. Je achtergrondopleiding vormt daarbij een meerwaarde. Track C voegt sowieso een extra dimensie toe aan je huidige profiel. Wil je echt helemaal de communicatiewereld in? Dat kan. Track C stoomt je eveneens klaar voor een waaier aan communicatiefuncties: pr-specialist, sales account, marketingconsultant, eventmanager, persverantwoordelijke, …  

Wat is Track C, het verkorte traject van de opleiding Communicatiemanagement?

Track C, het verkorte traject van de opleiding Communicatiemanagement, biedt je de kans om in 1 jaar uit te groeien tot communicatiespecialist. Je ontwikkelt essentiële communicatiekennis en hands-on creatieve skills voor doeltreffende offline én digitale communicatie. 

Met opdrachten toets je de theorie aan de praktijk. Je bedenkt en realiseert communicatieplannen en marketingstrategieën op maat van de doelgroep. Weapons of choice? Aanstekelijke argumenten, een neus voor trends, en sociale en andere online media. Als kers op de taart versterk je je cv met een inspirerende stage in de communicatiesector. 

Wie kan Track C aanvangen?

Je hebt minstens een bachelordiploma Bedrijfsmanagement, Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, Human Resources Management, Journalistiek, Toerisme- en Recreatiemanagement, Event Management, Office Management of Hotelmanagement. Andere diploma’s zoals Taal- en Letterkunde op aanvraag.

Kan ik Track C volledig in afstandsonderwijs en/of avondonderwijs volgen?

Neen. Het is essentieel de lessen te volgen op het moment waarop ze effectief ingeroosterd staan. Bovendien werk je ook samen met studenten uit andere jaren aan groepsopdrachten, worden er bedrijfsbezoeken ingepland, ... Track C is dus een voltijds programma, net zoals bij de reguliere studenten Communicatiemanagement.

Welke vakken volg je in Track C?

De vakken vormen een mix van rasechte communicatievakken en creative skills vakken. 

  • Interpersoonlijke communicatie (6 SP) 
  • Mediacommunicatie (6 SP) 
  • Online campagne (3 SP) 
  • Communicatie Online – Marketing – Events – Corporate (9 SP) 
  • Trends & Society (6 SP) 
  • KEUZE: corporate of marketing 
    • Corporate communicatie (9 SP) 
    • Marketingcommunicatie (9 SP) 
  • Creativiteit (3 SP)  
  • Skills 2 - Visual skills (6 SP) 
  • Skills 3 - Design (3 SP) 
  • Skills 4 - Vloggen en Bloggen (3 SP) 
  • Track C stage (6 SP) 
Moet ik een bachelorproef maken in Track C?

Neen, je maakt geen volwaardige bachelorproef. Die competenties heb je reeds opgedaan in je vooropleiding. 

Ga ik op stage in Track C?

Jazeker, je gaat bijna een maand op stage. Studenten kiezen zelf hun stageplek, in functie van hun interesses en/of hun vooropleiding. Van communicatiediensten in de culturele sector over reclamebureaus tot influencer agencies, de mogelijkheden zijn divers. 

Kan ik naar het buitenland tijdens Track C?

Je bent sowieso welkom op de studiereis tijdens het intersemestrieel verlof. De voorbije jaren ging die reis telkens naar New York. Ook andere opportuniteiten kunnen zich aanbieden, afhankelijk van de internationale activiteiten die op dat moment binnen Howest worden uitgewerkt en uitgerold. Zo gingen Track C-studenten in het verleden al naar Finland en China. 

Algemeen

Hoeveel kost deze opleiding?

Een overzicht van de kostprijs van de opleiding vind je via de wegwijzer.

Hoe ziet een academische kalender eruit?

Een voorbeeld van een academische kalender vind je via deze link.