Zuidwest-Vlaanderen staat bekend als de productieregio in België. Een op de drie productiebedrijven in ons land bevindt zich in de regio en bij velen is er de dwingende vraag om te evolueren naar een industrie die duurzamer omgaat met materialen en grondstoffen.
LoREco wil de economie weer dichter bij de mensen brengen. Wij geloven dat de grote technologische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen van de toekomst slechts kunnen worden aangepakt door in te grijpen op de fundamenten.
“The best is YET to come” bouwt verder op het onderzoeksproject YET (Youth Environment & engagement Tool) dat in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Omgeving werd uitgevoerd en paste in de subsidie-oproep “Samen verbeelden we ruimte”.
Howest wil een voorbeeldfunctie opnemen als werkgever met oog voor gezondheid, en dit ook uitstralen naar het werkveld en partners, vandaar Healthy Howest.
Dit tweejarig onderzoek richt zich op het objectiever in kaart brengen van het welzijn van cognitief sterke leerlingen binnen het secundair onderwijs.
September 2022 betekende de start van het praktijkgericht onderzoek 'Kapitein Werkgeluk', met focus op het bevorderen van Werkgeluk bij (startende) leerkrachten en scholen secundair onderwijs.
Door de stijgende vergrijzing en bijbehorende maatschappelijke uitdagingen wint het inzetten op gezond en actief ouder aan belang. Lokale overheden kunnen hierin een belangrijke rol spelen door het voeren van een leeftijdsvriendelijk beleid.
Ervaringsleren in én met de natuur is een krachtige benaderingswijze om mensen te versterken in hun welzijn. De holistische benadering kan preventief en curatief ingezet worden. Ze geeft ook een antwoord op de roep om kracht- en herstelgericht te handelen in diverse contexten.
Het onderzoek XRxNursing richt zich op het verkennen van de mogelijkheden van Extended Reality-technologieën (XR) als potentieel instrument om de link tussen kennis en vaardigheden te versterken bij verpleegkundigen.
Gen Z is de toekomst. Als burger, als consument, als werknemer,... Het Gen Z Lab ontwikkelt een methodiek (inclusief toolbox, coachingstraject en kennisplatform) die organisaties helpt deze digital natives te begrijpen, te bereiken en te activeren.