Quindo is een broeinest waar Kortrijkse jongeren de tools krijgen om crossmediale vaardigheden aan te leren en aan te scherpen. Het is een plaats waar ze onder begeleiding content kunnen produceren en presenteren op een online platform, waarvan streaming radio de kern vormt.
Gen Z is de toekomst. Als burger, als consument, als werknemer,... Het Gen Z Lab ontwikkelt een methodiek (inclusief toolbox, coachingstraject en kennisplatform) die organisaties helpt deze digital natives te begrijpen, te bereiken en te activeren.
Generatieve AI is met een enorme opmars bezig. AI-optimisten zien eindeloze opportuniteiten, onheilsprofeten voorspellen de ondergang van de creatieve beroepen en de ontwrichting van het onderwijs. Dit onderzoek richt zich op de rol van AI-toepassingen in de creatieve sector.
Howest en Sport Vlaanderen hebben vanuit de Sportinnovatiecampus expertise opgebouwd in de niche ‘exergames’ of ‘interactieve beweeggames’. Vanuit deze samenwerking richten we samen een ruimte in voor onderzoek, opleiding en dienstverlening rond dit thema.
In urban sports zijn opvallend minder meisjes en vrouwen actief. Tijdens Urban Meiden wordt onderzicht waarom dit zo is en hoe we de ruimte en het aanbod kunnen ontwerpen, samen met de meiden. Zo kunnen we een plek creëren waar zij elkaar kunnen ontmoeten voor urban sports.
In dit project onderzoeken we hoe het mogelijk wordt om een virtueel beweegplatform te ontwikkelen waar bewegingen ‘echt’ worden aangevoeld in real-time. Er is namelijk een hoge drop-out om, na de opstart met een coach, een beweegprogramma alleen of op afstand te volgen.
Howest streeft naar de ontwikkeling en openstelling van geavanceerde onderzoeksinfrastructuur om Vlaamse ondernemingen, overheden, organisaties en burgers te ondersteunen tijdens hun digitalisering. Howest gaat in dat kader een WEB3 & Metaverse Experience Lab oprichten.
Er zijn steeds meer samenwerkingen tussen de game-industrie en de muzieksector, waarbij geëxperimenteerd wordt met virtuele producties. Toch roepen de vele nieuwe vormen van digitale muziekbeleving nog veel vragen op in de muzieksector.
Hoe kan de media de shift maken op vlak van contentcreatie en technologie? Welke oplossingen uit de gamesector en XR kunnen de media helpen? En welke nieuwe mediaformaten kunnen ontstaan door kruisbestuiving tussen de media en de game-industrie?